گوناگون

لزوم معرفی مناسب مرکز درمان ناباروری به زوج‌ها

رییس جهاد دانشگاهی خوزستان در حاشیه نخستین عمل جراحی “برداشت اسپرم از بیماران مبتلا به آزواسپرم” در جنوب و جنوب غرب کشور گفت: مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی خوزستان اکنون تقریباً قادر به انجام همه روش‌های درمان ناباروری به کار گرفته شده در کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خوزستان- دکتر قدرت الله شاکری نژاد در خصوص انجام نخستین عمل جراحی “برداشت اسپرم از بیماران مبتلا به آزواسپرم” که امروز در مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی خوزستان، انجام شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: وعده ای در خصوص انجام یکی دیگر از روش‌های درمان ناباروری در استان خوزستان داده بودیم که با توجه به تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه، توانستیم استفاده از این روش و پروتکل درمان ناباروری را در هفته دولت آغاز کنیم.

وی ادامه داد: عمل Micro TESE یکی از عمل‌های بسیار پیچیده و مهم است که متخصصان ما موفق شدند این عمل را در مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی انجام دهند.

رییس جهاد دانشگاهی خوزستان افزود: با توجه به وجود پتانسیل و ظرفیت بسیار خوبی که در مجموعه جهاد دانشگاهی کشور در خصوص درمان‌های ناباروری وجود دارد، اکنون دو پژوهشگاه رویان و ابن سینا به صورت اختصاصی در این زمینه فعالیت می‌کنند و از سرآمدهای دنیا در حوزه درمان‌های ناباروری هستند.

وی تصریح کرد: با توجه به این‌که میزان ناباروری در استان خوزستان از میانگین کشوری بالاتر است، مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی خوزستان به منظور گام برداشتن در جهت حل مشکلات ناباروری در استان، فعالیت خود را آغاز کرد و بعد از تلاش‌های مضاعفی که جهاد دانشگاهی استان و مجموعه دولت مردان خوزستان انجام دادند، این مرکز با متراژی حدود 3600 متر مربع راه اندازی شد.

شاکری نژاد اظهار کرد: در این مرکز، بخشی از درمان ناباروری در حوزه زنان و همچنین در حوزه مردان از ابتدا انجام می شد اما در چند ماه اخیر توانستیم بخشی از دستگاه‌های مورد نیاز را خریداری کنیم و اکنون این مرکز قادر است همه روش‌های درمان ناباروری که در کشور انجام می‌شود، را به کار گیرد.

وی ادامه داد: هدف این بود که زوج‌های ناباروری که در استان خوزستان هستند، نیازی نداشته باشند جهت درمان به خارج استان مراجعه کنند. رنج سفر هم هزینه بر است و هم استرس وارد می کند. این مرکز اکنون آمادگی انجام همه روش‌های درمان را دارد. عمل برداشت اسپرم از بیماران مبتلا به آزواسپرم نیز از عمل هایی است که بسیار محدود در کشور انجام می شود و ما توانستیم دانش فنی این روش را به استان خوزستان انتقال دهیم.

رییس جهاد دانشگاهی خوزستان گفت: تلاش می‌کنیم میزان موفقیت این روش‌ها را با کنترل کیفی و استفاده از تجهیزات مناسب و متخصصان استان افزایش دهیم. با توجه به این که این مرکز تحت مشاور علمی دو پژوهشگاه رویان و ابن سینا جهاد دانشگاهی است، امیدواریم به عنوان یک مرکز موفق بتواند دغدغه زوج‌های نابارور را رفع کند.

شاکری نژاد عنوان کرد: یکی از مطالبات مقام معظم رهبری پس از تغییر سیاست‌های جمعیتی کشور، همین بوده است که تسهیلاتی برای زوج‌های نابارور ایجاد شود تا آنها نیز بتوانند صاحب فرزند شوند؛ صاحب فرزند شدن تنها به منزله افزودن به جمعیت کشور نیست بلکه این موضوع، در یک خانواده ثبات ایجاد می کند.

وی اظهار کرد: با توجه به این که مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی خوزستان کار رسمی و آزمایشی خود را از حدود سه ماه پیش آغاز کرده، بیش از 120 تا 130 پرونده در این مرکز تشکیل شده و به تدریج این زوجها به مرکز فراخوانده می شوند و مورد مشاوره قرار می گیرند.

رییس جهاد دانشگاهی خوزستان بیان کرد: با توجه به پروتکل و روشی که برای درمان ناباروری هر زوج تشخیص داده می شود، زوجین وارد دوره درمان می شوند. با این شرایط، میزان پذیرش افراد پایین است زیرا در درجه اول باید کیفیت کار مدنظر قرار گیرد و به تدریج با افزایش تعداد متخصصان و تجهیز کامل مرکز، جوابگوی تمام زوج‌های نابارور خواهیم بود.

وی افزود: بخشی از موارد درمان را که احتمال می‌دهیم نتوانیم در استان انجام دهیم، به صورت ویژه به پژوهشگاه رویان معرفی می کنیم.

شاکری نژاد با اشاره به دلایل راه اندازی مرکز درمان ناباروری در خوزستان گفت: ساخت چنین مرکزی باید توجیه اقتصادی می‌داشت؛ یکی از دلایل مطرح شده این بود که با توجه به همجواری خوزستان با کشور عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس و از آن جا که هزینه‌های درمان ناباروری در این کشورها فوق العاده بالاست و زوجهای نابارور این کشورها عمدتاً برای درمان به اروپا و آمریکا مراجعه می‌کنند، اگر این مرکز از سوی مسئولان استان به خوبی تبلیغ شود، شاهد آن خواهیم بود که تعداد زیادی از زوج‌های نابارور حوزه خلیج فارس، به مرکز درمان ناباروری در استان خوزستان مراجعه می کنند.

شاکری نژاد اظهار کرد: باید به کمک مسئولان این فرصت‌ها را در استان ایجاد کنیم تا کمکی برای سیستم اقتصادی خوزستان، باشد.

وی افزود: درمان‌های ناباروری درمان‌هایی طولانی مدت هستند و میزان موفقیت آنها بستگی کامل به تجمیع همه شرایط دارد. استرسی که زوج‌ها در این زمینه دارند، می تواند بر میزان موفقیت تاثیر داشته باشد و حتی مسافرت هایی که این افراد برای این منظور انجام می‌دهند می تواند تاثیر مستقیم بر درصد موفقیت درمان داشته باشد.

رییس جهاد دانشگاهی خوزستان گفت: بنابراین انتظار داریم تمام افرادی که پرونده تشکیل داده‌اند، صبر داشته باشند و طی زمان اعلام شده، مراجعه کنند. کیفیت در این مرکز حرف نخست را می زند و امید است در این مدت بتوانیم بخش زیادی از مشکلات زوج‌های نابارور استان را رفع کنیم.

شاکری نژاد اظهار کرد: همچنین از مسئولان انتظار داریم که به این مرکز و همه مراکزی که در این زمینه فعالیت می کنند از همه لحاظ کمک کنند و از رسانه‌ها نیز این انتظار را داریم که مرکز درمان ناباروری را به مردم معرفی کنند.

وی گفت: مراکز دیگری هم در این زمینه مشغول فعالیت هستند و مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی آمده که کمکی برای این مراکز باشد. این مرکز برای رقابت با این مراکز فعالیت نمی‌کند. در مجموعه جهاد دانشگاهی با توجه به اینکه مجموعه دولتی و متعلق به نظام است و به شخص خاصی تعلق ندارد، هر دانش فنی که در این مرکز کسب شود قطعاً در اختیار نظام قرار می گیرد و دیگر مراکز هم می‌توانند از این دانش فنی استفاده کنند. بنابراین انتظار داریم دیگر مراکز نیز مراجعه کنند و از دانش فنی این مرکز بهره ببرند و همکاری لازم و مناسب داشته باشند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا