گوناگون

کسی را فراموش نکنیم فردا برای همه است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: شعار امسال هفته جهانی سالمند “کسی را فراموش نکنیم فردا برای همه” است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه اصفهان، سیدعلیرضا مروجی با بیان اینکه پیری و سالخوردگی امری اجتناب ناپذیر و غیرقابل برگشت است و دست کم یک چهارم از دوران زندگی بشر را تشکیل داده و هر فرد باید بتواند از این دوران نهایت استفاده را ببرد، افزود: امروزه حدود 600 میلیون نفر سالمند(60 سال و بالاتر) در جهان وجود دارد که 60 درصد از این جمعیت در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر براساس سرشماری نفوس و مسکن سال 1390 ایران، حدود بیش از 8 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند که بر اساس پیش بینی‌ها تا سال 2050 به حدود 22 درصد خواهد رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان ادامه داد: سلامت سالمندان یکی از مسائل و مشکلات بهداشتی در بیشتر جوامع است و مقابله با این مشکلات نیازمند سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های دقیق و صحیح است.

مروجی تاکید کرد: مسلماً بیشتر کشورهای در حال توسعه‌ای که برنامه فراگیری در این زمینه ندارند با مشکلات زیادی مواجه هستند.

وی با اشاره به اینکه سالمندی مساوی با بیماری یا درد نیست و می‌توان از جوانی و میانسالی برای دوره سالمندی سالم، برنامه‌ریزی کرد، یادآور شد: وضعیت سالمندان کشور متأثر از عوامل اجتماعی اقتصادی و بهداشتی و نیازمند توجهات همه جانبه است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با تاکید بر اینکه سالمندی جمعیت را باید یک موفقیت بهداشتی و وجود سالمندان را نعمتی از نعمات بیشمار پروردگار محسوب کرد، افزود: سالمندان ذخایر با ارزشی هستند که باید اقدامات لازم برای برخورداری بهینه از خردمندی و کاردانی آنان در خانواده و جامعه به عمل آید.

به منظور گرامی‌داشت و پاسداشت مقام سالمندان، اول اکتبر(نهم مهر ماه) هر سال با عنوان روز جهانی سالمند نامگذاری شده است و در ایران نیز هفته اول مهرماه، هفته ملی سالمند نامگذاری شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا