گوناگون

فرهنگ ایثار از دل مردم می‌جوشد

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران، نشست «اولین کتاب مردمی جهان» با حضور «محمد اله‌یاری» معاون فرهنگی و اجرایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، «علی شجاعی صائین» مدیر اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «سعید الفتی» مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران، «همایون امیرزاده» رییس کمیته رسیدگی به تخلف ناشران و «ایرج گلشنی» مدیر اجرایی خانه فرهنگ ایثار و مقاومت، در سالن نشست‌های این خانه برگزار شد.
 
الفتی در این نشست، فرهنگ ایثار و مقاومت را «فرهنگی برتر» دانست و گفت: به دنبال یک ایده برای آغاز کار «خانه فرهنگ ایثار و مقاومت» بودیم و کار خود را از نمایشگاه کتاب تهران آغاز کردیم و چون اعتقاد داریم شهادت نهایت ایثارگری است، اسم نهاد را «ایثار و مقاومت» گذاشتیم.
 
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران لازمه اقتصاد مناسب را داشتن فرهنگی سالم و غنی تلقی کرد و افزود: در زمان جنگ تحمیلی، این مردم بودند که جنگ را به «دفاع مقدس» تبدیل کردند، زیرا ایثارگری خالص از دل مردم می‌جوشد. بنابراین در «خانه فرهنگ ایثار و مقاومت» نوشتن یک کتاب را به طور کامل بر عهده مردم گذاشتیم.
 
وی درباره فعالیت‌های «خانه فرهنگ ایثار و مقاومت» توضیح داد: برگزاری نشست‌های تخصصی از فعالیت‌های این نهاد محسوب می‌شود، اما فعالیت و تمرکز اصلی ما گفتمان ساده با مردم و گردآوری نگاه آنها به مفهوم ایثار است.
 
در ادامه نشست، مدیر اجرایی «خانه فرهنگ ایثار و مقاومت» نیز گفت: نخستین کتاب مردمی دنیا یک شعار نیست، بلکه یک واقعیت است. این کتاب به نکته‌های مدیریتی توجه ویژه دارد و جلوه‌ای از مدیریت جهادی محسوب می‌شود. نخستین کتاب مردمی جهان که کتاب «فرهنگ ایثار» نام گرفته است، ارزش ملی دارد و باید به گنجینه کتاب‌های ملی ما اضافه شود، زیرا فرهنگ ایثار از ذات پاک انسان سرچشمه می‌گیرد.
 
ایرج گلشنی درباره استقبال مردم از نوشتن کتاب «فرهنگ ایثار» گفت: استقبال مردم از مشارکت در نوشتن این کتاب آشتی مردم با فرهنگ خودشان و به اشتراک گذاشتن فکر و احساس بود.
 
رییس کمیته تخلف ناشران بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز در این نشست گفت: خانه فرهنگ ایثار و مقاومت با یک ایده نو و تازه آغاز به کار کرده است. این اقدام در تجلی مردمی کردن ایثار و مقاومت نقش به‌سزایی خواهد داشت.
 
«همایون امیرزاده» افزود: فرهنگ ایثار در طول تاریخ ایران به چشم می‌خورد. کشور ایران بارها مورد تجاوز قرار گرفته است، اما مردم با ایثارگری‌های خود کشور را از گزند دشمن مصون نگاه داشتند.
 
تألیف نخستین کتاب مردمی جهان که با موضوع «فرهنگ ایثار و مقاومت» و به همت کمیته فعالیت‌های جنبی در این دوره نمایشگاه انجام شد، استقبال پرشور بازدیدکنندگان از نمایشگاه را در پی داشته است. در این طرح، هر یک از بازدیدکنندگان از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌توانند با نوشتن جملاتی، در تدوین این کتاب مشارکت کنند.
 
بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 10 تا 20 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) در حال برگزاری است.

انتهای پیام/ اس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا