Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

ایستگاه فضایی چین 12 فروردین در کدام سمت زمین سقوط خواهد کرد ؟

سقوط ایستگاه فضایی چین بنام Tiangong-1 در حالی طبق خبرها روز 12 فروردین رخ خواهد داد که سقوط ایستگاه فضایی چین بنام تیانگون خبر خوشایندی برای چینی ها نبوده چرا که تقریبا یک سال پیش ، مقامات چینی به طور رسمی اعلام کردند که امکان کنترل ایستگاه فضایی Tiangong-1 را از دست داده اند. و حالا در روزهای آینده شاهد سقوط آن به سمت زمین خواهیم بود.

سقوط ایستگاه فضایی چین اگر چه در روزهای آینده حتمی است اما اگر چه انتظار می‌رود که بخش قابل توجهی از این ایستگاه فضایی پس از ورود به اتمسفر زمین بسوزد، با این وجود این احتمال نیز وجود دارد که بخش هایی از آن نیز به سطح زمین برخورد کند.

فضانوردان آخرین بار در حالی و در سال 2013 میلادی از ایستگاه فضایی چین Tiangong-1 استفاده کردند که ارتباط این فضاپیما با زمین در مارس 2013  میلادی به دلیل اعلام نشده‌ای قطع شد و از آن زمان ، آژانس‌ های فضایی مختلف در سراسر جهان کار ردگیری آن را انجام می‌ دهند.

با این حال شش ماه پس از این قطع ارتباط ، چین فضاپیمای دیگری به نام Tiangong-2 را به فضا پرتاب کرد و در اعلام رسانه عنوان کرد که هدف نهایی پکن این است که تا سال 2022 میلادی یک ایستگاه فضایی دائمی را در مدار زمین مستقر کند.

آیا باید نگران برخوزد ایستگاه فضایی چین به مناطق مسکونی باشیم؟ : پاسخ در این خصوص منفی است جرا که حدود 70 درصد از سطح زمین پوشیده از آب و مابقی آن پوشیده از جمعیت است. اگر اجزایی از این ایستگاه فضایی به سطح زمین برسد، احتمال اینکه بتواند به کسی آسیب بزند، نزدیک به صفر است. تنها سابقه‌ای که در این زمینه وجود دارد به سال 1997 میلادی برمی‌گردد؛ زمانیکه که چیزی به شانۀ زنی برخورد کرد که گمان می‌رفت بخشی از یک موشک دلتا باشد. او آسیبی از این برخورد ندید و به نظر می‌رسد که تنها فردی باشد که تا کنون قطعه‌ای از یک فضاپیما با او برخورد کرده است.

از لحاظ بزرگی، ایستگاه فضایی چین Tiangong-1 در میان دیگر فضاپیماهایی که تاکنون سقوط کرده‌اند، رتبه پنجاهمی را داشته و تاکنون نیز هیچ مرگ‌ و میر یا آسیبی در اثر برخورد قطعات این فضاپیماها با مردم به ثبت نرسیده است.

وزن ایستگاه فضایی چین 8.5 تن است درحالیکه بزرگترین فضاپیمای غیرقابل کنترلی که تاکنون وارد جو شده SkyLab نام دارد که 77 تن وزن داشته و در منطقه‌ای در غرب استرالیا سقوط کرده است. پس از سقوط قطعات آن به تدریج جمع آوری شد و در جریان این سقوط نیز کسی آسیب ندید.

بنابراین از آنجا که چین تمام جزئیات را درباره Tiangong-1 منتشر نکرده، نمی‌توان گفت که احتمالا چند درصد از این ایستگاه فضایی می‌تواند از جو زمین عبور کرده و به سطح کره خاکی برسد. در سال 2011 میلادی ناسا بر اساس برخی محاسبات به این نتیجه رسید که شانس برخورد اجزاء فضاپیمایی با وزن ۶.۵ تن به زمین و برخورد آن به کسی، یک در 3200 است.

ایستگاه فضایی چین

محل سقوط ایستگاه فضایی چین کجاست ؟ : این فضاپیما با سرعت 27 هزار کیلومتر در ساعت در حال چرخش به دور کره زمین است و به همین دلیل پیش‌بینی محل سقوط آن تقریبا غیرممکن است. با این وجود می‌توان گفت که احتمالا این فضاپیما در مکانی بین مدارهای 43 درجه شمالی و 43 درجه جنوبی وارد جو زمین خواهد شد که مناطق بزرگی از آمریکای شمالی و جنوبی، چین، خاورمیانه، آفریقا، استرالیا، بخش‌هایی از اروپا و مناطق بزرگی از اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس را در بر می‌گیرد. بنا بر این، احتمال آنکه اجزایی از این فضاپیما در محل زندگی ما فرود بیاید، کم نیست.

زمان سقوط ایستگاه فضایی چین کی خواهد بود ؟ : بر اساس بهترین پیش‌بینی‌ها، احتمالا سقوط در تاریخ 1 آوریل (12 فروردین) روی خواهد داد. با این وجود به دلیل سرعت بالا، این احتمال هم وجود دارد که تاریخ سقوط آن دست‌ کم یک روز تغییر کند.

مسئول خسارات وارده چه کسی خواهد بود ؟ : بر اساس کنوانسیون 1972 مسئولیت بین‌المللی برای آسیب‌های ناشی از اشیاء فضایی، دولتی که فضاپیما را پرتاب کرده مسئول پرداخت هزینه‌های ناشی از هرگونه آسیب است. به این ترتیب دولت چین مسئول خسارات احتمالی خواهد بود.
این کنوانسیون پیش از این تنها یک بار اجرا شده است؛ هنگامیکه ماهواره جاسوسی  Cosmos 954 متعلق به اتحاد جماهیر شوروی در سال 1978 میلادی سقوط کرد؛ ماهواره ای با قدرت هسته‌ای که خساراتی را در کانادا بر جای گذاشت. کانادا خواستار دریافت مبلغ 6 میلیون دلار از شوروی سابق شد و درنهایت نیز 3 میلیون دلار دریافت کرد.

از ایستگاه فضایی Tiangong-1 چه استفاده‌ هایی می‌شد ؟ : ایستگاه فضایی Tiangong-1 اولین آزمایشگاه فضایی چین بود که در سال 2011 میلادی به عنوان بخشی از برنامه‌های بلندپروازانه علمی پکن برای تبدیل شدن به یک ابرقدرت فضایی پرتاب شد. اگرچه این ایستگاه فضایی در زمان پرتاب بدون سرنشین بود اما بگونه‌ای طراحی شده است که امکان حیات در درون آن نیز وجود داشته باشد.

این آزمایشگاه فضایی بطور پیوسته مورد استفاده فضانوردان قرار می‌گرفت تا اینکه در مارس 2016 میلادی به دلایل نامعلومی ارتباط آن با زمین قطع شد. از آن زمان به بعد، آژانس‌ های فضایی مختلف در سراسر جهان کار ردگیری آن را انجام می‌دادند.

 

منبع    indiatoday

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا