دسته‌بندی نشده

رصد پل مغناطیسی بین کهکشانی توسط فیزیکدانان تایید شد

رصد پل مغناطیسی بین کهکشانی توسط فیزیکدانان برای اولین بار مشاهده شده و در این راستا دانشمندان شواهدی مبنی بر وجود یک میدان مغناطیسی پیدا کرده‌اند که با گسترده‌ ترین پل میان کهکشانی مرتبط است و دو تا از نزدیک‌ ترین همسایه‌ های کهکشانی ما را به‌ هم مرتبط می‌کند و در این مورد ، از سیگنال‌های رادیویی صدها کهکشان دور افتاده استفاده شد تا ارتباط میان میدان مغناطیسی و پل ماژلانی اثبات شود. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

پل مغناطیسی بین کهکشانی که با نام «پل ماژلانی» شناخته می‌شود جریان عظیمی از گازهای خنثی است که با وسعت ۷۵ هزار سال نوری میان دو کهکشان همسایه ما ، ابر ماژلانی بزرگ و کوچک، گسترده شده است. اگرچه دانشمندان پیش از این هم پیش‌بینی کرده بودند که چنین چیزی وجود دارد اما این اولین باری است که این میدان مغناطیسی رصد شده است. این امر می‌تواند به ما کمک کند تا درک بهتری از از چگونگی شکل‌گیری این پل‌های وسیع به دست بیاوریم.

پل مغناطیسی بین کهکشانی

جین کازمرک، از دانشگاه سیدنی و سرپرست رصد پل مغناطیسی بین کهکشانی می‌گوید:

نشانه‌هایی از وجود پل مغناطیسی بین کهکشانی یا همان میدان مغناطیسی کهکشانی وجود داشت اما تا پیش از این کسی آن را رصد نکرده بود.

نزدیک‌ ترین همسایه‌های کهکشانی ما ابر ماژلانی بزرگ و ابر ماژلانی کوچک هستند که به ترتیب ۱۶۰ هزار و ۲۰۰ هزار سال نوری از زمین فاصله دارند و در آسمان شب مناطق جنوبی زمین قابل مشاهده هستند. دانشمندان از مدت‌ها قبل می‌دانستند که پل مغناطیسی بین کهکشانی یا همان پل ماژلانی بین این دو کهکشان وجود دارد؛ چند ستاره شناخته‌شده نیز در این مسیر قرار گرفته‌اند. اما تا قبل از این، اطلاعات کمی درباره میدان مغناطیسی مرتبط با این پل در اختیار داشتند.

نتایج مطالعات تیم تحقیقاتی نشان می‌دهد که این میدان مغناطیسی دارای قدرتی بالغ بر یک میلیونیوم سپر مغناطیسی محافظتی زمین است؛ این امر می‌تواند اطلاعاتی از چگونگی تشکیل آن در اختیار محققان قرار دهد.

دو تا از گزینه‌های پیش رو این است: این میدان مغناطیسی پس از تشکیل پل، از خود این ساختار تولید شده یا ممکن است از کهکشان‌های کوتوله‌ای کنده شده باشد که گمان می‌رود در وهله اول ادغام شده‌اند و پل را ساخته‌اند.

اگر وجود یک پل میان میان ستاره‌ها برای شما کمی غیرقابل باور به نظر می‌رسد، به خاطر داشته باشید که بیشتر فضا از میادین مغناطیسی مختلف تشکیل شده است.

پل مغناطیسی بین کهکشانی

در این میان نیز برایان گینسلر ، یکی از محققان دانشگاه تورنتوهم درباره  پل ماژلانی به رسانه ها گفته :

نه تنها کل کهکشان‌ها مغناطیسی هستند بلکه رشته‌های ظریفی که به کهکشان‎ها می‌پیوندند نیز مغناطیسی هستند. به هر نقطه‌ای در آسمان نگاه کنید، می‌توانید اثری از مغناطیس پیدا کنید. دلیلی که تلاش‌های ما در گذشته برای مطالعه این ساختار با شکست مواجه شده این است که این نوع از میادین مغناطیسی کیهانی تنها به صورت غیرمستقیم و از طریق اثرشان بر دیگر ساختارها در فضا قابل مشاهده هستند.

بد نیست بدانید که در این مورد ، از سیگنال‌های رادیویی صدها کهکشان دور افتاده استفاده شد تا ارتباط میان میدان مغناطیسی و پل ماژلانی اثبات شود. سیگنال‌های رادیویی را می‌توان موج‌هایی روی سطح یک برکه در نظر گرفت که همراه با صفحه خاصی در فضا مرتعش می‌شوند. وقتی که این سیگنال‌های رادیویی از میان یک میدان مغناطیسی عبور کنند، صفحه مذکور می‌چرخد و این امر به ستاره‌شناسان اجازه می‌دهد که قدرت و قطب (جهت) میدان را اندازه‌گیری کنند.

محققان در این خصوص گفته اند که این امواج رادیویی کهکشان‌های دورافتاده همانند یک چراغ قوه عمل می‌کنند که در میان پل شروع به درخشیدن می‌کند. سپس میدان مغناطیسی پل جهت سیگنال‌های رادیویی را عوض می‌کند. چگونگی تغییر نور قطبی‌شده از حائل میدان مغناطیسی می‌گوید.

حالا که دانشمندان موفق به شناسایی این میدان شده‌اند، نه تنها می‌توانند از چگونگی تشکیل آن سردر بیاورند بلکه قادر به کشف تاثیرات آن بر ابر ماژلانی بزرگ و کوچک نیز هستند.

جالب ایت بدانید که ابر ماژلانی بزرگ و کوچک نزدیک‌ ترین همسایه‌ های کهکشانی ما هستند، بنابراین درک تکامل آن ها می‌تواند به ما کمک کند تا تکامل کهکشان راه شیری را نیز بهتر بفهمیم. درک نقش کلیدی میادین مغناطیسی در تکامل کهکشان‌ها و محیط زیست آنها در ستاره‌شناسی بسیار مهم است.

منبع  sciencealert

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا