Mihanpostاقتصادیبازار

نگاهی به نوسان بازار نفت برنت در ماه های اخیر

به گزارش میهن پست – گزارشها حاکی از این است که عربستان سعودی به اندازه کافی نفت در اختیار دارد و بهای نفت برنت بعید است که به زیر ۱۰۰ دلار در هر بشکه برای طولانی مدت سقوط کند.
موسسه تحقیقاتی بوفا مریل‌لینچ در گزارشی تحت عنوان “اختلافات اوپک و ثبات نفت” نوشت: اگر متوسط قیمت نفت برنت به ۱۰۵ دلار در هر بشکه برسد، تولید نفت عربستان باید از ۱۰ میلیون بشکه در روز کنونی به زیر هفت میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز تنزل کند.

در این گزارش آمده است ظرفیت مازاد عربستان احتمالا بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز است.

در همین حال واکنش عربستان به تغییرات قیمت نفت سریع‌تر و عمیق‌تر از هر زمان دیگری شده است.

ایسنا به نقل از ترید عربی نوشت، بهای نفت در سالهای اخیر به رغم تنش‌های روز افزون ژئوپولتیک تقریبا ثابت بوده است. در واقع نفت از سال ۱۹۷۱ تا این اندازه با ثبات نبوده است. قبل از آن قیمتهای نفت و ارز تا حد زیادی به طلا وابسته بود که یک معیار مالی جهانی در مقایسه با امروز است.

اما قیمتهای نفت چرا تا این حد ثبات دارد؟ در این گزارش آمده است فاکتورهای کلان و خرد تا حدودی در این قضیه نقش دارند. در زمینه عوامل کلان، آرامش مالی گسترده و نوسانات ارزی گسترده یا رکود تورمی به پایین آمدن قیمت در تمام سطوح کمک کرده است، اما در سطح خرد تقاضای نفتی متنوع تر، لغو سهمیه‌های اعضای اوپک و عادی سازی ذخایر به این قضیه کمک کرده است.

واکنشهای اوپک در عرضه نفت به تغییرات سهمیه اعضا بستگی دارد، امری که در سال‌های اخیر سالی دو بار اتفاق افتاده است. اما پس از اختلافات عمده سال ۲۰۱۱ سهمیه تک تک اعضا به حالت تعلیق در آمد. در نشستی در دسامبر همان سال یک سقف تولید کلی روزانه ۳۰ میلیون بشکه برای مجموع اعضای اوپک تعیین شد.

در عمل کشورهای کلیدی اوپک با ظرفیت بالا نظیر عربستان، امارات و کویت ظرفیت مازاد تولید پنج میلیون بشکه در روز برای کمک به تعادل در بازار جهانی نفت دریافت کر‌دند. بنابراین تولید عربستان نقش قابل توجهی در قیمت‌ها و کاهش ناپایداری در تولید جهانی داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا