Mihanpostپیشنهاد سردبیرنظامی

نگاهی به قابلیت‌های هواپیمای باربری، نظامی آنتونوف ۷۰ روسیه + عکس

قبل از توضیح در مورد هواپیمای باربری، نظامی آنتونوف ۷۰ بد نیست بدانید که آنتونوف شرکت فناوری هوا فضا و صنایع جنگ‌افزاری اوکراینی است که این شرکت در سال ۱۹۵۱ توسط اولگ آنتونوف، در جمهوری اوکراین، که در آن زمان بخشی از اتحاد شوروی بود، بنیان گذاشته و امروزه دارای تجربه طولانی، در ساخت هواپیماهای بسیار بزرگ می‌باشد. یکی از تولیدات این شرکت آنتونوف -۷۰ هواپیمای باربری متوسط سری جدید از طراحی های این کارخانه هواپیما سازی است که جایگزینی برای هواپیمای باربری نظامی قدیمی تر مدل آنتونوف -۱۲ است. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

همه آن هایی که از حوادث هوایی در کشورمان خاطره خوبی ندارند از نام هواپیمای آنتونف در کشور چندان دلخوش نیستند آن هم به علت سقوط چند مدل مسافربری یعنی آنتونف-۴۰ که در صنایع هواپیما سازی شهر اصفهان مونتاژ و تولید می شود، جدا از این موضع کارخانه هواپیما سازی آنتونف یکی از قدیمی ترین کارخانه های هواپیما سازی اتحاد شوروی سابق می باشد که در ساخت هواپیماهای باربری در جهان و کشورهای بلوک شرق نقش عمده و بسزائی داشته است.

یکی از مدلهای تولید شده توسط کارشناسان این کارخانه که با کمک مالی و فنی دولت روسیه طراحی و ساخته شده است هواپیمای باربری آنتونف-۷۰ می باشد که اولین پروازش در سال ۱۹۹۴میلادی در شهر کیف صورت گرفت در سال ۱۹۹۵ میلادی یک فروند از این هواپیما در حین پرواز آزمایشی در برخورد با هواپیمای اسکورت سقوط کرد و در سال ۲۰۰۱ میلادی یک فروند دیگر از این هواپیما در حین پرواز آزمایشی در شهر امسک روسیه دچار نقص فنی موتور گردید که با فرود اضطراری در فرودگاه با خسارت جزئی به زمین نشست، البته در سال ۲۰۰۲ میلادی با تعمیر کمی این هواپیما مجددا” به پرواز در آمد.

هواپیمای آنتونوف -۷۰ هواپیمایی باربر و متوسط سری جدید از طراحی های کارخانه هواپیما سازی آنتونف است که جایگزینی برای هواپیمای باربری نظامی قدیمی تر مدل آنتونوف -۱۲ است که یکی از خصوصیات مورد نطر هواپیمای باربری آنتونوف -۷۰ در این است که نیاز به باند کوتاه پروازی دارد و به آسانی می تواند از روی باندهای خاکی آماده نشده کوتاه حداقل با طول ۶۰۰ متر و با باری به وزن مفید ۲۰ تن به هوا بر خیزد و گنجایش حمل و جابجائی ۳۰۰ نفر از کماندوهای ارتشی را با تجهیزاتشان میباشد.

آن چه در مورد این هواپیما لازم است بدانید این است که طراحان کارخانه آنتونف در هواپیمای باربری آنتونوف -۷۰ از موتورهای توربو جت و ملخهای پنچ پره جفتی هم محور که خلاف گردش همدیگر چرخش می کنند استفاده کرده اند که این نوع طراحی باعث تولید نیروی نیروی رانش – تراست – زیادی برای پرواز هواپیما می شود.استفاده از ملخهای هم محور با گردش خلاف همدیگر بیشتر در طراحی های هواپیماهای بلوک شرق استفاده می گردد.

از مشخصات بارز دیگر این هواپیما قدرت موتورهای D-27 ساخت کارخانه جات موتور هواپیماسازی – ایوچنکو  – واقع در شهر زاپاروژنی اکراین است که توانائی و تولید قدرت مفید هر موتور برابر ۱۴۰۰۰ اسب بخار می باشد که در نوع خود در دنیا بی نظیر است و توان زیادی به هواپیمای بابری آنتونوف-۷۰ برای حمل بار و ماموریتهای نظامیش می دهد.

آنتونوف -۷۰ نسل جدیدی از هواپیماهای برد متوسط پهن پیکر ترابری و اولین هواپیمای پهن پیکر مجهز به موتورهای پراپ-فن میباشد . دفتر طراحی آنتونوف جهت جایگزین کردن هواپیمای ترابری قدیمی آنتونوف-۱۲ ،‌اقدام به طراحی و ساخت نسل جدید هواپیماهای ترابری به نام آنتونوف-۷۰ در اوایل دهه ۱۹۹۰ نمود. اولین پرواز آنتونوف-۷۰ در ۱۶ دسامبر ۱۹۹۴ در کیف صورت گرفت. روسیه و اوکرائین سرمایه گذاری ۵۰-۵۰ را روی این پروژه انجام دادند و روسیه علاقمندی خود را به خرید ۱۶۰ فروند برای ارتش خود نشان داد. اولین پیش نمونه آزمایشی در دهم فوریه ۱۹۹۵ در طی یک تصادم با آنتونوف-۷۲ به طور کامل منهدم و تمام ۷ خدمه آن کشته شدند. دومین نمونه در سال ۲۰۰۱ در طی یک فرود اضطراری در هوای سرد روسیه متحمل خسارت شد اما مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

لازم است بدانید که این نیرو زیاد موتورها ناشی از تحت فشار قرار گرفتن بسیار زیاد هوا توسط کمپرسورهای مخصوصی است که در روی موتورهای این هواپیما نصب شده اند همچنین هم محور بودن ملخها و نوع طراحی ساخت ملخهای آنتونوف -۷۰ باعث تولید فشار زیاد هوا را در روی بال ها می کند که این فشار زیاد هوا باعث تولید نیروی زیاد برای پرواز هواپیما با مصرف سوخت کم می گردد، مصرف سوخت این هواپیما با ماکزیمم وزن بار پروازی برابر با ۳،۵ تا ۴ تن در هر ساعت پروازی برای چهار موتور توربو پراپ هواپیمای آنتونوف-۷۰ می باشد.

در این میان پس از اتمام ساخت هواپیمای آنتونوف-۷۰ وزارت دفاع روسیه دستور خرید ۱۶۰ فروند هواپیما را به کارخانه سازنده اعلام نمود و پس از مدتی گذشت زمان وزارت دفاع روسیه خرید این هواپیماها را به علت گران بودن قیمت این هواپیماها لغو کرد، ارزش هر یک از هواپیمای آنتونوف-۷۰ دو برابر ارزش یک هواپیمای باربری ایلوشین است که در روسیه ساخته و تولید می شود، با توجه به لغو خرید ارتش روسیه و نبودن سرمایه کافی سوالاتی برای ادامه ساخت و مونتاژ هواپیمای آنتونوف-۷۰ برای کارخانه آنتونف بوجود آمد،با این حال پس از مدتی وزارت دفاع ارتش اکراین دستور خرید پنج فروند از آنها را صادر کرد،در سال ۲۰۰۹ ساخت یک فروند آنتونوف -۷۰ به پایان رسید و برنامه و اتمام ساخت دو فروند هواپیمای دیگر برای ارتش اکراین به سال ۲۰۱۲میلادی موکول گردید.

بنابراین در سال ۲۰۱۱ میلادی یک از دو هواپیمای ساخته شده برای ارتش اکراین به وزارت دفاع روسیه فروخته شد و با توجه به برنامه دولتی کشور روسیه برای بروز سازی ناوگان باربری نظامیش، فرماندهی ارتش روسیه روسیه اعلام خرید ۶۰ فروند هواپیمای آنتونوف-۷۰ دیگر را برای سالهای ۲۰۱۱-۲۰۱۲ میلادی صادر کرد.

ویژگیهای هواپیمای باربری نظامی AN-70 آنتونف به شرح زیر می باشد:

خدمه پرواز(نفر):۶

طول هواپیما (متر):۴۰٫۷۳

طول بالها (متر): ۴۰٫۰۶

ارتفاع (متر): ۱۶٫۳۸

مساحت بال (مترمربع): ۲۰۴

وزن خالی (تن)۷۳:

وزن بار مفید (تن): ۴۷

ماکزیمم بیشینه وزن برخاست پرواز(تن): ۱۳۵

پیشرانه موتور ایوچنکو مدل ۴* D-27

قدرت هر موتور(اسب بخار): ۱۴۰۰۰

حداکثر برد پروازی(کیلومتر): ۱۳۵۰۰

ماکزیمم سقف پرواز(متر): ۱۲۰۰۰

منبع   antonov

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا