Mihanpostپیشنهاد سردبیرسینمافرهنگی

فیلمی که یکسال پشت درهای فجر ماند + عکس

به نقل از میهن پست –  در روز نخست اکران فیلم های جشنواره سی و دوم فیلم فجر دو اثر از بخش سودای سیمرغ، دو فیلم از کارگردانان فیلم اولی و یک اثر در بخش خارج از مسابقه در کاخ جشنواره روی پرده خواهد رفت.

اکران های رسمی آثار جشنواره سی و دوم از ساعت ۱۰ صبح امروز با اکران آخرین ساخته روح الله حجازی آغاز می شود.

فیلم اول: زندگی مشترک آقای محمودی و بانو

روح الله حجازی پس از یکسال انتظار توانست فیلم تازه اش را روانه جشنواره فجر کند. کارگردانی که گویی مدیران سابق سینمایی چندان علاقه ای به مهرورزی با او و ساخته هایش نداشتند اما آخرین ساخته اش در اولین جشنواره دولت یازدهم امکان رونمایی یافت.

فیلم «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» را می توان دنباله ای بر ساخته قبلی این فیلمساز یعنی «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» دانست. فیلمی که بازهم تعاملات درونی یک خانواده در محور روایت آن قرار دارد و این بار زندگی آقای محمودی است که به رغم ظاهر با ثباتش به واسطه ورود یک مهمان با چالش مواجه می شود.

بازیگران مطرحی چون حمید فرخ نژاد، هنگامه قاضیانی و ترانه علیدوستی در این فیلم ایفای نقش می کنند و حضور پیمان قاسم خانی در این ترکیب قابل توجه است.

روح الله حجازی سال قبل برای حضور این فیلم در جشنواره سی و یکم فرم پر کرده بود اما به دلایلی که هیچگاه اعلام نشد، فیلم از سوی هیإت انتخاب تأیید نشد و از حضور در بخشهای مختلف جشنواره بازماند. اتفاقی که پیش‌تر و در جشنواره سی ام نیز فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» با آن مواجه شده بود. البته فیلم قبلی حجازی این امکان را یافت که به صورت ویژه در جشنواره اکران شود؛ امکانی که فیلم «زندگی مشترک…: از آن هم محروم ماند!

فیلم دوم: عاشق ها ایستاده می میرند

نام اولیه فیلم «سربازها ایستاده می میرند» بود. فیلمی دفاع مقدسی که از نام گذاری اولیه و تغییر نامش در پروسه تولید می توان تصویری نسبتاً کامل از حال و هوایش بدست آورد.

فیلم دومین تجربه بلند شهرام مسلخی است اما از آنجا که فیلم اولش هنوز در ایران اکران نشده، فیلم «عاشق ها ایستاده می میرند» در بخش فیلم اولی های جشنواره یعنی «نگاه نو» پذیرفته شده است.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: رضا با بازی سروش صحت، رزمنده دوران جنگ تحمیلی است که اکنون به عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت است، او یک روز در حین کار متوجه گزارشی می شود که در حال پخش از تلویزیون است، در این گزارش همرزم کرد و ناجی او در دوران جنگ را می بیند که بر علیه صدام می جنگد. رضا برای دیدار همرزمش با او عازم کردستان عراق می‌شود.

براساس همین داستان مشخص است که فیلم روایتی به روز دارد اما در فلاش بک هایی به دوران جنگ تحمیلی سفر کرده و روایتی از آن روزها ارائه می کند.

فیلم سوم: گنجشکک اشی مشی

این فیلم تنها نماینده سینمای کودک در جشنواره سی و دوم است. فیلمی که سه کارگردان مطرح سینمای کودک آن را در سه اپیزود کارگردانی کرده اند.

«گنجشکک اشی مشی» البته پیش از این در جشنواره فیلم کودک اکران شده بود اما گویا نسخه ای که به جشنواره فجر ارائه شده متفاوت از نسخه قبلی است.

وحید نیکخواه آزاد، غلامرضا رمضانی و مسعود کرامتی سه کارگردان این فیلم هستند که به غیر از حرفه خود، دوستانی قدیمی هم محسوب می شود و دغدغه مشترکشان در سال ها فعالیت در سینمای کودک هم راستا شده و  به ساخت فیلم اپیزودیک «گنجشکک اشی مشی» انجامیده است.

فیلم باتوجه به مهجور بودن در میان تولیدات رنگارنگ جشنواره امسال و از آنجا که پیشتر در جشنواره کودک نیز مورد توجه قرار گرفته است احتمالاً حضور پررنگی در میان فیلم های جشنواره امسال نداشته باشد و باردیگر شاهد مهجوری بیش از پیش سینمای کودک باشیم.

فیلم چهارم: بیگانه

بعد از «آسمان زرد کم عمق» کم نیستند منتقدانی که برای تماشای فیلم تازه بهرام توکلی لحظه شماری می کنند. کارگردانی که از فیلم اولش یعنی «پابرهنه در بهشت» تا فیلم های دیگری «پرسه در مه» و «اینجا بدون من» گام به گام منتقدان بیشتری را با خود همراه کرده است، اما در برقراری ارتباط با مخاطب عام حرکتی سینوسی و البته امیدوارکننده داشته است.

«بیگانه» تازه ترین فیلم توکلی است که انتظار می رود در حال و هوای «اینجا بدون من» توانایی جلب نظر منتقدان و مخاطبان را به صورت توامان داشته باشد.

فیلم روایت چند روز از زندگی خانواده ای است که با ورود یک مهمان درگیر مشکلاتی می شوند. مهناز افشار، پانته آبهرام، امیر جعفری، هومن برق نورد، علی صالحی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

از نکات جالب توجه این فیلم داستان اقتباسی آن از فیلمنامه «اتوبوسی به نام هوس» نوشته تنسی ویلیامز است. توکلی پیش از این نیز «اینجا بدون من» را با اقتباسی از «باغ وحش شیشه ای» همین نویسنده ساخته بود.

فیلم پنجم: سیزده

هومن سیدی بازیگر شناخته شده و توانایی است که سه سال قبل با کارگردانی فیلم ویدئویی «آفریقا» توجه بسیار از منتقدان و رسانه ها را به توانمندی هاش در عرصه فیلمسازی جلب کرد.

«آفریقا» به رغم اکران در بخش ویدئویی جشنواره بیست ونهم با توجه منتقدان و استقبال قابل توجه مخاطبان همراه شد اما نتوانست مجوز تبدیل به نسخه سینمایی و در پی آن اکران عمومی را به دست آورد.

برای همین تازه ترین ساخته هومن سیدی یعنی فیلم «سیزده» در بخش فیلم اولی ها روانه جشنواره شده است. فیلمی که به مانند فیلم قبلی سیدی داستانی ملودرام و اجتماعی دارد و درباره مشکلات پیش روی نوجوانی سیزده ساله است که پس از جدایی والدینش ناگزیر از ارتباط بی واسطه با اجتماع می شود.

امیر جعفری، ویشکا آسایش، آزاده صمدی، ریما رامین فر و مهران احمدی بازیگران اصلی این فیلم هستند.

منبع:مجله مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا