گوناگون

فرهنگ در نظام اسلامی یک مسئله ریشه‌ای و اساسی است

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری حساسیت رهبری در ارتباط با مسائل فرهنگی را همیشگی دانست و گفت: حساسیت رهبری در رابطه با مسئله فرهنگ، تضعیف دولت‌ها نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه چهارمحال و بختیاری- حجت‌الاسلام محمدعلی نکونام 30 مردادماه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان به تشریح نقش و جایگاه فرهنگ در نظام اسلامی پرداخت.

وی با تاکید بر اینکه مسئله فرهنگ در نظام اسلامی یک مسئله ریشه‌ای و اساسی است، به تعابیر و دغدغه‌های مقام معظم رهبری در ارتباط با مسئله فرهنگ اشاره کرد.

مسائل فرهنگی مربوط به اصل نظام است

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان گفت: رهبر انقلاب در ارتباط با مسئله فرهنگ تعابیری فرموده‌اند.

حجت‎الاسلام نکونام با بیان اینکه نظام اسلامی بر پایه فرهنگ شکل گرفته است، شخصیت اول نظام را ضامن صیانت از این فرهنگ دانست و افزود: ولی فقیه در نظام اسلامی خودش را موظف می‌داند که از فرهنگ اسلام صیانت و حفاظت کند و اجازه ندهند که این فرهنگ از مسیر اصلی خود منحرف و یا متوقف شود.

فرهنگ مطلوب نظام اسلامی نباید از جایی دیگر خط بگیرد

وی فرهنگ دین را تنها فرهنگ مطلوب نظام اسلامی دانست و با بیان اینکه هر آنچه غیر از فرهنگ دینی در نظام اسلامی نامطلوب است، گفت: اگر فرهنگ نظام اسلامی ما از جایی دیگر خط بگیرد و یا تقویت شود به طور قطع این فرهنگ مطلوب یک نظام اسلامی نیست.

نماینده ولی فقیه در استان فرهنگ دین را یک فرهنگ جامع، گسترده و فراگیر در همه عرصه‌ها دانست و اظهارکرد: باور و اعتقاد ما بر این اساس است که فرهنگ دین، تمام عرصه‌ها و زوایای زندگی فردی و اجتماعی انسان را شامل می‌شود و هیچ گونه نقص و کاستی در این فرهنگ وجود ندارد.

وی با بیان اینکه فرهنگ دین اسلام به تمام نیازها و درخواست‌های انسان پاسخ داده است، افزود: دین اسلام، آئینی جامع، کامل و بدون هیچ‌گونه نقص و خلاء است؛ ما فرهنگ خود را از دین دریافت می‌کنیم و دین ما یک آئین کامل و تمام است که همه نیازهای بشر را تامین کرده‌است.

ولایت فقیه؛ شاخص پاسخگویی به اختلاف‌نظرها در برداشت از دین

حجت‌الاسلام نکونام با اشاره به وجود اختلاف نظرها در برداشت از دین، ولایت فقیه را شاخص و معیار برای پاسخگویی به این اختلاف‌نظرها دانست و تصریح کرد: شاخص، تبیین‌کننده و چراغ راه در مسائل دینی در جامعه اسلامی ولایت فقیه است.

وی در تبیین اهمیت جایگاه و مقام ولایت فقیه در نظام اسلامی افزود: نظام اسلامی بر اساس دیدگاه‌ها و تفکرات ولی‌فقیه شکل می‌گیرد و هر آنچه را که ولی فقیه تایید کند فرهنگ قطعی نظام اسلامی و آنچه را که نقد و رد کند به یقین ضد دین و ضد ارزش است.

ولایت‌ فقیه تثبیت کننده فرهنگ دینی است

نماینده ولی فقیه در استان ولایت‌ فقیه را تثبیت کننده فرهنگ دینی در جامعه دانست و به تشریح برخورد رهبری با عملکرد دولت‌ها نسبت به مسئله فرهنگ پرداخت و گفت: رهبر انقلاب با همه دولت‌های شکل گرفته بیش از هر چیز در ارتباط با مسئله فرهنگ اصطکاک و نقد داشته ‌است.

وی حساسیت رهبری در ارتباط با مسائل فرهنگی را همیشگی دانست و با بیان اینکه حساسیت رهبری در رابطه با مسئله فرهنگ تضعیف دولت‌ها نیست، تصریح کرد: هیچ کس فکر نکند که حساسیت‌های رهبری به مسئله فرهنگ تضعیف دولت‌هاست؛ چراکه ایشان در گذشته نیز به مسائل فرهنگی حساس بودند و این دغدغه‌مندی و حساسیت هم چیز تازه و جدیدی نیست.

به گفته حجت‌الاسلام نکونام، رهبر انقلاب در تمام دولت‌ها نسبت به مسائل فرهنگی حرف‌ها و انتقاداتی داشته‌اند و به یقین در این دولت هم حرف‌های فراوانی در ارتباط با مسئله فرهنگ داشته و خواهند داشت.

طرح تقویت مبانی اعتقادی مورد تایید رهبری است

وی در ادامه از تضعیف‌ها، شایعه‌سازی‌ها و جوسازی‌ها علیه فعالیت‌های فرهنگی فاخر در استان همچون طرح بزرگ تقویت مبانی اعتقادی انتقاد کرد و گفت: بنده انتظار ندارم که بشنوم در استان طرح عظیم و ارزشمند تقویت مبانی اعتقادی که 21 دوره است که در کشور برگزار می‌شود و مورد تایید و نظر رهبری قرار دارد مورد تضعیف، کم‌لطفی و نامهربانی قرار گیرد.

حجت‌الاسلام نکونام با بیان اینکه این طرح یک برنامه شناسنامه‌دار با آثار و شواهد مثبت و مشخص است افزود: 26 جلد کتاب حاصل برگزاری 20 دوره طرح تقویت مبانی اعتقادی است و در این جلسات تنها و تنها مواضع ولایت‌فقیه، نظام دینی و فرهنگ اسلامی تبیین شده‌است.

وی با تاکید بر اینکه طرح تقویت مبانی اعتقادی یک ذره بوی جناح، گروه و باند بازی‌های سیاسی نمی‌دهد تاکید کرد: سخنان و مواضع بیان‌شده در این جلسات اندکی با نظر ولایت‌فقیه و امام خمینی(ره) فاصله ندارد و هیچ گونه مغایرتی با فرهنگی اسلامی نداشته و نخواهد داشت و بنده خود ضامن این سخنان خواهم بود.

طرح تقویت مبانی اعتقادی ارتقا دهنده فرهنگ دینی است

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه طرح تقویت مبانی اعتقادی در مقامی است که فرهنگ دینی را با شاخصه‌های معین در جامعه رشد و ارتقاء بدهد، کم‌لطفی و تضعیف این چنین طرح عظیمی را دور از انصاف دانست.

وی با بیان اینکه متولیان برگزار کننده این برنامه از هیچ ارگان و نهادی درخواست کمک مالی نداشته و نخواهند داشت، گفت: بنده از هیچ فرد و ارگانی کمک مالی و مادی نخواسته‌ام حتی حمایت و پشتیبانی نیز نمی‌خواهیم فقط درخواست می‌کنیم این طرح ارزشمند را که مورد تایید رهبری واقع‌ شده تضعیف نکرده و زیر سوال نبرند.

حجت‎الاسلام نکونام اظهارکرد: هیچ رسانه‌ای در استان نباید به خود اجازه بدهد این کار اصیل و ارزشمند را زیر سوال ببرد و یا زاویه با این طرح پیدا کند؛ هر چند که این مشکلات نیست اما این‌ها صرف تذکر و توجه‌دادن به این امر مهم بیان می‌شوند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا