گوناگون

پایه‌گذاری علم‌گردانی در حسینیه «حاج‌علی اشرف»

مسئول میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بشرویه گفت: حسینیه «حاج‌علی اشرف» بنایی تاریخی از زمان افشاریه تأسیس شده و مراسم علم‌گردانی ویژه محرم توسط موسس آن در این حسینیه پایه‌گذاری شده است.

«هاشم اتفاقی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: حسینیه‌ی «حاج‌علی اشرف» یکی از عناصر مهم مرکز محله «میان ده» است که در ایام محرم‌الحرام یکی از اماکن عمده عزاداری در بشرویه است.

وی ادامه داد: از موارد منحصر به‌فرد مراسمی که در این حسینیه انجام می‌شود، علم گردانی است که توسط «حاج‌علی اشرف» پایه‌گذاری شده و هنوز به قوت خود باقی‌است.

مسئول میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بشرویه اظهارکرد: این بنا اسم خود را از بانی آن یعنی «حاج علی اشرف» گرفته و قدمت آن به دوره افشاریه بر می‌گردد.

اتفاقی ادامه داد: «حاج علی اشرف» بانی حسینیه از بزرگان بشرویه است که در سال 1116 هجری قمری ساخت این بنا را به اتمام رسانده است.

وی اظهار کرد: سردر این بنا در ضلع جنوب غربی قرار گرفته که دارای دو سکوی پیرنشین در دو طرف است هم‌چنین در قسمت بالای نغول دو طرف کتیبه‌ای از جنس کاشی ساخته شده است.

مسئول میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بشرویه ادامه داد: این بنا به‌صورت هشت ضلعی ساخته شده و دارای دو ایوان تابستانی و زمستانی با کاربندی‌های زیبایی در داخل ایوان‌ها است، هم‌چنین دور تا دور دو ایوان بنا را رواق‌هایی در دو طبقه فرا گرفته که طبقه‌ی بالا و پشت‌بام بنا در ایام محرم مخصوص نشستن خانم‌ها است.

اتفاقی تصریح کرد: پوشش‌ها در قسمت رواق به‌صورت طاق کلنبو بوده که در قسمت بام روی آن با آجر سنتی پوشیده شده است.

وی ادامه داد: در وسط حسینیه نیز حوض آب سرپوشیده‌ای وجود دارد که به‌صورت هشت ضلعی ساخته شده که علاوه‌بر تأمین آب شرب عزاداران از سکوی آن برای تعزیه و مداحی استفاده می‌شود.

مسئول میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بشرویه خاطرنشان کرد: این حسینیه هم‌چنین دارای منبری چوبی است که بر بدنه‌ی آن نام واقف «حاج‌علی اشرف» و سازنده آن و تاریخ ساخت آن ذکر شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا