Mihanpostاخبار خودروپیشنهاد سردبیرموتور سيكلت

موتورسیکلتی که ۵۰۰ کیلومتر را تنها با یک لیتر آب طی می کند ؟

موتورسیکلتی که ۵۰۰ کیلومتر را تنها با یک لیتر آب طی می کند؟ بله درست متوجه شده اید ؟ یک مبتکر برزیلی موتورسیکلتی ساخته است که از آب به عنوان منبع تامین انرژی استفاده می کند. این مبتکر برزیلی می گوید: این موتور سیکلت مسافت ۵۰۰ کیلومتر را تنها با یک لیتر آب طی می کند. چرا که آب عنصر اصلی این آزمایش است. با میهن پست همراه شوید.

موتورسیکلتی که در ادامه ویدیو آن را خواهید دید با سوخت آب حرکت می کند ، چرا که آب سوخت آن است و پس از الکترولیز مولکول آب توسط باتری، از تجزیه آن اتم هیدروژن بدست می آید که به عنوان منبع احتراق موتور استفاده می شود. موتورسیکلت با ترکیب باتری و سیستم احتراق هیدروژنی کار می کند.

سازنده پیشروانه ی این موتورسیکلت ریکاردو آوزدو، کارمند برزیلی اهل سائوپولو با خیال پردازی و دانش مکانیک، به این وسیله موتور هوندای سال ۱۹۹۳ خود را به وسیله ای تبدیل کرده که با سوخت ارزان و یا تقریبا رایگان کار می کند.

این مبتکر میانسال برزیلی به رسانه ها گفته است: «این دستگاه با شکستن مولکول آب، آن را به اکسژن و هیدروژن تبدیل می کند. هیدروژن در تعداد بیشتری تولید می شود و من از آن برای راه انداختن موتور این موتورسیکلت استفاده می کنم.»

با این اوضاء و احوال و پس از شش ماه آزمایش، تغییر و اصلاحات، حال ریکاردو معتقد است که این پروژه می تواند در کاهش آلودگی تاثیر داشته باشد؛ زیرا به جای مونواکسید کربن، از اگزوز این موتور سیکلت بخار آب خارج می شود. او اضافه می کند: «این موتورسیکلت با هیدروژن گرفته شده از مولکول آب کار می کند و در یک آزمایش هیبردی که انجام دادم، توانستم با یک لیتر آب ۵۰۰ کیلومتر برانم.»

ریکاردو آوزدو برزیلی برای آزمایش این فناوری از دو نوع متفاوت آب استفاده کرده است: آب تقطیر شده و آب آشامیدنی. او می گوید آب آلوده یک رودخانه محلی هم قابل استفاده است و نتیجه تغییری نمی کند. او می گوید: «من حتی با آب آلوده رودخانه محلی به نام تییت هم آزمایش کردم و در کمال تعجب دیدم حتی این آب آلوده هم به خوبی آب مطلوب و سالم کار می کند. حالا از آب رودخانه تییت برای سوخت موتورم استفاده می کنم.»

کارشناسان حوزه مکانیک می گویند این تنها راه حل بحران انرژی دنیا نیست و این ابتکار تنها یک جایگزین برای سوخت فسیلی است اما به توسعه و پیشرفت تکنیکی بیشتری نیاز دارد. مارسلو آلوس، استاد مهندسی مکانیک دانشگاه سائوپولو می گوید: «هر کار تازه، یا نوآوری و ابتکار باید از همه جهات آزمایش شوند و مورد تایید قرار بگیرد. با این حال اضافه می کنم که من برای کسانی که با دغدغه و همت نسبت به محیط زندگی و خانه شان دست به ابتکار می زنند و با نوآوری وسایلی می سازند که واقعا کار می کند احترام زیادی قایل هستم.»

بنابراین هیدروژن یکی از عناصر فراوان هستی است اما به علت سبکی، گاز هیدرون خالص روی زمین بسیار نادر است و اتم هیدروژن در پیوند با اتم های دیگر از جمله اکسیژن وجود دارد. در سال های اخیر پژوهش برای ساخت موتورهای احتراق هیدروژنی افزایش چشمگیری داشته و چند کارخانه خودروی سازی گفته اند خودروهایی با این اصل مکانیکی عرضه خواهند کرد. اما آیا این راه حل می تواند پاسخی به بحران انرژی باشد؟

مارسلو آلوس نیز می گوید: «مهمترین نکته این است که بدانیم راه جادویی برای حل بحران انرژی وجود ندارد. این وسیله با آب کار نمی کند بلکه با الکتریسته باتری کار می کند. ما باید ضمن قدردانی از ابتکارات مردم، کمک کنیم تا ابتکار آنها تکمیل تر شده و سپس به عنوان راه حل کامل در اختیار کسانی قرار بگیرد که مایل به استفاده از آن هستند.»

برخلاف موتورهای با سوخت بنزین یا گازوئیل، موتور احتراق هیدروژنی «ریکاردو آزودو» هیچ نوع آلودگی از جمله ضایعات کربنی تولید نمی کند. اما تولید تجاری آن منوط به ساخت فناوری ایمنی نگهداری و استفاده از گاز هیدروژن است که درجه احتراق آن بسیار بالا است.

منبع: euronews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا