Mihanpostپیشنهاد سردبیرگردشگری

پناهگاه حقیقت پاتایا، جاذبه گردشگری دیدنی تایلندی ها + عکس

پناهگاه حقیقت قلعه ای ست تماما چوبی که در شهر پاتایا واقع شده است و هنر سنتی کشور تایلند را در زمینه چوب تراشی به رخ می کشد. در طراحی این مکان از مضامینی همچون هنر، فرهنگ و ایمان الهام گرفته اند و فلسفه نیز نقش مهمی در ساخت این بنا داشته است؛ به عنوان مثال استفاده از چوب در بدنه پناهگاه حقیقت، پوسیدگی بخش های مختلف قلعه به مرور زمان و جایگزین شدن شان با چوب های نو، به مسائلی مانند گذر زمان، فرسایش در طبیعت و رنج همیشگی انسان در این دنیا اشاره دارد.

بسیاری از مردم از پناهگاه حقیقت به عنوان یک معبد یاد می کنند؛ اما باید بدانید که این سازه به هیچ مذهب خاصی تعلق ندارد و سازندگان این بنا، آن را یک قلعه – موزه معرفی می کنند. دلیل اتلاق عنوان معبد به این سازه آن است که نمادها و تندیس های بسیاری از ادیان سنتی تایلند مثل بودایی و هندویسم در جای جای بنا دیده می شوند. همین موضوع سبب شده تا حتا گاهی آیین های مذهبی هم در این مکان برگزار شود.

پناهگاه حقیقت با الهام از معماری پادشاهی آیوتایا Ayutthaya Kingdom بین سال های 1351 –1767 ساخته شده است؛ معماری که در نگاه اول این حس را در شما ایجاد می کند که در حال بازدید از یک بنای تاریخی هستید؛ اما نکته جالب اینجاست که علی رغم تصور، این سازه قدمت چندانی ندارد. ساخت پناهگاه حقیقت در سال 1981 و در زمان پادشاهی بومیپول آدولیاده  Bhumibol Adulyadej  آغاز شد و تا به امروز به طول انجامیده است؛ باید اشاره کنیم که هیچ تاریخ دقیقی برای پایان کار ساخت این بنا وجود ندارد.

علت پناهگاه حقیقت پاتایا 

پناهگاه حقیقت به همت یک میلیونر تایلندی به نام لک ویریافان Mr. Lek Viriyahphan و همسرش، خانم پرافای Mrs. Praphai ساخته شده است. این شخص زمان زیادی را صرف یادگیری هنر و فلسفه شرق کرده بود و موزه اراوان Erawan Museum در بانکوک، شهر باستانی سیام Ancient Siam و پناهگاه حقیقت دستاوردهای وی برای حفظ معماری باستانی تایلند و همینطور میراث هنری و فرهنگی کشورش هستند. بد نیست اشاره کنیم با وجود آنکه مدتی ست آقای لِک، فوت کرده؛ اما تاکنون، مراحل ساخت موزه حقیقت همچنان بر اساس طرح اولیه پیش می رود.

سبک معماری پناهگاه حقیقت پاتایا

قلعه باشکوه حقیقت درست در کنار خلیج تایلند قرار گرفته و با حصارهایی بتنی از دریای مواج محافظت می شود. اولین نکته جالبی که در مورد معماری این بنا به نظر می رسد آن است که وقتی از فاصله دور به این قلعه نگاه کنید، به نظر می آید که این بنا روی دریا شناور است.

پناهگاه حقیقت کاملا از چوب ساخته شده و بلندترین قسمت آن 105 متر ارتفاع دارد. در معماری این سازه از نوعی سبک به نام هنر بصری بهره گرفته اند و این بدان معناست، که آثار هنری پیغام سازنده را به بیننده منتقل می کند. کسانی که به بازدید از این معبد می روند، با تماشای جلوه های بصری با مفاهیم مهم مذهبی شرقی از جمله رابطه انسان با جهان و چرخه زندگی بودایی آشنا می شوند.

در ساخت پناهگاه حقیقت، از چوب های سخت و مرغوبی همچون چوب درخت ساج استفاده کرده اند و جالب آن که در اصلی ترین قسمت معبد، چوبی با قدمت 600 سال به کار رفته است. در بخش آشنایی به دلایل فلسفی برای استفاده از چوب در ساخت بنا اشاره کردیم؛ اما این موضوع که استفاده از چوب، دست سازندگان را برای به نمایش گذاشتن هنر تایلندی باز می گذارد و آن ها می توانند انواع طرح ها و تندیس ها را بر روی چوب کندکاری کنند نیز از دیگر دلایل استفاده چوب در ساخت بناست.

نکته جالب دیگری که در ساخت این بنای باشکوه وجود دارد این است که برای پیوست تمام بخش ها از روش های اتصال سنتی تایلندی همچون کام و زبانه استفاده شده و هیچ میخ یا چسبی برای وصل کردن چوب ها به کار نرفته است.

در بالای ساختمان سازه، برجی به شکل پاگوداهای 1 سنتی تایلند به چشم می خورد و درون قلعه، مجسمه های چوبی تحسین برانگیزی وجود دارند؛ به عنوان مثال در سالن مرکزی یک تخت عظیم چوبی به چشم می خورد که نمادی از آزادی تلقی می شود.

برای ورود به معبد، 4 دروازه وجود دارد و بر روی تمامی این دروازه ها، تزیینات سنتی بنابر اعتقاد شرقی ها به چشم می خورد. در ادامه این 4 دروازه، 4 سالن شرقی، غربی، شمالی و جنوبی به چشم می خورد که در نهایت، به سالن مرکزی معبد می رسند. در ادامه به توصیف هر کدام از سالن ها می پردازیم و مفهوم سالن ها و دروازه ها را برای تان شرح می دهیم.

قسمت های مختلف پناهگاه حقیقت پاتایا

جالب است بدانید که در این معبد زیبا قسمت و بخش های فوق العاده زیادی ساخته شده است که در این مقاله از شرح تمامی آنها معذوریم و در زیر تعدادی اندکی را برای شما عزیزان  شرح می دهیم .

سالن اول پناهگاه حقیقت پاتایا : منشا

چندین سالن در معبد حقیقت وجود دارد ، ابتدا به سالن مهم این معبد که لقبش منشا است می پردازیم . در این سالن صدها مجسمه چوبی قرار دارد که این مجسمه ها همگی نشان دهنده منشا حیات می باشند ، به همین دلیل شما گردشگران در این بخش عناصری مثل زمین ، آب ، باد ، آتش و ستاره ها به وفور خواهید دید .

بودایی ها برای عناصر مختلف روی زمین ، خدایان متعددی را در نظر می گیرند برای مثال آتش ، آب و باد هر یک خدایان منحصر به فرد خود را دارند به همین خاطر شما با دیدن این سالن ، تصاویر این خدایان را از نزدیک مشاهده می کنید .

جالب است که بودایی ها عقیده دارند که ارتکاب جرم باعث زوال عقل و سیطره جهل بر انسان می گردد و در همین راستا هم مجسمه هایی در سالن اول ساخته شده است و همچنین با کمی دقت می توانید مجسمه هایی از رهبران بودایی که نشان عشق ، مهربانی و همدردی هستند را نیز ببینید و در قسمت سقف این سالن کنده کاری هایی از بوداسف نیز وجود دارد که بسیار زیباست و سعی کنید این مکان را از دست ندهید .

سالن دوم پناهگاه حقیقت پاتایا : خورشید و ماه و ستارگان

عقیده ای که پشت ساخت این سالن این است که ، خورشید باعث ایجاد شب و روز می شود و ماه باعث خاموشی و جلوه گری ستاره ها می گردد و اینکه روزها می آیند و می روند و و تنها انسان می تواند با دانش ، اعمال و اخلاق خوب خود باعث ایجاد تغییر و روشنگری میان ملت ها و افراد جوامع مختلف بشوند . ضمنا حکاکی هایی که در سالن دوم به چشم می خورند به این موضوعات اشاره کرده است که دیدن آنها  خالی از لطف نیست .

سالن سوم پناهگاه حقیقت پاتایا : عشق به پدر و مادر

قابل توجه گردشگران این که همانطور که همه می دانیم زندگی در جهان به صورت جمعی می باشد و خانواده نقشی بسیار مهم و اساسی در جامعه را داراست . باید همه اعضا خانواده در صلح و آرامش در کنار هم زندگی با محبت و با آرامشی را داشته باشند و اینکه پدر و مادرها منشا این خانواده هستند و باید با عشق و محبت فرزندان شان را بزرگ کنند و به سرانجام برسانند و همچنین فرزندان هم باید به پدر و مادرشان احترام بگذارند .

در آیین بودا فرمول ها و راهکارهایی اساسی برای ایجاد صلح میان اعضای خانواده تعبیه شده است که در سالن دوم شما شاهد این مجسمه ها هستید که همین موضوع ها را بیان می کنند .

سالن چهارم پناهگاه حقیقت پاتایا : عشق ، مهربانی ، قربانی و بخشش

در آیین بودا ، افرادی که می خواهند به بودا و فردی مهم در ادیان خود تبدیل شوند باید ویژگی های خاصی را داشته باشند که این خصوصیت ها عبارتند از : عشق ، محبت ، فداکاری و توانایی خدمت به دیگران می باشد .

این افراد می توانند جهان را به سوی پیشرفت هدایت دهند و در سالن چهارم نیز به مسایلی از این دست پرداخته شده است که بسیار زیبا ساخته شده است که آن را از دست ندهید .

سالن میانی پناهگاه حقیقت پاتایا

دیگر سالن مهم این معبد سالن میانی است که شما محصور آن خواهید شد و هدف اصلی و نهایی در آیین بودایی دوری از خودخواهی و توجه به دیگران و کمک به آن ها می باشد .

موضوع اصلی آن این است که برای کمک به دیگران ابتدا باید از بند هوس ها و امیال دنیوی رها شوید و در سالن اصلی مجسمه های متعددی وجود دارند که راهکارها و شیوه های دوری از خودخواهی را به تصویر می کشد و تصاویری هم از بهشت و جهنم در این بخش هستند که قطعا برای شما عزیزان بسیار جالب و دیدنی است .

تفریحات پناهگاه حقیقت پاتایا 

علاوه بر گشت و گذار در معبد پناهگاه حقیقت و لذت بردن از هنرمندی این معبد ، تفریحات گوناگون دیگری هم در این بنا و مناطق اطرافش برای راحتی بازدید کنندگان تعبیه شده است که در اینجا نگاهی گذرا خواهیم داشت تا شما عزیزان راحت تر با این مکان آشنا شوید .

اسب سواری در اطراف معبد

هزینه بلیط برای بزرگسالان 700 بات تایلند ( معادل 900/95 تومان ) و برای کودکان 450 بات تایلند ( معادل 500/61 تومان ) می باشد .

تجربه متفاوت با سوار شدن بر موتورهای چهارچرخ

هزینه بلیط بزرگسالان 700 بات تایلند ( معادل 900/95 تومان ) و کودکان 450 بات تایلند ( معادل 500/61 تومان ) می باشد .

قایق موتوری سواری

هزینه بلیط  بزرگسالان 850 بات تایلند ( معادل 500/116 تومان ) ، کودکان 600 بات تایلند ( معادل 82.200 تومان )  است .

فیل سواری

هزینه بزرگسالان 800 بات تایلند ( معادل 124,800 تومان ) ، کودکان 500 بات تایلند ( معادل 78,000 تومان ) می باشد .

قایق تفریحی

هزینه برای بزرگسالان 750 بات تایلند ( معادل 109.600 تومان ) ، کودکان 500 بات تایلند ( معادل 68.500 تومان ) می باشد .

ماساژ پا ، کالسکه سواری ، تماشای مراسم مذهبی ، عکاسی با مجسمه ها نیز از دیگر تفریحات این مجموعه بشمار می رود ، ضمنا نمایش دلفین در دریاچه ( دوبار در روز در ساعت های 11:30 و 15:30) برگزار می شود .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا