گوناگون

موفقیت طرح کاهش سطح زیرکشت گندم درگرو افزایش عملکرد وپشتوانه اجرایی

81226989 5805262

به گزارش خبرنگار ایرنا، چند سال است که در برنامه بخش کشاورزی استان طرح کنترل و کاهش سطح زیرکشت گندم با برنامه ریزی در جهت بالابردن عملکرد، افزایش میزان تولید و جایگزین کردن محصولات دیگر از قبیل پنبه و سویا، مطرح شده است.

اما، این اقدام علاوه بر توجه به رعایت تناوب کشت و اصول به زراعی، مستلزم اهرم ها و سیاست های تشویقی، اطلاع رسانی، سودآور نمودن و فراهم کردن زمینه فروش محصولات دیگر کشاورزی است.

حدود 700هزار هکتار از اراضی استان گلستان سالانه به زیر کشت محصولات مختلف همچون گندم، جو، شالی، سویا، کلزا، آفتابگردان و دانه روغنی می رود که امسال از این میزان 390هزار هکتار به کشت گندم اختصاص داشته و پیش بینی برداشت این محصول حدود 850 هزار تن است.

هم اینک 63 هزار و 500 نفر در بخش تولید گندم در استان گلستان مشغول فعالیت هستند.

طبق برنامه کنترل و کاهش، قرار است سطح زیر کشت گندم در استان حدود 120هزار هکتار کمتر شود.

کارشناس ارشد گندم سازمان جهادکشاورزی گلستان در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، ماهیت طرح و برنامه کنترل و کاهش سطح کشت گندم را برای افزایش و حفظ راندمان تولید به میزان یک میلیون تن در بلندمدت مفید می داند، اما معتقد است که هر طرحی بدون پشتوانه و اهرم اجرایی نمی تواند به سرانجام درستی دست یابد.

به گفته ˈشیرزاد مکاریˈ، هم اینک جهادکشاورزی هیچ تاثیر قانونی نمی تواند در نوع محصول کشت شده از سوی کشاورز داشته باشد.

او یکی از اهرم ها و ابزارهای تشویقی دولت را برای اجرای این طرح، اعطای تسهیلات و تامین اعتبارات مورد نیاز بیان کرد.

سودآوری، افزایش درآمد و تسهیل شرایط خرید محصولات همزمان با کشت گندم مانند کلزا و سویا و ارائه ارقام مناسب به کشاورزان از راهکارهای دیگر این کارشناس برای دستیابی به این هدف است.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی گلستان نیز معتقد است که استفاده بهینه از منابع پایه آب و پتانسیل خاک منطقه یکی از اهداف مهم اجرای طرح است تا با این اقدام، اراضی که توانمندی تولید مطلوب کشت گندم را دارند، به زیر کشت این محصول رود و زمین هایی که این قابلیت را ندارد به کشت محصولات دیگر از قبیل جو اختصاص یابد.

ˈمحمدرضا عباسیˈ اضافه کرد: همچنین با رعایت مسائل به زراعی از جمله تاریخ کشت، بذور اصلاح شده، تناوب کشت، استفاده بهینه از کودهای شیمیایی و مدیریت مزرعه، سطح کشت این محصول، کاهش و متوسط عملکرد و تولید در واحد سطح افزایش می یابد.

وی همچنین ادامه داد: اگر 400 هزار هکتار کشت گندم صورت گیرد، اما توصیه های فوق رعایت نشود به سطح کشت مورد نظر نخواهیم رسید.

به گفته وی، در برنامه است که سطح کشت گندم را از 390 هزار هکتار در سال جاری به 270 هزار هکتار در سال آینده برسانیم که اراضی آزاد شده از این محل را می توان به سطح زیر کشت محصولات دیگر افزود.

عباسی اضافه کرد: با این برنامه ریزی و اقدام، به هدف طرح که همان تولید یک میلیون تا یک میلیون و یکصد هزار تن گندم است، می رسیم و این برنامه ابلاغ نیز شده است.

وی با بیان اینکه با کاهش سطح زیر کشت، اولین صرفه جویی، در استفاده از بذر خواهد بود، گفت: از این محل میزان 24 هزارتن صرفه جویی می شود.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: کاهش استفاده از سموم شیمیایی نیز از مزایای دیگر اجرای این طرح است.

او، استفاده از کود بیشتر در مزارع، انتخاب کشت کشاورزان با همکاری جهاد کشاورزی و اعزام کارشناس به مزارع و آموزش کشاورز و مدیریت مزارع را از اهرم های اجرایی دانست که می تواند در اجرای بهتر طرح کمک کند.

عباسی با بیان اینکه، این طرح جزو برنامه های الگوی کشت در سراسر کشور است و در استان گلستان نیز پتانسیل اجرای آن وجود دارد، ادامه داد: الزامات اجرا و اصلاح قوانین موجود برای اجرای این طرح در الگوی کشت کشوری در صورت تصویب، ضمانت اجرایی پیدا می کند و باعث می شود که در درازمدت راندمان تولید افزایش یابد.

مسوول بخش خاکشناسی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان نیز گفت: مهمترین مساله برای افزایش پتانسیل خاک، بسترسازی برای کشت است، یعنی بهتر کردن شرایط رشد گیاه با استفاده از آماده کردن بهتر بستر کشت مد نظر می باشد.

دکتر ˈمحمد حسین ارزانشˈ افزود: استفاده از کودهای آلی و زیستی از دیگر مواردی است که می تواند به افزایش تولید در اراضی که خاک آنها ضعیف است یا آب آن کیفیت ندارد، کمک کند.

وی معتقد است استفاده از کودهای آلی باعث می شود که ساختمان خاک بهتر شده، میزان کمتری رطوبت خواسته و بهتر بتواند خود را اصلاح کند.

به گفته ارزانش، اثربخشی بیشتر و هدر رفت کمتر کودهای شیمیایی در اراضی که از کودهای آلی نیز استفاده می کنند، نمود داشته و استفاده از سموم کمتر می شود.

وی اضافه کرد: کنترل آفات و بیماری ها بخش دیگری است که در افزایش میزان تولید در خاک، موثر است.

ارزانش، راهکارهای دیگر برای تقویت اراضی را، بکارگیری سیستم های جدید مانند نقشه برداری لیزری، استفاده از ماشین آلات خاک ورزی جدید، آتش نزدن بقایای محصولات کشاورزی، آبیاری های بموقع یا آبیاری تکمیلی برای کشت های پاییزه، استفاده از گوگرد برای پایین آوردن PH خاک و استفاده از میزان بیشتری از آب در اراضی شور بیان کرد.

به گفته وی، استفاده از دستگاه زیرشکن نیز موجب می شود که ساختمان خاک های زیری که بعد از کشت و کار متراکم شده است تغییر کرده و باعث نفوذ بذر و آب در خاک شود.

ارزانش گفت: همه اینها روی بسترسازی مناسب و آماده سازی محیط کشت تاثیر گذاشته و میزان عملکرد را افزایش می دهد.

استان گلستان حدود یک میلیون و 800هزار نفر جمعیت دارد که نیمی از این تعداد در افزون بر 900روستا و بقیه در 29 شهر زندگی می کنند.

7464/601

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا