Mihanpostپیشنهاد سردبیرگوناگون

مرگبارترین رعد و برق های تاریخ را بشناسید

در این مطلب از میهن پست مرگبارترین رعد و برق های تاریخ که به تازگی توسط سازمان جهانی هواشناسی اعلام شده اند را معرفی خواهیم کرد. در ادامه با ما همراه شوید.

سازمان جهانی هواشناسی (WMO) رسما اعلام کرد دو صاعقه مهیبی که سال گذشته در آسمان کشور آرژانتین روشن شده، رکورد تمام صاعقه‌های تاریخ از نظر زمان و طول را شکسته است.

در تاریخ ۴ مارس ۲۰۱۹، صاعقه‌ای در آسمان آرژانتین دیده شد که حدودا ۱۶.۷۳ ثانیه طول کشیده، یعنی حدودا دو برابر بیشتر از رکورد قبلی. سازمان جهانی هواشناسی در همین رابطه گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد یک صاعقه به تاریخ ۳۱ اکتبر ۲۰۱۸ هم که بر فراز اقیانوس اطلس اتفاق افتاده رکوردی جدید در زمینه طول یک رعد و برق به ثبت رسانده.

طبق شواهد و تخمین‌های صورت گرفته، طول این صاعقه به ۷۰۹ کیلومتر می‌رسیده که تقریبا از تمام مناطق برزیل تا آرژانتین قابل رویت بوده، و البته از نظر رکورد دوبرابر سوابق قبلی محسوب می‌شده است.

مرگبارترین رعد و برق های تاریخ
مرگبارترین رعد و برق های تاریخ

قبلا طول و مدت زمان یک صاعقه معمولا بر اساس آرایه طراحی شده نقشه‌برداری از رعدوبرق متشکل از آنتن‌های زمینی و گیرنده‌های GPS اندازه‌گیری می‌شد. پیش از این رکورد بلندترین صاعقه به مورد ثبت شده در اوکلاهاما به سال ۲۰۰۷ با طول ۳۲۱ کیلومتر و طولانی‌ترین صاعقه هم مورد کشور فرانسه با مدت زمان ۸ ثانیه برمی‌گشت.

اما صاعقه‌های مهیب اخیر به طور کلی توسط تصاویر ماهواره‌ای به ثبت رسیده‌اند. استفاده از ابزار و داده‌های ماهواره‌ای به متخصصان اجازه می‌دهد شدیدترین و طویل‌ترین رعدوبرق‌ها را بدون نیاز به نظارت زمینی و یا استفاده از تجهیزات مخابراتی اندازه‌گیری کنند. رکوردهای جدید در سامانه آمار و ارقام هواشناسی و تحولات اقلیمی به ثبت رسیده و گزارش مفصل آن به زودی منتشر خواهد شد.

ناگفته نماند پنجشنبه گذشته بیش از صد نفر از مردم کشور هند نیز بر اثر اصابت صاعقه‌ای به زمین جان خود را از دست دادند. قربانیان این حادثه غالبا کشاورزان و افراد بی‌خانمانی بودند که در زمان وقوع طوفان و رعدوبرق‌ها در خیابان‌ها و جاده‌ها به سر می‌بردند. این طوفان بخشی از آغاز باران‌های موسمی در شمال هند بوده است.

منبع: sciencenews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا