گوناگون

چهار طاقی تیموری نگینی در ‌شیروان

بنای چهار طاقی یا مقبره تیموری در حاشیه روستای زیارت شیروان و در محوطه امام‌زاده حمزه رضا(ع) واقع شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان شمالی، این بنا مربوط به اوایل دوران تیموریان است و بر اساس تاریخی که بر روی سنگ قبر داخل مقبره حک شده بود، تاریخ آن را 758 هجری قمری ذکر کرده‌اند.

‌مقبره تیموری متعلق به یکی از سرداران معروف امیر تیمور گورکانی است که دارای سنگ قبر سیاه رنگی بوده که چند سال پیش این سنگ شبنه دزدیده شده و اکنون موجود نیست.

عده‌ای از محققان این بنا را مربوط به دوره تیموری اما بیشتر، شبیه بناهای دوره شاهرخ میرزا فرزند تیمور می‌دانند.

البته بعضی از معمرین، مقبره مذکور را به شیخ تیمور نسبت می‌دهند که نمی‌تواند صحیح باشد چرا که طبق وقف‌نامه موجود که با خط زیبایی در زمان ذیقعده الحرام سنه 1045هجری قمری نگاشته شده، واقف املاک شخصی به نام امیر محمدشیخ تیموری بوده است.

بر روی سنگ قبر خطوطی حک شده بود که به علت ساییدگی دقیقا خوانده نمی‌شد، اما کلمه عید خواجه تا اندازه‌ای واضح‌تر از بقیه خطوط بود، در کتب تاریخی از عید خواجه به عنوان یکی از سرداران معروف امیر تیمور نام برده شده و به دلیل صیانت تیمور در تجلیل سرداران ساخته شده است.

ساختمان بنای مقبره تیموری، خشتی و نمای خارجی آن هشت ضلعی است، به گونه‌ای که اضلاعی که درگاه ورودی به داخل مقبره دارد، حدود شش متر و دیگر اضلاع چهار متر و ٢٠ سانتی متر طول دارند. ارتفاع و عرض درهای ورودی بنا به ترتیب دو متر و ٢١ متر و ٤٠ سانتی متر است، قسمت فوقانی بنا قوسی ساخته شده است که در زیر و بالای درها، نورگیرهایی به عرض درها دیده می‌شود.

مقبره دارای گنبدی است که ارتفاع آن از قسمت فوقانی بنا دومتر و ٥٠ سانت و تا زیر گنبد چهارمتر و ٢٠ سانتی‌متر است.

این بنا سردابه‌ای دارد که سقف آن از بین رفته است. بنای چهارطاقی در قسمت شمال شرقی مقبره امام زاده حمزه رضا(ع) واقع شده است. بنا در سال ٨٤ مرمت شده ‌و عملیات بندکشی با مصالح گچ و خاک برروی بنا صورت گرفته است، اما گچبری‌های زیبا و کتیبه دورتا دور بالای بنا تخریب شده ‌و قسمت باقی مانده پوشش سیاه رنگی دارد.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا