گوناگون

کارخانجات کشور با مشکل بهره‌وری مواجهند

پژوهشگر و روانشناس اجتماعی گفت: نبود فرهنگ سازمانی نه تنها باعث تولید منابع انسانی نمی‌شود بلکه موجب ترور منابع انسانی نیز می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی، کامران صداقت در کارگاه تخصصی مدیریت منابع انسانی در مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان با بیان این‌که جمله “خواستن توانستن است” دیگر در عصر حاضر منسوخ شده است، اظهار کرد: در حال حاضر جمله “احساس نیاز، توانستن است” جایگزین این جمله در جهان شده است.

وی گفت: اگر در یک سازمان مدیر بداند که برای چه هدفی برنامه‌ریزی می‌کند حتی اگر این برنامه با شکست مواجه شود، به منزله پیروزی خواهد بود، چون از هدف مطلع بوده و متناسب با آن برنامه‌ریزی کرده است و شکست او مقدمه پیروزی خواهد بود، اما عکس این قضیه حکم فرما نیست و مدیری که نداند برای چه هدفی باید برنامه‌ریزی کند هیچ‌گاه موفق نخواهد شد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر در کارخانجات کشور با مشکل بهره وری مواجه هستیم، افزود: میانگین کار مفیدی که در کارخانجات ما انجام می‌شود 800 ساعت به طور سالیانه است و این درحالی است که این آمار در کشور ژاپن دو هزار ساعت و در ترکیه یک هزار و 600 ساعت در سال است.

وی با اشاره به این‌که عمدتا کشورهایی که مبتنی بر یک سری منابع طبیعی و فیزیکی هستند سطح عملکرد آنها پایین است، ادامه داد: دلیل این بهره‌وری کم در کارخانجات کشور وفور منابع است و این وفور منابع به جای این‌که با بهینه سازی و تخصیص همراه شود، اتلاف انرژی را در پی داشته است.

صداقت تاکید کرد: یاد بگیریم به جای مسئله گریزی، مسئله یاب باشیم، منتظر نباشیم عملکردی اتفاق بیفتد تا بعد مدیریت کنیم بلکه پیشتر پیش‌بینی کرده و از وقوع عملکرد منفی پیشگیری کنیم.

پژوهشگر و روانشناس اجتماعی برای هر کارخانه 5 منبع را قابل ذکر دانست و افزود: منابع طبیعی، منابع فیزیکی، منابع اجتماعی، منابع انسانی و منابع نمادین این 5 منبع می‌باشند.

وی با اشاره به این‌که در سازمان‌ها باید فاکتورها را از آکتورها جدا کرد، گفت: فاکتورها مانند پوشیدن لباس شیک، تجهیزات پیشرفته، منابع و دانش مهم هستند اما تضمین کننده نیستند و باید بیشتر به آکتورها و عملکردها در سازمان توجه کرده و بها داده شود.

وی با اشاره به مفهومی تحت عنوان مدیریت فاصله‌گذاری افزود: مدیریت فاصله‌گذاری یعنی اگر دیدید منبع انسانی افراد پایین است بین خود و ایشان قوانین را حاکم کنید، ولی اگر بلوغ افراد بالا باشد و خود همه مقررات را رعایت کنند، تفویض اختیار کنید.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا