پیشنهاد سردبیرمحيط زيست

خزانه جهانی بذر با چالش گرم شدن زمین و نفوذ آب روبرو شده است ؟

خزانه جهانی بذر یا همان بانک جهانی بذر سوالبارد انباری است که در آن با نگهداری دانه انواع گیاهان برای نجات نسل بشر بعد از هر اتفاقی جهانی در ۲۶ فوریه ۲۰۰۸ بطور رسمی افتتاح شد و به عبارتی این خزانه جهانی که در یکی از نقاط سرد و دورافتاده زمین برای حفاظت از گیاهان و محصولات زراعی ایجاد شده ، نتوانست پس از گرم شدن کره زمین ، به خوبی از محتویات خود حفاظت کند و این روزها با چالش جدی گرم شدن زمین روبرو است. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

خزانه جهانی بذر که در قالب ساختمانی مستحکم و مسقف ایجاد شده با آب شدن تدریجی یک لایه منجمد دائمی در جزیره Spitsbergen نروژ به روی زمین آمده و نفوذ آب به این بانک بذر نگرانی در مورد کیفیت ساختار آن و امکان حفاظت از بذرهای ذخیره شده در ساختمان یاد شده را تشدید کرده است.

در این میان کارشناسان معتقدند حلا  که زمین روز به روز در حال گرم تر شدن است ، مشخص نیست آیا ساختمان یاد شده از کیفیت و ساختار و استحکام مناسب به منظور حفاظت از بذرهای کل گیاهان و محصولات زراعی موجود در کره زمین برخوردار است یا خیر.

بد نیست بدانید که خزانه جهانی بذر در یک معدن زغال سنگ متروکه در قطب شمال و در عمق یک کوه ایجاد شده و حاوی حدود یک میلیون بسته بذر از تقریبا تمامی کشورهای جهان است و از حیث تنوع بی نظیر است. فکر ایجاد این بانک بذر در سال ۲۰۱۵ و به دنبال تشدید ناآرامی های سوریه به وجود آمد تا از نابودی برخی گونه های گیاهی در آینده جلوگیری شود.

البته طبق آخرین گرازش ها در خصوص مشکلات پیش آمده در ساختمان خزانه جهانی بذر خوشبختانه نشت آب به درون این بانک بذر که ناشی از ذوب شدن یخ ها بوده ، منجر به آسیب دیدن آن ها نشده و آب جاری شده در دهانه تونل مجددا یخ زده است. اما قرار است بررسی هایی به منظور جلوگیری از تکرار رویدادهای مشابه و نفوذ آب به این بانک اندیشیده شود.

منبع   sciencealert

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا