گوناگون

پرده ضخیم به پنجره‌ها نزنید

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت خراسان رضوی گفت: فرهنگ استفاده از فواید آفتاب در کشور ما رواج ندارد و وجود پرده‌های غیر قابل نفوذ نور آفتاب نشان دهنده این امر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، دکتر محمدجعفر صادقی صبح امروز در حاشیه همایش پوکی استخوان که به مناسبت روز جهانی استئوپروز در هتل پارس برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه پوکی استخوان در همه نژادها وجود دارد ولی سفیدپوستان و زنان آسیایی، به خصوص بعد از سن یائسگی، در خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه مراحل اولیه این بیماری علامت خاصی ندارد و علائم آن بعد از پیشرفت بیماری نمایان می‌شود، افزود: درد مفاصل، مشکل در ایستادن، زحمت در راست نشستن، کاهش قد در گذر زمان و سهولت شکستگی استخوان با ضربات کم شدت از جمله علایم این بیماری بعد از پیشرفت آن است.

صادقی تصریح کرد: میزان کمبود ویتامین دی در بین ساکنان مشهد، تهران، تبریز و شیراز در طول یک دهه از 28 به 82 درصد رسیده است و این آمار هشداری جدی محسوب می‌شود.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت خراسان رضوی با بیان اینکه «40 درصد ساکنان شهرهای مشهد، تهران، تبریز و شیراز در سال 80 ویتامین دی به ‌صورت کامل دریافت می‌کرده‌اند» بیان کرد: در سال 90 تنها 5.5 درصد مردم به میزان لازم این ویتامین را دریافت کرده و مابقی یا دچار کمبود ویتامین دی بوده و یا به میزان ناکافی از آن برخوردار بودند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت خراسان رضوی تاکید کرد: تغذیه صحیح، مصرف رژیم غذایی سرشار از املاح و ویتامین‌ها، افزایش تحرک و پرهیز از استعمال سیگار و دخانیات از عوامل موثر در پیشگیری از بیماری استئوپروز است.

به گزارش ایسنا، فرهمند، قائم مقام معاونت بهداشتی استان خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: با توجه به نظام سلامت و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری امسال ما از نظر بهداشت سال خوبی را آغاز کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه پیشگیری هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است، اظهار کرد: خود مراقبتی و پیشگیری سرفصل کاری ما بوده و هدف از این سمینار افزایش و آگاهی مردم و خود مراقبتی است.

قائم مقام معاونت بهداشتی استان تصریح کرد: افزایش کیفیت زندگی مردم مهم‌ترین هدف ما بعد از جلوگیری از مرگ و میر مردم است.

وی افزود: باید در جهت افزایش سواد مردم در خصوص خود مراقبتی و بهداشت تلاش بسیار کرد.

قائم مقام معاونت بهداشتی استان عنوان کرد: پیشگیری از بیمارهای غیرواگیر از مهم‌ترین دستور کارهای سازمان بهداشت جهانی است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا