Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

پرواز موفق هواپیمای خورشیدی سولار استراتوس در ۲۵ هزار متری زمین

هواپیمای خورشیدی سولار استراتوس نخستین پرواز آزمایشی خود را که قرار است سال آینده به سمت استراتوسفر ۲۵ هزار متری زمین اوج گیرد در حالی با موفقیت انجام شده است که ماه نوامبر سال ۲۰۱۶ اخباری مبنی بر ساخت نوعی هواپیمای خورشیدی دو سرنشین به نام سولار استراتوس منتشر و ماموریت آن پرواز به ارتفاع ۲۵ هزار متری زمین اعلام شد. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

هواپیمای خورشیدی سولار استراتوس اواخر دسامبر سال گذشته میلادی رونمایی شد و به تازگی نخستین پرواز آزمایشی خود را در فرودگاه پایرن واقع در سوییس انجام داده و طبق برنامه این هواپیما ساعت هشت صبح به وقت محلی توسط «دامیان هیشر» به پرواز در آمد.

هواپیمای خورشیدی، ظرف هفت دقیقه به ارتفاع ۳۰۰ متری رسید و رافائل دومجان، (خلبان آن در ماموریت پرواز به استراتوسفر زمین) از روی باند فرودگاه شاهد این عملیات بود.

سامانه مزبور مجهز به پنل‌های خورشیدی با مساحت ۲۲ متر مربع و یک بسته باتری لیتیوم-یون ۲۰ کیلووات در ساعت است. این باتری‌ها موتور الکتریکی ۳۲ کیلوواتی هواپیما را نیرودهی می‌کنند و موتور نیز خود یک پروانه ۲٫۲ متری را به حرکت درمی‌آورد و البته طول بدنه هواپیما ۸٫۵ متر، طول بال آن ۲۴٫۹ متر و وزنش ۴۵۰ کیلوگرم گزارش شده است.

این در حالی است که سازندگان هواپیمای خورشیدی سولار استراتوس مدعی‌ شده اند که این فناوری قادر خواهد بود ۲۴ ساعت به طور مداوم پرواز کند و برای سفر دو ساعت و نیمه به استراتوسفر زمین ایده‌آل است. این سامانه ۱۵ دقیقه در ارتفاع اوج پرواز خواهد کرد و بازگشت آن به زمین نیز سه ساعت زمان خواهد برد.

با این حال قرار است هواپیمای خورشیدی سولار استراتوس در ارتفاعات بالاتر هم آزمایش شود و ماموریت نهایی آن برای سال آینده برنامه‌ریزی شده است.

با هم در میهن پست تصاویری از تست پرواز هواپیمای خورشیدی سولار استراتوس را تماشا می کنیم.

منبع   newatlas

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا