گوناگون

هنرمندان صنایع‌دستی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان‌رضوی گفت: هنرمندان صنایع‌دستی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

رجبعلی‌لباف خانیکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه خراسان، اظهارکرد: آنچه که در نمایشگاه صنایع‌دستی استان دیدم بیش از حد انتظارم بود و انتظار نداشتم که تا این حد هنرمند صنایع‌دستی حرف برای گفتن داشته باشد.

وی ادامه‌داد: نوآوری‌های خوب در صنایع‌دستی صورت گرفته که اگر چه جدید به شمار می‌رود اما بسیار امیدوارکننده است زیرا این آثار در زمره آثاری به شمار می‌روند که اصالت دارند و توانسته‌اند خود را با نیازهای امروز تطبیق بدهند.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان‌رضوی خاطر نشان کرد: صنایع‌دستی زبان گویای فرهنگ و هنر امروز ما است که در خراسان و مشهد به دلایل مختلف از جمله تنوع آب و هوایی، قومی و اقلیمی و اتفاقات تاریخی تعیین کننده حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

لباف خانیکی تصریح‌کرد: برخی از صنایع‌دستی مخصوص استان خراسان است مثل سنگ‌تراشی زیرا سنگ هرکاره، فیروزه و عقیق هم خاستگاه خراسانی دارد و هم اسناد نشان می‌دهد که قدمت این هنرها در خراسان بزرگ به هزاره‌های پیشین می‌رسد.

وی افزود: تراش سنگ‌ هرکاره هنر شاخص عصر برنز در 5000 سال پیش است که یک هنر متعارف فراگیر و همه‌کس پسند بوده و ما شاخص این هنر را در جیرفت نیز داریم که احتمالا سنگ آن را از خراسان به جیرفت برده باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان‌رضوی در ادامه عنوان‌کرد: ما این سنگ را که تمام محوطه‌های عصر برنز داریم که شامل بین‌النهرین، ایران و کناره‌های رود سند می‌شود.

لباف‌خانیکی تصریح‌کرد: فیروزه را از گذشته‌های بسیار دور در خراسان داشته‌ایم و طی کاوش‌های باستان‌شناسی از 7000 سال پیش فیروزه‌تراش داده شده، پیدا شده و از طرف دیگر این سنگ و عقیق 7000 سال پیش در زیستگاه‌های بین‌النهرین و کاخ‌های سلطنتی آن زمان در عور نیز پیدا شده و این درحالی است که ما می‌دانیم خاستگاه‌ها آنها در خراسان بوده است.

وی اضافه کرد: امام‌رضا(ع) نیز در سال 200 هجری از سازه‌های سنگی مشهد تمجدید می‌کنند که این نشان دهنده فراگیر بودن این هنر در خراسان قدیم است.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان‌رضوی با اشاره به هنر چوب نیز گفت: در دوره‌های قدیمی این هنردر کنار هنرهایی مانند فلزگری یا کار روی نقره و سایر فلزات را نیز در جای جای خراسان داشته‌ایم.

لباف‌خانیکی اظهارکرد: در مجموع با وجود اینکه صنایع‌دستی متعلق به گذشته است اما حسن آن در این است که می‌تواند فرهنگ امروز را برای نسل‌های آینده منتقل کند، همانطور که صنایع‌دستی تاریخی همین نقش را برای ما بازی می‌کنند و بنابراین همه باید برای این موضوع تلاش و همت کنیم به خصوص رسانه‌های گروهی که باید به این موضوع بپردازند.

وی ابراز امیدواری کرد: با شناخت، معرفی و گسترش صنایع‌دستی همه ما بتوانیم دینمان را به فرهنگ و هنر و مردم میهن‌مان ادا کنیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا