هایما توربو S7 در حالی به زودی توسط ایرانخودرو عرضه می شود که هایما S7 نیز دو سالی می شود که در ردیف شاسی بلند های دورگه ایرانی ، چینی خودش را در میان خودروهای ایرانی نشان داده است . این کراساوور نسبتاً ناشناخته ،اگر چه هنوز نتوانسته است که در بازار ایران نگاه مشتاقانه ای را به خود جلب کند اما به اعتقاد بعضی ها نیز این شاسی بلند هایما تا اندازه زیادی موفق ظاهر شده و عمده مالکانش را هم از خود راضی نگاه دارد. در ادامه با میهن پست همراه شوید.
با این حال اگر چه این روزها شرکت ایرانخودرو نسخه هایما توربو S7 را نیز برای ورود به بازار مورد تست فنی قرار داده است اما باید دید که آینده برای این خودرو و مشتاقان خرید شاسی بلند های ارزان قیمت چه سرنوشتی رقم خواهد خود ، سرنوشتی که با قیمت نسبتا زیاد نسخه اولیه آن ، تا به امروز کمتر کسی رقبت خرید این خودرو را به نسبت برند های چینی همچون ام وی ام ، لیفان x60 و جک شاسی بلند از خود نشان داده و حضور اندک آن نیز در خیابان ها گواهی بر این واقعیت است.
هایما S7 توربو که در بازارهای جهانی با نام هایما NEW S7 عرضه میشود نمونهای فیسلیفت از نسخه فعلی این مدل به شمار میآید و برای نخستین بار، در ماه فوریه سال ۲۰۱۵ میلادی در بازار چین پا به عرصه وجود نهاد. در قیاس با نسخه فعلی، هایما S7 توربو از چراغهای کاملاً نوینی سود میبرد، چراغهایی که نواری از LED را در دل خود جای دادهاند. از طرفی جلوپنجره این خودرو نیز کاملاً تغییر کرده و یکسری از نوارهای کرومی عمودی را در دل خود جای داده است، نوارهایی که حالتی آبشارگون به خود گرفتهاند و چهره گیرایی را به ناحیه جلو هدیه دادهاند.
توضیح بیشتر این که سپر جلو هایما توربو S7 نیز قالب جدیدی به خود گرفته و پیرامون مه شکنها را هم یک هوزینگ کرومی احاطه نموده است. در نیمرخ، رینگها چرخها به تمامی دستخوش تغییر شده و باربند سقفی نیز متحول گردیده است. در قسمت عقب هم سپر و دیفیوزر مربوطه کاملاً تعویض و فرم مدرنتری را به خود گرفتهاند و خروجی اگزوزها نیز فرم مستطیلی شکل را پذیرا شدهاند. تمامی این موارد در کنار یکدیگر چهره اسپرت و با صلابتی را برای نومولود شرقی به ارمغان آورده است، چهرهای که تا اندازهای آدمی را به یاد همتایان ژاپنی آن میاندازد.
البته فراموش نشود که هایما توربو S7 در بازارهای جهانی با رنگهای جدید و متنوعی عرضه میشود که ازجمله میتوان به سفید الماسی، قهوه طلایی، مشکی سیر، ارغوانی و…اشاره داشت. به امید آنکه چنین تنوع رنگی در نسخههای مونتاژ داخل نیز شاهد باشیم.
اما مهمترین تغییراتی که در بخش فنی هایما توربو S7 رخ داده است می توان به پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی ۱۴۸ اسبی و ۱۸۰ نیوتن متری نسخه فعلی آن اشاره کرد که موضع خود را به یک پیشرانه ۱٫۸ لیتری توربو ۱۸۸ اسب بخاری با گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر تفویض نموده است.
البته فراموش نشود که منبع پیشرانه ۱٫۸ لیتری هایما توربو S7 از کمپانی میتسوبیشی ژاپن است و بنا به ادعای وبسایت شرکت هایما ، پیشرانه مذکور ۱۰ میلیون کیلومتر تست جادهای واقعی را برای تست کارایی و دوام از سر گذرانده و ۴۰ ماه نیز صرف تحقیق و توسعه آن شده است. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو از یک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک بهره میبرد که قابلیت تعویض بهصورت دستی را نیز داراست، این گیربکس اساساً ساخت کشور کره جنوبی است.
هنوز قیمت و مشخصات نسخه تولیدی هایما توربو S7 در ایرانخودرو به صورت دقیق منتشر نشده است. اما اگر هایما S7 به بهای مناسبی به دست مصرفکننده نوعی برسد با توجه به شرایط بازار این خودرو میتواند خیلی از معادلات فعلی بازار را تغییر دهد ، تغییری که شاید با ورود خودروهایی جدید و همردیف آن ، بازار را برای فروش هایما توربو S7 نابسامان کند.