قبرستان دوچرخه های رنگارنگ و بی صاحب در چین در حالی این روزها مورد توجه خاص رسانه ها و شبکه های اجتماعی قرار گرفته است که دوچرخه وسیله نقلیه محبوبی در چین است و شرکتهای نوپای زیادی کارشان امانت دادن دوچرخه است. اما میزان بالای عرضه در مقابل تقاضا سبب شده تا دوچرخه های زیادی در خیابان ها رها شوند و در نهایت در قبرستان دوچرخهها تلنبار شوند.
قبرستان دوچرخه های رنگارنگ و بی صاحب در چین در حالی رونق گرفته است که ماموران پلیس چین به جز وظایف معمول امنیتی، یک وظیفه ویژه دیگر نیز دارند و آن هم جمع آوری دوچرخه هایی است که در پارک ها و پیاده روها رها شدهاند و کسی به سراغشان نمیآید.
از دو سال پیش تاکنون شرکت های زیادی در چین راها ندازی شدهاند که کارشان امانت دادن دوچرخه است. این دوچرخه های امانتی خیابان های شهرها را که غالبا زیرساخت های مناسبی برای دوچرخه سواران ندارند، به تصرف خود درآوردهاند که در نهایت این ازدیاد دوچرخه باعث می شود که خیلی از آن ها در قبرستان دوچرخه های سر در بیاورند.
جالب است بدانید که قبرستان دوچرخه های رنگارنگ و بی صاحب در چین در حالی روز به روز زیادتر می شوند که مشتریان دوچرخه های کرایه ای را هر جا راحت باشد، پارک میکنند یا آن ها را در گوشهای رها میکنند. در شهرهای چند میلیونی مثل پکن و شانگهای در هر کوچه و خیابان چند دوچرخه هست که کسی سراغ آن ها را نمیگیرد. پلیس این دوچرخه ها را ضبط و به پارکینگ های ویژهای که برای دوچرخه های متروکه در نظر گرفته شده، منتقل میکند که این روزها به قبرستان دوچرخه های رنگارنگ لقب گرفته اند.
بر اساس آمار رسمی 10 میلیون دوچرخه رها شده در خیابان های چین وجود دارد. در کلان شهرها امانت گرفتن دوچرخه یک روش بسیار رایج حمل و نقل است. متقاضیان از طریق اپلیکیشنهای ویژه و پرداخت هزینهای اندک، قفل دوچرخه را باز و از آن استفاده میکنند. بعد از رسیدن به مقصد هم با کمک همان اپلیکیشن دوچرخه را قفل میکنند.
در برخی از شهرها پارکینگهای ویژهای برای پارک دوچرخههای امانتی در نظر گرفته شده، اما بسیاری از دوچرخهها را میتوان در هر جایی رها کرد. بیشتر شرکتهایی که دوچرخه امانت میدهند، کارکنانی را برای جمعآوری دوچرخهها از سطح شهر استخدام کردهاند اما به دلیل شمار بالای دوچرخهها، این کار چندان آسان نیست.
دوچرخه کرایهای در چین وسیله نقلیه محبوبی به شمار میرود اما عرضه آن بسیار بیشتر از تقاضا است. مقامات برخی از شهرها نظیر پکن یا شانگهای سقف معینی برای عرضه دوچرخه های امانتی تعیین کردهاند. البته برای برخی از دوچرخهها این قانون دیگر دیر شده و آنها در قبرستان مخصوص دوچرخههای بدون صاحب روی هم تلنبار شدهاند.
برخی از شرکتها به دلیل کسادی بازار یا محاسبه غلط تعطیل شدهاند. کارشناسان معتقدند کسب و کار امانت دادن دوچرخه در چین رو به رشد است اما این روند آهسته و پایدار پیش خواهد رفت. با این حال چینیها تا اطلاع ثانوی مجبورند با مشکل دوچرخه های بیصاحب دست و پنجه نرم کنند.