Mihanpostسیاسی

توضیحات اژه ای در خصوص مهمترین پرونده های قضایی کشور ؟

به گزارش میهن پست – سخنگوی قوه قضائیه در هفتاد و نهمین نشست رسانه ای خود به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت و از قطعی شدن محکومیت ۱۰ تن از متهمان پرونده فساد بزرگ ۳ هزار میلیاردی خبر داد.

محمدرضا رحیمی در زندان است/ پرونده میلیاردر نفتی

سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد: محمدرضا رحیمی، معاون اول دولت دهم بعد از طی دوران مرخصی بار دیگر به زندان برگشته است.

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره اینکه آیا محمدرضا رحیمی در مرخصی به سر می برد یا خیر؟، گفت: وی در حال حاضر در مرخصی نیست و در زندان حضور دارد.

وی در خصوص افزایش برخوردهای امنیتی با اعتراضات کارگری در سال جدید نیز اظهار کرد: چند هزار کارگر در کشور وجود دارد و اینکه دو نفر در یک گوشه‌ای بازداشت شوند، دلیل بر برخورد امنیتی و افزایش برخوردهای امنیتی در کشور نیست. خوشبختانه ما مردم و کارگران خوب و با بصیرتی داریم که اگر مسئله ای داشته باشند، از مجرای قانونی، آن را پیگیری می کنند.

محسنی اژه ای در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره بابک زنجانی دوم نیز افزود: روابط عمومی وزارت نفت اصل این قضیه را تکذیب کرده است.

سخنگوی دستگاه قضا همچنین درباره پرونده میلیاردر نفتی که برای رسیدگی به دادگاه انقلاب باید ارجاع شود یا دادگاه کیفری استان؟، ادامه داد: نوع اتهام در کیفرخواست صادر شده به‌ گونه‌ای است که این پرونده حتما باید در دادگاه انقلاب مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری درباره اینکه کمتر از یک سال از انتصاب شما به‌ عنوان معاون اول قوه قضائیه می گذرد و در این مدت ریاست و دادستانی کل، رئیس قوه قضائیه احکامی را برای شما در نظر گرفته بود، آیا این احکام به قوه خود همچنان باقی است یا خیر؟، اذعان کرد: دادستان کل کشور یک سلسله وظایف مشخص و پیش‌بینی شده در قانون دارد و کسی نمی تواند وظایف دادستانی کل را با خود ببرد یا بیاورد، ولی ممکن است در شرایطی خاص رئیس قوه قضائیه مواردی را که جزء وظایف دادستانی کل نیست، به وی اهاله کند. مانند نظارت بر پرونده ۳ هزار میلیاردی. لذا چیزی از وظایف دادستانی کشور نرفته و نیامده است و هیچ‌کس با خود نمی تواند این وظایف را ببرد و بیاورد. امروز نیز حجت‌الاسلام رئیسی، دادستان کل کشور بسیار پرقدرت‌تر از قبل وظایف پیش‌بینی شده در قانون را انجام می دهد.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: با توجه به اینکه مسئولیت معاون اول قوه قضائیه در قانون پیش‌بینی نشده، رئیس قوه قضائیه می تواند برخی از اختیارات خود را به معاونت‌هایش تفویض کند. به‌ عنوان مثال رئیس دستگاه قضایی در خصوص کسانی که ولی دم‌شان فقیر است و حاکم باید به جای او تصمیم بگیرد، این مورد از سوی رئیس قوه قضائیه به معاون اول تفویض شده است.

وی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت پرونده های بزرگ در دستگاه قضا به آخرین وضعیت پرونده متهم بزرگ نفتی اشاره کرد و گفت: کیفرخواست متهم نفتی صادر شده و پرونده به زودی به دادگاه می رود و امیدواریم دادگاه نیز مطابق قانون و با سرعت به این پرونده رسیدگی کند.

سخنگوی قوه قضائیه با اعلام خبر قطعی شدن محکومیت ۱۰ تن از متهمان پرونده فساد بزرگ سه هزار میلیاردی افزود: در این پرونده احکام تعدادی از متهمان پس از حکم اولیه توسط دیوان عالی نقض شد و مجددا احکام دیگری در شعبه دیگر صادر شد و پس از آن نیز دادستان به این احکام صادر شده اعتراض کرد. بر اساس اعتراض دادستان، پرونده به شعبه هم‌عرض دیگری در دادگاه تجدیدنظر استان تهران رفت و تعدادی از این افراد محکوم شدند.

آزادی ۱۳۵ زندانی بیمه توسعه/ تعیین تکلیف بدهکار بزرگ بانکی بازداشت فرمانده سابق نیروی انتظامی کذب محض است بانک مرکزی هر جا احساس کند موسسه‌ای متخلف است باید شکایت کند دستگیری مظنون اسیدپاشی اصفهان/وضعیت پرونده رویانیان

محسنی‌اژه‌ای با اعلام اسامی و مدت محکومیت محکومان این پرونده افزود: در محکومیت های صادر شده به ترتیب غلامحسین نوایی نایب رئیس گروه توسعه فولاد ایران و عباسعلی احمدی هر یک به اتهام معاونت در جرم به دو سال حبس محکوم شدند. جعفر دارابی مسئول واحد خرید این شرکت و یارمحمد محمدی مدیرعامل شرکت اسپادانا نیز هر یک به دو سال حبس محکوم شدند. کاوه نژاد دهقان سه سال، امیررضا طارمی یک سال، محمدحسین اوغلی دو سال و شیدا مردعلی به   یک سال حبس محکوم شدند.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: در احکام صادره داریوش نیشانی‌بر معاون رئیس بانک صادرات اهواز به ۷ سال حبس و ۱۰ سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شد. همچنین بهنام بهزادی مدیر عامل شرکت تجارت گستر نیز به ۳ سال حبس و ۲ سال محرومیت از فعالیت های اجتماعی محکوم شد.

منبع : مهر

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا