Mihanpostپزشکیپیشنهاد سردبیركودكان

آموزش روش‌های مراقبت از کودک در مقابل ویروس کرونا

مراقبت از کودک در مقابل ویروس کرونا را کاملا جدی بگیرید. با اینکه احتمال ابتلا به ویروس کرونا در کودکان کمتر از بزرگسالان است، اما آنها نیز به این ویروس مبتلا می شوند.

شما نیز باید به فکر مراقبت از کودک در مقابل ویروس کرونا باشید. مهدکودک‌ها تعطیل می‌شود؛ دستور ضدعفونی شدن مدارس صادر می‌شود و والدین نگران، حتی از در آغوش گرفتن کودکانشان خودداری می‌کنند.

کرونا که مهمان ناخوانده وارداتی است، به نگرانی این روزهایمان بدل شده و در میان همه نگرانی‌ها، شایعات بی‌اساسی که در مورد پیشگیری و درمان آن دهان به دهان می‌چرخد، مشکل را چند برابر کرده. اگر شما هم نگران وارد شدن کرونا به خانه‌تان هستید و محافظ از کودکتان بیشتر از هر چیزی ذهنتان را مشغول کرده، این مطلب را بخوانید. ما چند واقعیت علمی برای کاهش احتمال ابتلای کودکان به کرونا را با شما درمیان می‌گذاریم.

بله! ابتلای کودکان به کرونا غیرممکن نیست

قدم اول برای دور زدن کرونا، پذیرش واقعیت است. درست است که شمار مبتلایان زیر پنج سال به کرونا پایین است، اما معنای این ادعا، محال بودن ابتلای کودکان به کرونا نیست. اینکه هیچ کودکی به کرونا مبتلا نمی‌شود، یک باور غلط است. گروهی از متخصصان معتقدند بسیاری از کودکان با وارد شدن این ویروس به بدن بیماری خفیفی می‌گیرند که علامت خاصی ندارد و به همین دلیل به متخصصان مراجعه نمی‌کنند و در آمار مبتلایان وارد نمی‌شوند. برخی دیگر از متخصصان هم می‌گویند دلیل پایین بودن آمار ابتلای کودکان این است که آنها به‌طور جدی در معرض این ویروس قرار نگرفته‌اند و والدین تمام تلاشش‌شان را برای مراقبت از آنها به خرج می‌دهند.

اصلا کرونا چیست و چه می‌کند؟

ویروس COVID-19 اینکه کرونا چیست و چطور مبتلایانش را درگیر می‌کند، از سوالات رایج اینروزهاست. یکی از انواع ویروس‌هایی که می‌توانند عفونت تنفسی ایجاد کنند. این بیماری معمولا با علایم سرماخوردگی عادی خود را نشان می‌دهد، اما برخی از انواع آن می‌توانند مشکلات جدی‌تری را ایجاد کنند.

اگر کودک شما در معرض قطرات آلوده به ویروس که در هوا پخش شده‌اند باشد، احتمال ابتلایش به آن بالا می‌رود. این قطرات از طریق بینی، دهان و ریه جذب شده و ایجاد عفونت و التهاب می‌کنند. عفونت ناشی از ویروس کرونا، کیسه‌های هوایی را ملتهب می‌کند و این التهاب به تدریج باعث افزایش تب و مشکلات تنفسی می‌شود. دردسرسازترین نتیجه کاهش عملکرد کیسه‌های هوایی، کمبود اکسیژن در بدن است. این کمبود اکسیژن برخی دیگر از اندام‌های داخلی بدن را هم تحت تاثیر قرار داده و باعث می‌شود که کلیه و قلب هم آسیب ببینند.

چرا باید بیشتر مراقب کودکان باشیم؟

بچه‌ها مدام در حال بازی هستند و در طول روز سطوح بسیاری را لمس می‌کنند. کافی است یکی از این سطوح آلوده به ویروس باشد تا سلامت کودک هم در معرض خطر قرار گیرد. گذشته از این، بچه‌ها نمی‌توانند به خوبی کف دست، لای انگشت‌ها و پشت دستشان را بشویند. سعی کنید روش درست شستن دست را همانطور که در ادامه مطلب گفته شده، به کودکتان آموزش دهید و در طول روز هم چند بار دست کودکتان را به دقت بشویید.

احتمال مرگ کودکان در اثر کرونا وجود دارد؟

نمی‌توان قاطعانه احتمال مرگ کودکان در اثر کرونا را رد کرد اما آنچه که آمارهای این وبسایت تاکنون نشان داده‌اند، صفر بودن تعداد کودکانی است که بر اثر ابتلا به این ویروس جان باخته‌اند. براساس آمارها هیچ کودک کمتر از ۱۰ سالی هنوز بخاطر این بیماری جان خود را از دست نداده و جان‌باختگان ۱۰ تا ۱۹ سال هم ۰.۲ درصد تعداد کسانی هستند که بخاطر این بیماری به کام مرگ کشیده شده‌اند. البته افراد ۲۰ تا ۲۹ ساله هم ۰.۲ درصد آمار را به خود اختصاص داده‌اند و جان باختگان ۳۰ تا ۳۹ ساله هم درست مانند دو گروه قبلی ۰.۲ درصد از آمار مرگ و میر در اثر ابتلا به این ویروس را تشکیل داده‌اند. مراقبت از کودک در مقابل ویروس کرونا

علایم کرونا در کودکان و بزرگسالان متفاوت است؟

برخلاف تصور رایج، کرونا به ندرت جان مبتلایانش را می‌گیرد. اما علایم این بیماری که شامل تب، سرفه و تنگی نفس می‌شوند، می‌تواند در برخی از افراد شدت بگیرد و زمینه را برای ابتلا به سینه پهلو (عفونت ریه) یا مشکلات حاد تنفسی ایجاد کند. کرونا در موارد محدود می‌تواند کشنده باشد و به‌ویژه جان افراد مبتلا به نارسایی ریه، مشکلات قلبی و عروقی و افراد دارای ضعف سیستم ایمنی بدن را تهدید کند.
چه باید کرد؟

همانطور که گفتیم، اولین و مهم‌ترین قدم شستن مرتب دست‌‌ها و رعایت نکات بهداشتی است. هنگام عطسه یا سرفه، دستمال را مقابل دهان‌تان بگیرید و بعد از هر بار استفاده، دستمال را در سطح زباله دردار بیندازید. اگر شما مراقب وضعیت خودتان باشید، احتمال ابتلای کودکتان به بیماری کمتر می‌شود.

کودکان را به مکان‌های شلوغ و حتی مهمانی‌های پر جمعیت نبرید. خانه بازی، پارک، مرکز خرید و… می‌توانند خطر ابتلای کودک به ویروس را بالا ببرند.

در این روزها، اجازه ندهید کسی کودکتان را بغل کند یا ببوسد. ممکن است فرد مورد نظر، ناقل ویروس باشد و علایم او هنوز آشکار نشده باشند.

مواد غذایی پخته شده در حرارت بالا آلودگی ندارد و مواد غذایی خام مانند میوه‌ها را هم می‌توانید با شست و شوی مناسب از آلودگی پاک کنید. می‌توانید در آبی که میوه را می‌شویید کمی سرکه بریزید و بعد از چند دقیقه میوه‌‌ها را آبکشی کنید. تغذیه مناسب کمک زیادی به کاهش خطر می‌کند. پس هر روز کودکتان را با کمک غذاهایی مثل سوپ گل کلم یا آب میوه‌های طبیعی تقویت کنید.

یادتان نرود که این ویروس می‌تواند ساعت‌ها روی سطوح زنده بماند و با یک ضدعفونی کننده الکلی می‌توانید ویروس را به راحتی از بین ببرید. پس سطوح را چند بار در روز با ضدعفونی کننده‌‌های الکل‌دار ضدعفونی کنید.

از تماس نزدیک با کسانی که علایم سرماخوردگی یا آنفولانزا را دارند خودداری کنید. سعی کنید فاصله کودکتان را هم با این افراد حفظ کنید.

اگر علایمی مثل تب و سر خشک را در خود مشاهده می‌کنید حتما به پزشک مراجعه کنید. ممکن است شما ناقل این بیماری باشید و کودکتان در خطر باشد.

دلیلی ندارد که کودکتان را با ماسک به مهدکودک و مدرسه بفرستید. اگر علایم تنفسی خاصی را در او مشاهده نمی‌کنید، استفاده از ماسک ضرورتی ندارد.

از خوددرمانی پرهیز کنید. استفاده از سیر خام یا روغن گل بنفشه یا مصرف گرمی‌جات کمکی به درمان کرونا نمی‌کند. گذشته از این با مصرف آنتی‌بیوتیک هم نمی‌توانید این بیماری را درمان کنید. آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان عفونت‌های باکتریایی تولید شده‌اند و کمکی به بهبود عفونت‌های ویروسی نمی‌کنند. پس با تجویز خودسرانه آنها بدن کودکتان را تضعیف نکنید.

مراقبت از کودک در مقابل ویروس کرونا

بهترین روش شستن دست‌ها را به کودکتان آموزش دهید:

  1. شیر آب را باز کنید و دست‌ها را زیر آن بگیرید؛
  2. حالا همه قسمت‌های دست را به صابون آغشته کنید. از پشت دست گرفته تا لای انگشت‌ها ، زیر ناخن‌ها و کف دست؛
  3. قانون ۲۰ ثانیه را رعایت کنید. همه قسمت‌های دست باید ۲۰ ثانیه شسته شوند؛
  4. دست‌ها را خوب با آب بشویید؛
  5. دست‌ها را با دستمال یکبار مصرف خشک کنید؛
  6. دستگیره در توالت را با دستمال یکبار مصرف باز کنید و سپس دستمال را در سطل دردار بیندازید؛
  7. از کودکتان بخواهید که بعد از هر بار فین، عطسه یا سرفه کردن، قبل از خوردن هر چیز و بعد از دستشویی رفتن دست‌ها را به همین روش بشوید؛
  8. اگر به صابون دسترسی ندارید، می‌توانید از ژل شست و شوی الکلی هم کمک بگیرید. اما یادتان نرود که درصد الکل ژل باید از ۶۰ درصد بالاتر باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا