Mihanpostپیشنهاد سردبیررپرتاژ

نحوه ساخت میز کار در خانه بصورت مرحله به مرحله

ساختن یک میز کار نجاری بسیار مقرون به صرفه است و به راحتی و زیبایی ساخته می‌شود. میز نجاری دست ساز و آماده هر دو عملکردی یکسان دارند اما استفاده از میزی که خودمان ساخته باشیم، لذت بخش‌تر است.

تجهیزات مورد نیاز:

  • گیره‌ی نجاری
  • پیچ دستی
  • دستگاه سنباده زنی
  • ماشین فرز
  • اره‌ی میزی
  • رنده‌ی میزی

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید هزینه نجاری را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال نجار در تهران باشید می‌توانید درخواست نجاری ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

نحوه ساخت میز کار در خانه
نحوه ساخت میز کار در خانه

ساخت رویه‌ی میز کار چندان سختی نیست اما نیاز به یک پروسه‌ی ساخت منظم دارد. اگر دستورالعمل را به خوبی و با دقت دنبال کنید، در نهایت یک رویه‌‌ی صاف و چهارگوش خواهید داشت که نیاز چندانی به تمیزکاری ندارد و به خوبی با چسب محکم شده است. رویه‌ی میز چهار ردیف سوراخ دارد که داخل چوب تراشیده شده‌اند. در این سورخ‌ها، آهن نگه دارنده‌ی قطعه‌ی کار جا می‌خورند که در استحکام رویه، موثر هستند.

برای ساخت رویه، ابتدا به محل فروش و نگهداری الوار می‌رویم و تخته‌هایی چندلا می‌خریم. حالا وقت این است که تیغه‌ای مناسب به اره‌ی چوب بری، متصل کنیم. شیارهای عمیق بر روی تیغه، باعث می‌شود که تیغه به آسانی حرکت کند و اثراتی مانند سوختگی بر روی تخته‌ها، دیده نشود.

حالا وقت ساختن است!

مرحله‌ی اول، چوب را برش دهید:

ابتدا اره‌ی میزی خود را به اندازه ی سه و یک هشتم اینچ تنظیم کنید و اولین برش خود را انجام دهید. در انتهای برش از یک گیره استفاده کنید. بعد از برش هر قطعه از تخته چندلایی، با استفاده از گونیای مخصوص، صاف بودن قطعه‌ی برش خورده را کنترل کنید.

نحوه ساخت میز کار در خانه
نحوه ساخت میز کار در خانه

مرحله‌ی دوم، دوباره اره کنید:

اره را خاموش کرده و تنظیمات را به سه اینچ تغییر دهید. هر شش قطعه‌ی بریده شده را دوباره با استفاده از اره‌ی میزی، اره کنید. این کار باعث می‌شود تا لبه‌های قطعات کاملا هم اندازه گردند و اثری از برش خود کارخانه‌ی چوب بری، بر لبه‌ها باقی نماند.

مرحله‌ی سوم،‌ رنده کنید:

باقی مانده‌ی قطعات تخته‌ها را، به قطعاتی با پهنای سه اینچ، با استفاده از اره‌ی میزی، برش دهید. سپس چهارده‌تا از این قطعات سه اینچی را که دارای دو لبه‌ی به خوبی اره شده، هستند؛ انتخاب کنید. حالا نوبت استفاده از رنده است. هر برآمدگی موجود بر روی قطعات را به خوبی رنده کنید. با استفاده از دستگاه رنده‌ی میزی، به آرامی سطح قطعات را رنده کنید تا عاری از آثار هرگونه واکس چوب شوند و سطح صاف و یکدستی به دست آورند.

مرحله‌ی چهارم، بچسبانید!:

بعد از رنده کردن، با استفاده از یک اره‌ی عمود بر، قطعات را به یک اندازه و به صورت عمود، برش دهید. سپس چهارعدد  تخته‌‌ی چندلایی بیاورید و آن‌ها را در یک مکان کاملا صاف قرار دهید. سپس قطعات را با استفاده از یک غلتک، آغشته به چسب کنید و محکم به روی هم فشار دهید تا بهم بچسبند. در این مرحله می‌توانید از باقیمانده‌ی قطعات به عنوان یک وزن اضافی بر روی آن‌ها استفاده کنید تا چسبندگی سریع‌تر حاصل شود.

مرحله‌ی پنجم، قطعات را هم‌ تراز کنید:

با استفاده از یک خرپای نجاری، مطمئن شوید که قطعات هم تراز هستند.

مرحله‌ی ششم، محکم کردن قطعات به همدیگر:

قطعات برش داده شده را با استفاده از چسب، به هم محکم کنید. بعد از پایان این مرحله شما باید دو ساخت سه قسمتی و دو ساخت چهار قسمتی داشته باشید.( جمعا چهارده قطعه چوب مرحله‌ی سوم). حواستان باشد که این مرحله را رد نکنید چرا که چسباندن چند قطعه‌ی کوچک راحت‌تر از چسباندن قطعات بزرگ بهم دیگر است.

مرحله‌ی هفتم، با استفاده از دریل، سوراخ‌هایی را بر روی رویه تعبیه کنید:

در این مرحله، قطعات ساخته شده در مرحله‌ی قبل را بر روی سطحی صاف، قرار دهید. با کمک دیاگرام نشان داده شده، در مرکز قطعات جای سوراخ‌ها را مشخص کنید. در این سوراخ‌ها، آهن‌های نگهدارنده جا می‌خورند. هر قطعه را به صورت جداگانه با استفاده از دریل سوراخ کنید و سپس بررسی کنید که آیا سوراخ‌های ایجاد شده بر روی ساخت‌های سه و چهار قسمتی، در مرکز هستند یا خیر.

مرحله‌ی هشتم، فرزکاری:

هر چهار قطعه را با استفاده از چسب، به هم دیگر بچسبانید. در این مرحله‌، رویه‌ی کار تمام است. بعد از چسبیدن چهار قطعه به همدیگر، با استفاده از یک خراشنده، باقیمانده‌ی چسب‌ را از روی سطح بخراشید. سپس در سطح پشتی کار، گیره‌ها را متصل کنید. از آنجا که سطح رویی کار ضخیم‌تر از گیره‌ها است، قسمت اضافی را با استفاده از دستگاه فرز، برش دهید. در نهایت سطح کار را سنباده بکشید و از یک روغن جلا بر روی کل کار استفاده کنید.

نحوه ساخت میز کار در خانه
نحوه ساخت میز کار در خانه

مرحله‌ی نهم، قسمت پایینی میزی را بسازید و رویه‌ی را بر روی آن نصب کنید:

با استفاده از یک عمودبر و پیچ دستی، قطعاتی دو در چهار و چهار در چهار را برش دهید. سپس با استفاده از رنده میزی، از ضخامتشان بکاهید. با استفاده از اره‌ی میزی، بر روی قطعات شیار‌هایی را ایجاد کنید تا برای پایه‌ی میز آماده شوند.

مرحله‌ی دهم، پایه‌ها را به میز، محکم کنید:

پایه‌ها را با استفاده از شیارهای موجود بر روی آنها و میز، در هم جا بیندازید. سپس با استفاده از یک گونیا، ساخت را چک کنید. با استفاده از کاغذ سنباده، پایه‌ها را سنباده بکشید.

مرحله‌ی یازدهم، پایه‌ها را جلادهی کنید:

یک لایه از روغن جلا بر روی پایه‌ها بمالید. برای اطمینان بیشتر از استحکام میز، بر روی رویه سوراخ‌هایی را برای میخ تعبیه کنید.

میز کار شما آماده است!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا