Mihanpostاجتماعیپیشنهاد سردبیر

مهمترین نکته به هنگام خرید عینک آفتابی چیست ؟

به گزارش میهن پست – شاید برای بعضی ها استفاده از عینک های آفتابی صرفاً جنبه مد و زیبایی داشته باشد اما ، اصول ساخت و استفاده از این وسیله کاربردی بیشتر جهت تامین امنیت چشم از خطرات بیرونی همچون مقابله با نورهای شدید و بخصوص نور آفتاب سوزان در گرمای تابستان و بازتاب نور محیط برفی در فصل زمستان است .

بنابراین باید یادآور شد که فلسفه استفاده از عینک آفتابی بیشتر برای جلوگیری از صدمه دیدن چشم هاست نه برای اینکه روی سر و زیر چانه قرار بگیرد .

تبلیغات متعدد شرکت های معروف عینک سازی که از حضور بازیگران و ورزشکاران معروف برای پوسترهای تبلیغاتی خود استفاده می کنند بی تردید در گسترش مصرف این نوع عینک ها نقش عمده ای دارد.

spy-4
به هر حال این واقعیت غیرقابل انکار است که بیش از ۸۰ درصد افرادی که عینک آفتابی می خرند نه به قصد حفاظت چشم از آفتاب که به قصد پیروی از مد، عینک انتخاب می کنند و استفاده از عینک های نامناسب و غیراستاندارد می تواند عوارض بسیار بدی برای چشم به همراه داشته باشد.

حال چه آن هایی که عینک آفتابیشان با هدف محافظت از چشمان خود و چه برای پیروی از مد و زیبایی همواره به همراه داشته و استفاده می کنند لازم است بدانند که  حتی استفاده یک روزه از یک عینک غیر استاندارد می توان آسیب های جدی به قرنیه چشم آن ها وارد کند.

بنابراین چه یک عینک آفتابی ۱۰۰ دلاری بخرید و چه یک عینک آفتابی ۱۰ دلاری، تنها نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که عینک موردنظر شما، از ورود پرتوهای فرابنفش به چشم ۱۰۰ درصد جلوگیری کند.

راهنمای خرید عینک آفتابی
راهنمای خرید عینک آفتابی

متخصصان چشم بر این باورند: «معمولاً یک برچسب کوچک روی عینک‌ها وجود دارد که می‌گوید عینک موردنظر ۱۰۰ درصد محافظ پرتوهای فرابنفش یا به اصطلاح UV‌ است. شما باید قبل از خرید عینک آفتابی، این برچسب را ببینید. لازم نیست عینک آفتابی گران‌قیمت باشد تا خوب کار کند؛ اما مطمئن شوید که عینک شما دارای برچسب محافظ UV است. اگر این برچسب را ندیدید، نباید عینک را بخرید؛ زیرا نمی‌دانید واقعاً محافظ UV است یا خیر».

علاوه بر این، واقعاً اهمیتی ندارد که شیشه عینک آفتابی تیره است یا روشن یا رنگ خاصی دارد. لنزهای زرد مایل به قهوه‌ای، سبز یا خاکستری ممکن است به افزایش کنتراست در شرایط خاصی کمک کند؛ اما مطمئناً یک رنگ نسبت به رنگ دیگر، محافظت UV بیشتری ندارد. به خاطر داشته باشید، عینک‌های آفتابی بزرگ‌تر بهتر هستند؛ زیرا محدوده بیشتری از چشم‌ها را تحت حفاظت قرار می‌دهند.

محافظت در برابر UV در عینک‌های آفتابی ضروری است؛ زیرا بدون این قابلیت، چشم‌ها طی چند ساعت دچار مشکلاتی می‌شوند. یکی از این مشکلات که در فصل تابستان شایع است، برف‌کوری است که همان آفتاب‌سوختگی قرنیه محسوب می‌شود. این مشکل بسیار دردناک است و باعث می‌شود نسبت به هر نوری، حساس شوید.

آب‌مروارید، سرطان پلک و چشم و آسیب به شبکیه نیز از دیگر خطراتی است که به دلیل عدم محافظت از چشم‌ها به وجود می‌آیند.

اگرچه لنزهای چشمی تا حدودی در برابر UV محافظت می‌کنند؛ اما حائز اهمیت است افرادی که از لنزهای چشمی استفاده می‌کنند، عینک آفتابی بزنند. مشکل اینجا است که لنزها تنها بخش کوچکی از جلوی چشم را می‌پوشانند و تمام بخش‌های چشم مانند پلک، اطراف چشم و کره چشم را در بر نمی‌گیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا