گوناگون

چرا ‌اهواز تئاتر شهر ندارد؟

‌نشست رسانه‌ای رییس انجمن هنرهای نمایشی اهواز شامگاه گذشته در محل این انجمن در تالار آفتاب اهواز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه خوزستان، مجتبی رستمی‌فر، رییس انجمن هنرهای نمایشی اهواز، گفت: این نشست‌های رسانه‌ای فاصله بسیار زیاد میان ما و مخاطبان عام ما که مردم هستند را کم می‌کند. این فاصله می‌تواند به وسیله رسانه‌ها کم شود و تماشاگران را به سالن بکشانند.‌ تأثیر دیدن تئاتر بسیار بیشتر از هنرهای دیگر است و تأثیر 10 دقیقه تئاتر تا مدتها می‌ماند.

وی افزود: نشست‌های رسانه‌ای برای این است که مردم بدانند با چه اثری روبرو هستند. سعی می‌کنیم نشست‌های رسانه‌ای را برای آثار فاخر انجمن نمایش اهواز برگزار کنیم، چراکه تئاتر ما برای مردم اهواز باید معرفی شود.

او ادامه داد: هدف ما تولید اثر است. هر چند مسؤولان حمایت نمی کنند اما ما باز هم کار خودمان را می کنیم. تئاتر در استان خوزستان شده تئاتر جشنواره‌ای و این خیلی بد است، اما ما در انجمن نمایش اهواز رویکرد تئاتر اجرای عموم داریم. باید کمک کرد و دست به دست هم داد تا تماشاگران را به سالن بکشانیم و از آثار فاخری که به اجرای عموم می‌روند، حمایت کنیم.

رییس انجمن هنرهای نمایشی اهواز بیان کرد: بخش تبلیغات که از سوی رسانه‌ها انجام می‌شود، می‌تواند کمک زیادی به هنرمندان بکند و به آنها دلگرمی بدهد، چرا که تا جایی که می‌دانم تمام هزینه نمایش بر عهده خود کارگردان نمایش است.

رستمی‌فر خاطرنشان کرد: قصد داریم در نشست‌های رسانه‌ای دوستان هنرمند ما از مراحل سختی که در طی تولید سپری کرده‌اند، صحبت کنند و از مشکلات تولید، هزینه‌ها و دغدغه‌های خودشان بگویند. وقتی یک کارگردان تئاتر از دغدغه‌هایش می‌گوید اهمیت تئاتر برای مسؤولان روشن می‌شود و پی می‌برد که تئاتر تا چه اندازه برای مردم، رسانه‌ها و هنرمندان اهمیت دارد و این مقوله هنری را دوست دارند.

وی تاکید کرد: رسانه‌ها می‌توانند به تئاتری‌ها با معرفی بیشتر تئاتر در جذب اسپانسر کمک کند. باید تئاتر شناسانده شود تا اسپانسر بیاید و در تئاتر سرمایه‌گذاری کند. همچنین رسانه‌ها با تبلیغات می‌توانند تئاتر واقعی را به مخاطب بشناسانند و آثار فاخر را بشناسانند و مردم ما بیایند و نقد کنند. مردم ما باید تئاتر خوب و بد را بشناسند. مردم را باید آگاه کنیم تا بتوانند تشخیص دهند چه نمایشی خوب است و چه اثری بد.

او گفت: به اداره کل ارشاد طرحی دادیم که از زمین اطراف تالار آفتاب اهواز استفاده کنیم و یک تئاتر شهر در اهواز داشته باشیم، چون اکثر شهرها تئاتر شهر دارند، اما کلانشهری مانند اهواز تئاتر شهر ندارد. شهری مانند یاسوج سینما ندارد، اما تئاتر شهر دارد و مردم آن جا تئاتر را می‌شناسند، اما اهواز تئاتر شهر ندارد.

وی افزود: دوست دارم روزی برسد که مردم اهواز تالار آفتاب را محلی خاص برای تئاتر ببینند نه این که یک روز در آن کنسرت برگزار شود و روز دیگر جنگ و جشن و همایش. امیدوارم روزی برسد که این جا مختص تئاتر باشد، این مشکل هم با واگذاری تالار آفتاب به انجمن نمایش اهواز حل می‌شود.

رستمی‌فرد با اشاره به مشکلات تالار آفتاب اهواز بیان کرد: بیش از 10 روز است که مشکل آب در تالار آفتاب اهواز داریم. سرویس بهداشتی تالار آفتاب اهواز آب ندارد. آب اینجا قطع است و هیچ کس حاضر نیست پول بدهد. اینها مشکلات ساده‌ای هستند، اما حل نمی‌شود. من هم کارمند هستم و از اینجا هیچ حقوقی نمی‌گیرم.

او ادامه داد: هنرمندان خودشان بعضی از مشکلات مانند وسایل سرمایشی و نور را درست کرده‌اند، ولی اینجا متولی ندارد و کسی حاضر نیست حتی مشکل قطعی آب را با وجود این همه هنرمند تئاتر در تالار آفتاب حل کند.

رییس انجمن هنرهای نمایشی اهواز خاطرنشان کرد: این مشکلات ما را از کار خودمان که تولید اثر نمایشی است، دور کرده است. ‌اگر مدیریت تالار آفتاب اهواز در اختیار تئاتری‌ها قرار بگیرد، این مشکلات حل می‌شوند.

وی همچنین اظهار کرد: مشکلات سخت افزاری ما در بحث آموزش باید حل شوند تا بتوانیم دوره‌های آموزشی خوب برگزار کنیم. در ضمن این ورک شاپ‌ها و دوره‌ها باید خروجی مناسبی داشته باشند. دعوت از اساتیدی از تهران برای آموزش و برگزاری ورک شاپ را در برنامه داریم، اما اول باید این مشکلات رفع شوند.

او بیان کرد: در پایان می‌خواهم بگویم بیایید تئاتر را جدی بگیریم. می‌خواستم بگویم جدی تر بگیریم، اما اصلاً جدی گرفته نمی‌شود که بخواهیم جدی تر بگیریم. تئاتر اصلاً جدی گرفته نمی‌شود. چشم‌ها را باید شست و جور دیگری باید دید.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا