گوناگون

مرند، قطب کشت آفتابگردان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند گفت: شهرستان مرند یکی از قطب‌های پیشرو در زمینه کشت آفتابگردان است، بنابراین این مدیریت طی سال‌های اخیر افزایش عملکرد و ترویج روش‌های بِه‌زراعی و استفاده از روش‌های نوین آبیاری را در اولویت کاری خود قرار داده و در این امر به پیشرفت‌های خوبی دست یافته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه آذربایجان‌شرقی، جلال رحیم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اُفت شدید سطح آب‌های زیرزمینی منطقه افزود: کمبود آب کشاورزی در شهرستان بر اهمیت ترویج مصرف بهینه آب با استفاده از روش‌های آبیاری نوین تحت فشار برای مصرف بهینه منابع آبی کشاورزی می‌افزاید.

وی تشریح کرد: در سال‌های اخیر سطح قابل توجهی از اراضی کشاورزی با هماهنگی کشاورزان و کارشناسان این مدیریت به سیستم آبیاری تحت فشار بارانی مجهز شده‌اند، همچنین در سال جاری برای اولین بار در سطح استان تعدادی از مزارع به سیستم آبیاری قطره‌ای نواری مجهز شده‌اند که نتیجه آن بسیار رضایت‌بخش بوده و علاوه بر صرفه‌جویی آب شاهد رشد بهتر محصول و افزایش عملکرد نسبت به سایر روش‌ها هستیم.

وی از صرفه‌جویی در سیستم آبیاری بارانی و قطره‌ای گفت و ادامه داد: در سیستم آبیاری بارانی و قطره‌ای به ترتیب در مقایسه با آبیاری ثقلی و آبیاری غرقابی 50 و 75 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

وی ادامه داد: این امر باعث کاهش هزینه تولید و حفظ منابع آب کشاورزی می‌شود و همچنین در سیستم‌های آبیاری تحت فشار به علت عدم تماس آب با ساقه گیاه بیماری‌های قارچی نیز کاهش می‌یابد.

رحیم‌زاده در پایان تاکید کرد: امید است کشاورزان با توجه بیشتر به توصیه‌های کارشناسان این مدیریت در استفاده از روش‌های آبیاری تحت فشار این مدیریت را در مقابله با مشکل کم‌آبی و خشکسالی یاری کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا