Mihanpostگوناگون

پیشگیری با اطلاع رسانی صحیح از بیماری کورونا ویروس

 

پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، سید حسن هاشمی اظهار کرد: رسانه ها می توانند با هماهنگی وزارت بهداشت، نقش ارزنده ای در افزایش اطلاعات افکار عمومی و ترویج روش های پیشگیری بیماری ها داشته باشند.

وی توضیح داد: کورونا ویروس خانواده بزرگی از ویروس ها است که عامل درصد بالایی از سرماخوردگی های معمولی و بیماری های خفیف تنفسی است که همه ما آنها را تجربه کرده ایم و اغلب پس از چند روز، سیستم ایمنی بر این ویروس غلبه کرده و سلامت بازیافته می شود.

هاشمی افزود: ویروس عامل MERS نیز از همین خانواده است که علاوه بر علائم تنفسی، در برخی افراد باعث بروز علائم گوارشی مانند تهوع یا اسهال نیز می شود؛ همان طور که در بسیاری از موارد، ویروس های دیگر نیز می توانند چنین ترکیبی از علامت ها را داشته باشند؛ به همین دلیل تشخیص نوع بیماری فقط بر عهده پزشک معالج است.

وی با تاکید بر اینکه، درصد عمده ای از جمعیت کشور را افراد سالم تشکیل می دهند که سیستم ایمنی ایشان در برابر این ویروس به خوبی عمل کرده و باعث بهبودی می شود،گفت: در افرادی که سن بالا داشته و از لحاظ جسمی ضعیف هستند یا کسانی که از بیماری مزمنی مانند دیابت پیشرفته، سرطان و بیماری های خونی، بیماری قلبی ودیگر موارد رنج می برند، ویروس عامل MERSمی تواند باعث بیماری شدید تنفسی شود.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، نخستین موارد ابتلا به بیماری کرونا ویروس در کشور عربستان دیده شد و عربستان در حال حاضر پایتخت بیماری کرونا در جهان است وبیشترین آمار مبتلایان و بالاترین آمار فوتی ها ناشی از این بیماری را به خود اختصاص داده است .

در زمان حاضر موارد ابتلا در کشورهای ایالات متحده آمریکا، انگلستان، فرانسه، ایتالیا، یونان، هلند، عربستان، امارات متحده عربی، قطر، اردن، عمان، کویت، مصر، یمن، لبنان، تونس، مالزی و فیلیپین گزارش شده است.در کشور ایران ۲ نفر در کرمان مبتلا شدند.

هاشمی ادامه داد: علاوه بر نقش مسئولان در حوزه درمان ، رعایت نکات بهداشتی ساده می تواند امکان انتقال این بیماری را به صفر نزدیک کند.

وی افزود: این نخستین مورد از بروز چنین بیماری هایی در سطح جهان و منطقه نیست و به یقین آخرین آن نیز نخواهد بود؛ روش علمی برخورد با چنین مسائلی، اطلاع رسانی صحیح، به دور از بزرگ نمایی و همین طور به دور از اهمال و کوچک نشان دادن واقعیت ها است.

هاشمی اضافه کرد :امروز هم تنها مرجع دقیق اطلاع رسانی در مورد این بیماری مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت است و قطعاً رسانه ها با هماهنگی این مرکز می توانند نقش ارزنده ای در افزایش اطلاعات افکار عمومی و ترویج روش های پیشگیری از این بیماری داشته باشند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا