گوناگون

پيشنهادهاي ضد آلزايمري

سلامت نیوز:امروزه در سراسر جهان بيش از ۲۷ ميليون نفر مبتلا به آلزايمر هستند. آلزايمر، شايع ترين نوع اختلال حافظه است که نوعي از مشکل از دست دادن توانايي شناختي محسوب مي شود.

به گزارش سايت «Rodale» علايم آن شامل سردرگمي، از دست دادن حافظه به مدت کوتاه و تغيير در خلق و خو است. در نهايت، مغز به قدري آسيب مي بيند که عملکرد بدني مختل و به مرگ منجر مي شود. به طور معمول، پس از تشخيص بيماري فرد مبتلا حدود ۱۰ سال عمر مي کند. اين بيماري در افراد بالاي ۶۵ سال ديده مي شود و آغاز زودهنگام آن مي تواند زير ۶۵ سال باشد.

اين بيماري درمان ندارد اما تشخيص زودهنگام آن، کليد طول عمر فرد مبتلاست. اگرچه داروهاي متفاوتي وجود دارد که هيچ يک قابليت به تاخير انداختن يا توقف کامل بيماري آلزايمر را ندارد. بيش از ۴۰۰ آزمايش روي داروهاي جديد اين بيماري در حال انجام است و محققان اميدوارند به زودي درمان جديدي بيابند. تا آن زمان، پيشگيري بهترين گزينه است. در اين مطلب به چند نکته براي پيش گيري از بيماري اشاره شده است.

آب ميوه مصرف کنيد:نتايج تحقيق ۱۰ ساله اي که در سياتل آمريکا انجام شد، نشان داد مصرف روزانه آب طبيعي ميوه يا سبزيجات تا ۷۶ درصد خطر بيماري آلزايمر را کاهش مي دهد. نظريه محققان بر اين است که اين امر به دليل پلي فنول آب ميوه است، پلي فنولز در آب ميوه و چاي موجود است.

بازي هاي رايانه اي انجام دهيد اما زياده روي نکنيد: بازي هاي ويدئويي علاوه بر اين که سرگرم کننده است، مغز را نيز هوشيار نگه مي دارد. سعي کنيد بازي هاي فکري مانند پازل انجام دهيد.

از مصرف قهوه لذت ببريد:قهوه سرشار از آنتي اکسيدان است که با آغاز و پيشرفت بيماري آلزايمر مقابله مي کند. نتايج بررسي ها نشان مي دهد، خطر بروز اين بيماري با مصرف روزي ۳ تا ۵ فنجان قهوه کاهش مي يابد.

حفظ BMI متعادل:حفظ کردن وزن سالم در طول زندگي، مانع از آغاز اين بيماري مي شود.

مديتيشن:مديتيشن به طور منظم به مدت ۱۲ دقيقه در روز طي ۲ ماه، گردش خون را در افراد مسن بهبود مي بخشد و اين امر باعث جريان رساني بهتر خون به مغز مي شود. يکي از بررسي ها نشان مي دهد، مديتيشن به طور منظم به مدت ۲ ماه باعث شد مبتلايان به اين بيماري نتيجه بهتري در آزمايش شناختي کسب کنند.

در نور آفتاب قرار بگيريد:تحقيقات اخير نشان مي دهد ويتامين D3 همراه با مصرف اسيد چربي هاي امگا۳ از بروز بيماري آلزايمر پيش گيري مي کند. در داوطلباني که اين دو ماده مغذي را دريافت کردند، رسوبات آميلوئيد از مغز خارج شد. تشکيل اين جرم با آغاز بيماري آلزايمر ارتباط دارد. بهترين راه براي دريافت ويتامين D قرار گرفتن در معرض نور خورشيد و مصرف مکمل هاست.

خواب شب کاملي داشته باشيد:پيش گيري از ايجاد رسوب آميلوئيد گام مهمي در پيش گيري از بروز اين بيماري است. خواب شب کافي براي سلامت مغز مفيد است. به گفته محققان ميزان مناسب ملاتونين در طول زندگي مي تواند مانع از شکل گيري جرم شود. با خواب کافي و به موقع، ميزان توليد ملاتونين را تنظيم کنيم.

ميزان مصرف قند را کاهش دهيد:محققان اين بيماري را ديابت نوع ۳ مي دانند. انسولين به طور مستقيم با عملکرد مغز ارتباط دارد و برنامه غذايي غني از قند، مي تواند مقاومت به انسولين ايجاد کند. با مقاوم شدن سلول هاي مغز نسبت به انسولين، زمينه شکل گيري رسوب آميلوئيد فراهم مي شود که مقدمه بيماري آلزايمر است. رژيم هاي نامناسب در طول عمر علاوه بر داشتن پيامدهايي مانند چاقي مفرط و ديابت، مي تواند آلزايمر نيز ايجاد کند.

اجتماعي باشيد:داشتن يک زندگي اجتماعي در ميانسالي، از بروز آلزايمر پيش گيري مي کند. با بالا رفتن سن، افراد منزوي مي شوند به ويژه اگر با مشکلات حافظه نيز مواجه باشند.

ماهي بخوريد: براي کاهش بروز اين بيماري، مصرف ماهي را افزايش دهيد. اسيد چرب امگا ۳ در ماهي، روند بيماري را کند مي کند. اسيد DHA در ماهي، يکي از ۳ نوع امگا ۳ اصلي را تشکيل مي دهد. اسيد چرب امگا در ماهي هايي مانند سالمون، ساردين و قزل آلا موجود است. علاوه بر آن در گردو، تخم مرغ و دانه کتان نيز يافت مي شود.
منبع:روزنامه خراسان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا