Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیر

نوشیدنی مخصوص گروه‌ خونی‌تان را بشناسید ؟

میهن پست – گروه‌های خونی روشی برای تقسیم‌بندی خون‌ها بر پایه وجود یا نبود پادگن (آنتی‌ژن) های موروثی خاصی روی سطح گلبول‌های قرمز خون است. بر اساس مهمترین این تقسیم‌بندی خون انسان‌ها به چهار دسته AB ،B ،A و O و بر اساس تقسیم‌بدنی دیگر به گروه‌های مثبت و منفی تقسیم می‌شود.

هر انسانی به طور طبیعی یکی از این چهار گروه خونی را دارد. مثلا فردی با گروه خونی A آنتی‌ژن A را بر روی گلبولهای قرمز خونش بروز می‌دهد و بر علیه سایر پادگنهای گروههای خونی (B) در بدنش پادتن(آنتی‌بادی) ساخته می‌شود. فردی با گروه خونی B پادگن B را دارد. فردی با گروه خونی AB هر دو پادگن A و B را دارد و فردی با گروه خونی O هیچکدام از دو پادگن را ندارد و برعلیه هر دوی آنها در بدنش پادتن ساخته می‌شود.

تاریخچه شناسایی گروه خونی

در سال ۱۹۰۱ میلادی کارل لندشتاینر، ایمونولوژیست آلمانی برای نخستین بار، وجود آنتی ژنهای گروه خونی بر روی گلبولهای قرمز و نیز آنتی بادیهایی بر علیه همان آنتی ژنها را در سرم انسان ثابت نمود. او دریافت که نوعی ترکیب شیمیایی در خون افراد مختلف متفاوت است .لندشتاینر، ابتدا گلبولهای قرمز را از سرم جدا کرد و سپس به مطالعه نتایج حاصل از مخلوط کردن سرم و گلبولهای قرمز افراد مختلف پرداخت. وی دریافت که سرم بعضی از افراد قادر به آگلوتینه کردن گلبولهای قرمز برخی دیگر از افراد می‌باشد، اما بر روی گلبولهای قرمز همه افراد موثر نیست.در تجزیه و تحلیل نتایج، او فهمید که می‌توان افراد را از نظر گروههای خونی به گروههایی تقسیم نمود:

گروه خونی A: آنتی ژن نوع A را سطح گلبول قرمز خود دارند و در پلاسمای خونشان نیز آنتی کور B (ضد آنتی ژن B) را دارا هستند.
گروه خونی B: آنتی ژن نوع B را در سطح گلبو لهای قرمز خود را دارند و در پلاسمای خونشان نیز آنتی کور A (ضد آنتی ژن A) را دارند.
گروه خونی AB: آنتی ژن نوع A و B را در سطح گلبولهای قرمز خود را دارند و در پلاسمای خونشان نیز هیچ یک از آنتی کورها را ندارند.
گروه خونی O: هیچ یک از آنتی ژنها را در سطح گلبولهای قرمز خود ندارند ولی هر دو آنتی کور را دارا هستند.

گروه خونی یکی از بزرگترین معیارها برای سلامتی بدن است که باید به آن توجه نمود.

مقدار آبی که فردی در یک شبانه روز می‌گیرد و از دست می‌دهد باید متعادل باشد که مقدار آن حدود ۲٫۷ لیتر است.

این آب از طریق آشامیدن آب، خوردن غذاها و میوه های آب دار تامین می‌شود آب در داخل بدن و اطراف سلول‌ها محیط مناسبی را برای انجام واکنشهای شیمیایی بوجود می‌آورد این مواد مغذی با جذب گرمای ایجاد شده در بدن و تبدیل شدن به بخار از گرم شدن زیاد جلوگیری می‌کند.

نوشیدنی مخصوص گروه های خونی
نوشیدنی مخصوص گروه های خونی

نوشیدنی گروه خونی‌O

صفوی اظهارداشت: دارندگان گروه خونی O می‌توانند از آب میوه‌هایی که دارای شیرینی کمتری هستند استفاده کنند و از هر گونه نوشیدنی و یا شربت‌های با طعم سیب اجتناب کنند.

مرتضی صفوی متخصص تغذیه در این باره می‌گوید: بدن ما روزانه به آب نیاز دارد اما باید به این نکته توجه کنیم که چه آب میوه‌هایی متناسب و گروه خونی فرد است؟

نوشیدنی گروه خونی B

این متخصص تغذیه اظهار کرد: دارندگان گروه خونی B، از چای گیاهی، چای سبز، آب معمولی و آب میوه استفاده کنند. و همچنین می‌توانند از نوشیدنیهای گرمی مثل قهوه و چای معمولی استفاده کنند.

نوشیدنی گروه خونی A

وی ادامه داد: دارندگان گروه A بهتر است یک لیوان کوچک آب ولرم که داخل آن یک نصفه لیموترش بریزند.

دراین صورت کمک موثری به کم کردن ترشحات دستگاه گوارش می‌شود.

صفوی تصریح کرد: این افراد باید روزی سه بار میوه بخورند و سعی کنند در مصرف میوه‌های قلیایی مثل انواع توت و آلو بیشتر توجه کنند.

۳۴۵۳۴۶۶

درصد گروه‌های خونی در ایران
طی گزارش سازمان انتقال خون ایران در مهر ۱۳۹۲، کمتر از ۱۰ درصد مردم گروه خونی منفی دارند و ABمنفی نایاب ترین گروه خونی در کشور است.

از مجموع خون‌های اهدایی در شش ماهه اول سال ۱۳۹۲ (حدود یک میلیون و ۹۵ هزار واحد خون)، گروه خونی ABمنفی کمتر از ۱ درصد بوده است. این سازمان، گروه‌های خونی Aمثبت را ۲۷ درصد، Aمنفی ۳ درصد، Bمثبت ۲۲ درصد، Bمنفی ۲٫۵ درصد، ABمثبت ۷ درصد، Oمثبت ۳۳٫۵ درصد و Oمنفی ۴ درصد از مجموع خونهای اهدایی طی این مدت عنوان کرد.

در ایران نیاز به همه گروه‌های خونی منفی بویژه ABمنفی به خاطر نایاب بودنش بیشتر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا