Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیر

نگاهی به نشانه های اختلال اضطرابی از دیدگاه روانشناسی

این روزها در بین افراد جامعه نشانه های اختلال اضطرابی کم نیست اما در واقع، اضطراب یک واکنش کاملا نرمال به اتفاقات استرس‌زای زندگی، همانند جابجایی، تغییر شغل و مواجه شدن با مشکلات مالی می باشد. با میهن پست همراه شوید.

با این حال زمانی که علائم اضطراب طولانی مدت‌تر از اتفاقات محرک کننده آن باشند و در زندگی شما تداخل ایجاد کنند، این موارد می تواند نشانه دهنده یک اختلال اضطرابی باشند.

  • بیقراری از نشانه های اختلال اضطرابی است

بی قراری یکی دیگر از علائم رایج اضطراب می‌باشد، به خصوص در کودکان و نوجوانان. زمانی که فردی بی‌قراری را تجربه می کند، در اغلب مواقع آن را به عنوان یک احساس حدی یا یک اصرار ناخوشایند برای حرکت کردن تعریف می‌کنند.

یک مطالعه صورت گرفته بر روی ۱۲۸ کودکی که در آنها اختلال‌های اضطرابی تشخیص داده شده بود، نشان داد که ۷۴% از آنها بی‌قراری را به عنوان یکی از علائم اضطراب اصلی‌شان توصیف می کنند.

در حالی که بیقراری در تمامی افراد مبتلا به اضطراب صورت نمی گیرد، ولی یک معیاری است که پزشکان در حین صورت دادن تشخیص، به صورت مکرر از آن استفاده می کنند.

در صورتی که شما بی‌قراری را در اغلب مواقع روزها و به مدت بیش از شش ماه تجربه کنید، این حالت می تواند نشان دهنده یک اختلال اضطرابی باشد.

 نشانه های اختلال اضطرابی

  • از دیگر نشانه های اختلال اضطرابی، اختلال‌های اضطراب است

اختلال‌های اضطرابی می توانند ناتوان کننده باشند، ولی می توانند از طریق دریافت یک کمک مناسب از یک متخصص بالینی مدیریت شوند. شناخت علائم، اولین مرحله می‌باشد.

  • نگرانی بیش از حد هم از نشانه های اختلال اضطرابی است

یکی از رایج‌ترین علامت های اختلال اضطرابی، نگرانی بیش از حد است. نگرانی مربوط به اختلال اضطرابی، هیچ نوع تناسبی با اتفاقات تحریک کننده آن ندارند و معمولا در واکنش به یک موقعیت نرمال و روزانه صورت می‌گیرند.

به منظور اینکه یک نگرانی به عنوان علامتی از اختلال اضطراب عمومی شده در نظر گرفته شود، باید در اکثر روزها  و حداقل به مدت شش ماه ادامه داشته و کنترل کردن آن سخت باشد.

افراد زیر ۶۵ سال با بیشترین ریسک مربوط به اختلال اضطراب عمومی شده مواجه هستند.

  • ترس های غیر عقلایی هم می تواند از نشانه های اختلال اضطرابی باشد

ترس‌های شدید نسبت به موارد خاص، همانند عنکبوت‌ها، فضاهای بسته یا ارتفاعات، می تواند یک علامتی از  انواع فوبیا باشد.

یک فوبیا به عنوان یک اضطراب یا ترس افراطی نسبت به یک شی یا موقعیت خاص در نظر گرفته می شود. این احساس به اندازه کافی شدید می باشد که می تواند توانایی شما برای عملکرد نرمال را دچار اختلال کند.

  • خستگی یکی از علائم بارز در جلسات مشاوره بیماران افسرده

در جلسات مشاوره بیماران افسرده این مورد بسیار دیده می شود. به راحتی خسته شدن می‌تواند یک علامت بالقوه دیگری از اختلال اضطراب عمومی شده باشد.

این علامت می تواند منجر به شگفت‌زده شدن برخی از افراد شود، چرا که یک اضطراب معمولا با فعالیت بیش از حد یا برانگیختگی مرتبط است.

در برخی موارد، خستگی می تواند بعد از یک حمله اضطرابی صورت بگیرد، در حالیکه در مورد سایر افراد، خستگی می تواند مزمن باشد.

  • مشکل داشتن در تمرکز

اکثر افراد دارای اضطراب، یک سری مشکلات مربوط به تمرکز را گزارش می کنند. یک مطالعه صورت گرفته بر روی ۱۵۷ کودک و نوجوان دارای اختلال اضطراب عمومی شده نتیجه گیری کرد که بیش از دو سوم آنها دارای مشکل تمرکز هستند.

یک مطالعه دیگری که بر روی ۱۷۵ فرد بالغ دارای همان اختلال صورت گرفته بود، نتیجه گیری کرد که تقریبا ۹۰% از مشارکت کنندگان دارای مشکل تمرکز می‌باشند. زیاد بودن میزان اضطراب در این افراد، احتمال بروز مشکل را افزایش می‌داد.

 نشانه های اختلال اضطرابی

  • تحریک پذیری هم نشانه های اختلال اضطرابی است

اکثر افراد دارای اختلال‌های اضطرابی، همچنین تحریک پذیری افراطی را هم تجربه می کنند و این در جلسات مشاوره افسردگی بسیار دیده می شود.

بر اساس نتایج مربوط به یک مطالعه جدید صورت گرفته بر روی ۶۰۰۰ فرد بالغ، بیش از ۹۰% افراد دارای اختلال اضطراب عمومی شده، احساس تحریک‌پذیری را در زمانی گزارش کرده بودند که اختلال اضطرابی در وخیم ترین شرایط خودش قرار داشت.

  • گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات در بیشتر روزهای هفته، یک علامت رایج دیگری از اضطراب می باشد.

هر چند که این علائم می توانند رایج باشند، ولی ارتباط آنها با اضطراب تا به حال مشخص نشده است. ولی همچنین این امکان وجود دارد که اضطراب منجر به افزایش سفتی ماهیچه‌ها شود یا یک عامل سومی وجود داشته باشد که منجر به بروز هر دو اینها شود.

  • احساس تهییج شدن

زمانی که یک فردی اضطراب را احساس می کند، بخشی از سیستم عصب همدردانه آنها بیش از حد فعال می شود. این تاثیرات بر روی کل بدن تاثیر می گذارد که شامل:

ضربان شدید قلب،

عرق ریزی کف پا و کف دست

لرزان بودن دست‌ها

خشکی دهان

دلیل صورت گرفتن این علائم، وجود داشتن این احساس در ذهن شماست که یک خطری را درک کرده‌اند و به همین دلیل ذهنتان تلاش می کند بدن شما را آماده واکنش نشان دادن به تهدید بکند.

بدن شما جریان خونی را از سیستم گوارشی منحرف می کند و آن را به سمت عضلاتی می فرستد که شما برای دویدن یا مبارزه به آنها نیاز دارید. همچنین این کار منجر به افزایش ضربان قلب شما می‌شود و احساس های شما را شدیدتر می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا