گوناگون

پای صحبت های دو جانباز شیمیایی

81144088 5660553

وجود صدها هزار قربانی سلاح های شیمیایی و بازماندگان آنها پس از جنگ های مختلف در جهان سبب شده تا کشورهای عضو سازمان ممنوعیت کاربرد سلاح های شیمیایی در دهمین اجلاس خود چنین روزی را برای بزرگداشت قربانیان سلاح های شیمیایی تعیین کنند.

جمهوری اسلامی ایران نیز در جریان هشت سال جنگ تحمیلی به علت استفاده عراق از سلاح های شیمیایی یکی از قربانیان این سلاح ها است و شمار زیادی از رزمندگان اسلام در جریان 350 مرتبه استفاده عراق از این سلاح ها دچار مشکلات زیاد شده که شماری از آنان شهید و یا مجروح شده اند.

خبرنگار گروه اجتماعی ایرنا به همین مناسبت در گفت و گو با دو تن از جانبازان شیمیایی پای صحبت های آنان نشست.

** داستان غم انگیز جانبازان شیمیایی را به گوش جهانیان برسانید

دکتر حمید صالحی جانباز 70 درصد شیمایی که هم اکنون عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی است گفت: در جنگ تحمیلی، به کرات دشمنان ما و شرکت های آمریکایی، آلمانی و سایر شرکت ها، مواد شیمایی را در اختیار عراق قرار دادند و بیش از 100 هزار ایرانی شیمایی شدند.

این جانباز شیمیایی اظهار داشت: امروز بیش از 65 هزار جانباز شیمیایی دارای پرونده در کشور داریم و دشمن ما بیش از صدها تن مواد شیمیایی علیه هموطنان نظامی و غیر نظامی ما استفاده کرد و اکنون دنیا در بی خبری محض به سر می برد.

صالحی افزود: ما نباید فقط به این روزها اکتفا کرده و مراسم نمادین برگزار کنیم بلکه باید برنامه های متعدد و پیوسته داشته باشیم و این داستان غم انگیز را در همه جای دنیا مطرح کنیم.

این جانباز شیمیایی 70 درصد اضافه کرد: به نظر می رسد عزمی در این زمینه وجود ندارد و دست هایی هست که نمی خواهد مظلومیت جانبازان شیمیایی و کسانی که آسایششان گرفته شده به گوش دیگران برسد.

صالحی گفت: امیدواریم فقط به این روزها اکتفا نشود و گام های جدی تر برای احقاق حقوق جانبازان شیمیایی برداشته شود.

وی گفت: اروپایی ها که امروز لباس مدرن و شیک می پوشند نقش اساسی در تامین سلاح های شیمایی برای عراق به منظور استفاده علیه مردم ایران داشتند و در همین راستا باید رسانه های داخلی به شکل جدیدتر و منسجم تری به این موضوع بپردازند و به شکلی تبلیغ شود تا بخشی از آلام جانبازان شیمایی تسکین یابد.

صالحی با بیان اینکه برای احقاق حقوق جانبازان شیمیایی ایران در مجامع بین المللی عزم جدی وجود ندارد افزود: از یک سو دستگاه ها و مسئولان متولی در داخل کشور برنامه جدی در این راستا ندارند و از سوی دیگر طبیعی است که اروپایی ها اجازه ندهند علیه آنها تبلیغ شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: هر چند جسته و گریخته اقداماتی از سوی مسئولان داخلی برای تحقق حقوق جانبازان شیمیایی در مجامع بین المللی صورت گرفته اما کافی نیست و علیه کشورهای غربی پرونده سازی نشده است.

وی تاکید کرد:تاکنون دستگاه های مربوط همچون قضایی اقدام خوبی در این حوزه انجام نداده است در حالی که می توانستیم از توانمندی وکلای ایرانی در مجامع حقوقی بین المللی استفاده کنیم.

صالحی گفت: به عنوان یک مجروح شیمایی انتظار دارم حقوق جانبازان شیمیایی کشورمان در مجامع بین المللی احقاق شود و اقدامات مسئولان فقط نمادین نباشد.

** کسی کارت جانبازی را قبول ندارد

ˈایرج اژدریˈ یک جانباز شیمیایی نیز در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: دو بار شیمیایی شدم که اولین بار در جزیره مجنون و در عملیات بدر و برای بار دوم در 21 تیر سال 67 و در آخرین عملیات عراق شیمیایی شدم.

وی با بیان اینکه در سال 89 از ارتش جمهوری اسلامی بازنشسته شدم، افزود: متاسفانه ارتش جانبازی مرا قبول ندارد و تنها مصدومیت چشمم را قبول داشته و در این زمینه پنج درصد جانبازی داده است.

این جانباز اضافه کرد: زمانی که بوی بنزین، نفت و عطر به مشامم می خورد ، دچار حالت تهوع شدید شده و منجر به استفراغ خونی می شود و چشم هایم نیز در زمستان و تابستان دچار سوزش شدید می شود.

وی با انتقاد از برخوردهای ناشایست با برخی جانبازان در جامعه گفت: متاسفانه هر جا کارت جانبازی را نشان می دهیم، کسی این کارت را قبول ندارد و می گویند این کارت به درد نمی خورد و چنین به نظر می رسد که صحبت از جانباز و جانبازی تظاهر است.

اژدری اضافه کرد: برخی تصور می کنند جانبازی به این است که ریه ات را به طور کامل از دست داده باشی در حالی که اینچنین نیست و ما نیز به نوبه خود از آسیب و صدماتی که دیده ایم و رنج می بریم.

وی ادامه داد: گوش هایم نیز بر اثر گرفتن موج انفجار دچار مشکل شده، از نظر اعصاب و روان نیز آسیب دیده ام درحالی که برخی افراد که حتی رنگ جبهه را ندیده اند از برخی مزایای آن استفاده می کنند.

اجتمام**1856

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا