Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

هوش انسان ها از کجا می آید ، اکتسابی یا منشعی زنتیکی ؟

هوش انسان ها و منشاء آن موضوعی است که سال ها مورد تحقیق دانشمندان و سوژه پژوهشگران محققان بوده است و در این میان نیز گاهی ادعا می شود که مهم نیست چقدر مطالعه می‌کنید و درس می‌خوانید که فردی باهوشی شوید ، مهم این است که به قول آقا زاده ها از ژن خوب بهره مند باشید یا خیر؟ در ادامه با میهن پست همراه شوید.

بنابراین هوش انسان ها تنها به واسطه ی دنیای پیرامونی آن ها به دست نمی آید بلکه ژن‌ هایی که انسان با آن‌ ها به دنیا می‌آید ، عامل اصلی در تفاوت سطح هوشی بین مردم است. محققان می‌توانند از یافته‌های جدید در مبحث سرشت در مقابل پرورش استفاده کنند تا دریابند چه چیزی باعث باهوش شدن یا خنگ شدن انسان می‌شود.

علاوه بر تاثیر ژن‌ ها در هوش انسان ها ، عوامل محیطی دیگری نیز همانند نحوه تربیت والدین و تغذیه هم  نقش مهمی در افزایش سطح هوش انسان دارد و  همچنین قرار گرفتن جنین در معرض مواد شیمیایی نقش کلیدی در این میان ایفا می‌کند.

نتایج تحقیقات جدید که توسط دانشگاه ادینبورگ انجام شده است، نشان می‌دهد که انواع مختلفی از ماده ژنتیکی نادر تاثیر غیر مستقیمی روی سطح هوش انسان ها دارند.

محققان با هدف پیدا کردن دنبال نشانه‌ هایی مرتبط با IQ ، به بررسی هزاران نشانگر ژنتیکی در DNA هزاران نفر پرداخته و متوجه شدند که اثر ترکیبی انواع مختلف ماده ژنتیکی نادر و معمولی، می‌تواند حداقل نیمی از تفاوت‌های سطح هوشی بین افراد مختلف را توضیح دهد.

بنابراین باید گفت که از ژنوم انسان ، نشان می‌دهد که ژنتیک تنها 30 درصد در سطح هوشی فرد موثر است و البته نتایج مطالعه جدید برای اولین بار میزان تاثیر انواع مختلف ماده ژنتیکی نادر بر سطح هوشی فرد را اندازه‌گیری کرد. تیم تحقیقاتی دریافت که در مقایسه با ماده ژنتیکی معمولی، ماده ژنتیکی نادر تاثیر بیشتری بر سطح هوشی فرد دارند.

هوش انسان ها

دکتر دیوید هیل در این باره  هوش انسان ها می‌گوید:

گروه تحقیقاتی ما برای اندازه‌گیری تاثیر ماده ژنتیکی نادر بر سطح هوشی از دو روش استفاده کرده است. ترکیب اثر ماده ژنتیکی نادر و معمولی نشان می‌دهد که بیش از نیمی از بهره هوشی فرد به ژن‌های او بستگی دارد.

سال گذشته نیز دانشمندان توانستند 52 ژن مرتبط با بهره هوشی را پیدا کنند که 40 مورد از این ژن‌ها برای اولین بار کشف شده بودند.

 

منبع  DailyMail

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا