گوناگون

چزان آب ندارد

‌مشکل کم‌آبی روز به روز در کشور در حال وخیم شدن بوده و در روستاها این شرایط به یک بحران بدل شده است.

هزار و 126 روستای استان مرکزی تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی قرار دارند که به گفته‌ی مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان، 316 روستا از این تعداد، با مشکل کم‌آبی مواجه هستند و هم‌اکنون آبرسانی به 126 روستا با تانکر و آب بسته‌بندی انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه مرکزی، خشکسالی‌های متوالی و افت آب‌های سطحی و زیرزمینی آبرسانی به برخی روستاها و این استان را با مشکل مواجه کرده است.

چزان یکی از این روستاها، از توابع بخش مرکزی شهرستان خنداب در استان مرکزی است و در فاصله 23 کیلومتری از مرکز شهرستان قرار دارد.

‌این روستا در دهستان دهچال واقع شده و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۰۳ نفر (۱۸۴خانوار) برآورد شده است.

به گفته‌ی ساکنان، این روستا طی 14 ماه گذشته دچار کم‌آبی و البته به دنبال آن، بی‌آبی است و هیچ اقدام مؤثر و مثبتی جهت رفع این چالش بزرگ تاکنون صورت نگرفته است.

اسدی یکی از ساکنین این روستا به خبرنگار ایسنا گفت: بیش از یک سال است که به دنبال آب هستیم اما، تاکنون هیچ ترتیب اثری داده نشده و حمایت و تلاشی در جهت رفع این مشکل از سوی مسئولین شهرستان و استان به انجام نرسیده است.

وی تنها راه تأمین آب در طول این مدت را موتور آب‌های موجود در اطراف روستا عنوان کرد و گفت: تنها به واسطه موتورهای آب‌ که در طول روز تنها دو تا سه ساعت روشن است، آب مورد نیاز اهالی تأمین می‌شود که البته این میزان آب نیز برای مصرف همه اهالی روستا کفایت نمی‌کند.

اسدی افزود: در طول روز نیز به مدت یک ساعت، آب بخشی از روستا وصل می‌شود و همه اهالی روستا نمی‌توانند از همین مقدار اندک نیز بهره‌مند شوند. در این مدت با فرماندار، بخشدار و استانداری صحبت شد اما، پاسخی دریافت نشده است و شرایط روز به روز حادتر می‌شود.

رضا اسدی دهیار روستای چزان نیز در خصوص بی‌آبی این روستا گفت: نزدیک به 14 ماه است که روستای چزان دچار بی‌آبی شده است و طی تلاش‌های بسیاری که تاکنون از جانب دهیاری انجام شده مشکل رفع نشده، بلکه شرایط وخیم‌تر شده است.

‌وی با اشاره به اینکه در ابتدای امر تنها به کندن یک چاه اکتفا شد، افزود: در بحث حفر چاه و تأمین آب مورد نیاز روستا نیز منابع طبیعی و جهادکشاورزی شهرستان خنداب همکاری‌های لازم را نداشتند و اظهار کردند که حفر چاه در اراضی منابع طبیعی صورت گرفته است و به همین دلیل مشکل همچنان ادامه یافت.

دهیار روستای چزان افزود: به منظور تسریع در انجام کار و رفع مشکل اهالی روستا 50 میلیون تومان از بودجه دهیاری به آب و فاضلاب شهرستان پرداخت شد، ولی تاکنون اقدامی انجام نشده است و بحث تهیه لوله مورد نیاز برای انجام لوله‌کشی را بهانه کرده‌اند.

وی با اشاره به حمایت‌های مالی که از سوی نمایندگان مردم خنداب در مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است، گفت: اهالی روستا بیش از یک سال است که به اجبار و برای تأمین آب مورد نیاز خود باید مسیر 400 تا 500 متری تا موتور آب را طی کنند و هیچ کس تاکنون قدمی برای رفع نیاز این مردم برنداشته است.

این مشکل بزودی برطرف می‌شود

حیدری مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی در خصوص آب‌رسانی به این روستا گفت: روستای چزان به همراه چند روستای دیگر به دلیل خشکسالی با خشک شدن چاه‌ها مواجه شده‌اند.

وی افزود: در این راستا آب و فاضلاب روستایی اقدام به حفر چاه در این روستاها کرد و در حال حاضر فقط خط انتقال آن باقیمانده است که تا دو ماه آینده نصب خط انتقال به پایان خواهد رسید.

وی با اشاره به توزیع 75 هزار لیتر آب معدنی به صورت رایگان، و آب‌رسانی به کمک 17 تانکر آب در سطح استان افزود: آب مورد نیاز این روستاها به واسطه تانکر و همچنین از طریق توزیع آب معدنی در حال تأمین است و هیچ مشکلی وجود ندارد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی همچنین در ابتدای شهریورماه در گفت‌و گو با ایسنا از اختصاص اعتبار 180 میلیارد ریالی برای تکمیل پروژه‌های آبرسانی و تأمین آب شرب روستاهای این استان خبر داد که امید را برای رفع این مشکلات بیشتر کرد.

وی با بیان اینکه از این میزان اعتبار 105 میلیارد ریال از محل اعتبارات ماده 180 اختصاص یافته است افزود: همچنین 75 میلیارد ریال از این اعتبار از محل تملک دارایی و دو درصد وزارت نفت تأمین می‌شود که از این میزان تاکنون 18 میلیارد ریال اختصاص یافته است.

حیدری با اشاره به اینکه در کل 25 میلیارد و 900 میلیون تومان برای رفع مشکل کم‌آبی روستاهای استان مرکزی نیاز بوده است بیان کرد: هم‌اکنون هفت میلیارد و 900 میلیون تومان برای رفع مشکلات کم‌آبی روستاها هزینه شده که شرکت آب و فاضلاب این مبلغ را بدهکار است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی بیان کرد: در صورت تأمین اعتبارات مورد نیاز، با بازسازی چشمه‌ها و قنوات موجود در این روستاها، امکان تأمین آب مورد نیاز اهالی این روستاها وجود دارد.

گزارش از: آذر اسفندیاری، خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی

ایسنا منطقه مرکزی

خبرنگار: 10130

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا