گوناگون

پرده برداري از استراتژي جديد اردوغان

رسالت نوشت:

حضور در مسند رياست جمهوري و افزايش اختيارات رئيس جمهور استراتژي سياسي جديد نخست وزير ترکيه محسوب مي شد. اعلام رسمي نامزدي اردوغان به عنوان نامزد انتخابات رياست جمهوري ترکيه به خوبي نشان مي دهد که وي در صدد افزايش اختيارات خود به عنوان رئيس جمهور جديد ترکيه است. تقريبا اردوغان رياست جمهوري خود در ترکيه را قطعي مي داند ضمن آنکه در ميان احزاب مخالف اردوغان نيز آنها بر روي شخص خاصي جهت مقابله با نخست وزير فعلي ترکيه اتفاق نظر ندارند.

رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير ترکيه و رئيس‌ حزب عدالت و توسعه، اعلام کرد که در انتخابات آتي رياست‌جمهوري اين کشور کانديدا خواهد بود.انتخابات رياست‌جمهوري ترکيه براي اولين بار در تاريخ اين کشور با رأي مستقيم مردم انجام خواهد شد. پيشتر پارلمان مسئول انتخاب رئيس‌جمهور بود.

احزاب مخالف جمهوري خلق و نيز حرکت ملي به صورت مشترک اکمل‌الدين احسان‌اوغلو را به عنوان کانديداي خود در انتخابات رياست‌جمهوري معرفي کرده‌اند. حزب دموکراتيک خلق و حزب صلح و دموکراسي، احزب طرفدار کردهاي ترکيه نيز صلاح‌الدين دميرتاش، يکي از چهره‌هاي سياسي و از نمايندگان پارلمان اين کشور، را به عنوان سومين کانديداي رياست‌جمهوري معرفي کرده‌اند.انتخابات رياست جمهوري ترکيه در 10 آگوست 2014 (19 مرداد 1393) برگزار خواهد شد. در صورتي که هيچ يک از کانديداها نتوانند اکثريت آراء را کسب کنند انتخابات به دور دوم خواهد کشيد.

رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه و کانديداي حزب حاکم عدالت و توسعه براي انتخابات رياست جمهوري اعلام کرده است :

«احزاب اپوزيسيون در واقع به دنبال رئيس جمهوري هستند که نماينده کشور باشد همان‌طور که درگذشته بوده به جاي آنکه نماينده مردم کشورش باشد. آنها مي‌گويند رئيس جمهور بايد در راس سياست باشد که به اين معناست، اجازه دهيد رئيس جمهور در راس مردم و انتخابات آنها و خواسته‌ها و تمايلاتشان باشد. از اين مسئله چه نفعي مي‌برند؟ تا به امروز اين مسئله تنها از زبان کودتاچيان شنيده شده است. آنها خواستار دولت کودتا هستند. »

اظهارات و سخنراني اردوغان در حالي مطرح شد که اکمل‌الدين احسان اوغلو، ديپلمات ارشد به عنوان کانديداي مشترک حزب اصلي مخالف مردم جمهوريخواه و جنبش ناسيوناليست ترکيه قرار است در اولين انتخابات رياست جمهوري مستقيم ترکيه در اوت 2014 شرکت کند.نخست وزير ترکيه بار ديگر چگونگي انتخاب عبدالله گل، در اوت 2007 به عنوان رئيس جمهوري ترکيه چندي پس از تنش و مناقشه را مطرح و اعلام کرده است که متاسفانه عناصر غيردموکراتيک خواهان انتخاب يک رئيس جمهور شبيه به خودشان هستند. آنها انتخابات رياست جمهوري را که به نفع‌شان نباشد، تحريم مي‌کنند و باعث بروز بحران و ناآرامي در کشور مي‌شوند. شما شاهد انجام اقداماتي اين چنيني از جانب مخالفان هستيد.

در حال حاضر مخالفان اردوغان در صددند تا از وي به خاطر برخي مسائل و ابهامات مالي توضيح بخواهند. آنها نخست وزير ترکيه را به فساد مالي متهم کرده اند. اظهارنامه رسمي نخست‌وزير ترکيه درباره اموال و دارايي‌هايش که مطابق با روند‌هاي معمول براي شرکت در انتخابات رياست‌جمهوري صورت مي‌گيرد با گمانه‌زني مواجه شده مبني بر اينکه وي ميزان واقعي اموالش را اعلام نکرده و اپوزيسيون نيز شکايت‌نامه‌اي را با همين مضمون تنظيم کرده است. آتيلا کارت، معاون حزب مخالف مردم جمهوريخواه ترکيه گفت: مدرک مستحکمي وجود دارد که رجب طيب اردوغان از قدرت و نفوذ نخست‌وزيري سوءاستفاده کرده تا مناقصه‌ها را به نفع خودش پيش ببرد و در سوءمديريت‌هاي دولتي دست داشته است.

اردوغان، نامزد حزب حاکم عدالت و توسعه در انتخابات رياست جمهوري، سوم ژوئن سال جاري ميلادي اظهارنامه دارايي‌هاي خود را به کميسيون عالي انتخابات ارائه کرد که نشان دهنده چگونگي رشد اموال و دارايي‌هاي مالي‌اش از سال 2011 تا 2014 ميلادي است. براساس اين اظهارنامه اردوغان تنها يک تکه زمين 2000 متري در زادگاهش در استان «ريزه» دارد. اين مسئله باعث شد تا يکي از روزنامه‌هاي ترکيه در تيتر صفحه اول خود بنويسد: «نخست‌وزير حتي يک خانه هم ندارد!»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا