گوناگون

کشت طلای سرخ در اردبیل

2344397 853به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران،، در راستای اجرای پروژ‌های اشتغال زا برای زنان روستایی، طرح کشت زعفران در استان اردبیل به عنوان یک پروژه اشتغالزا و با هدف تشویق و ترغیب زنان روستایی به حضور مستقیم در عرصه تولید از سال 1387 به مرحله اجرا درآمد.

مهندس فرشته نوراللهی، مسئول امور زنان روستایی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، با بیان اینکه در حال حاضر 41 بهره بردار روستایی که اکثریت آنها را زنان و دختران تشکیل می‌دهند، در سطحی حدود 15 هکتار به امر کشت و کار این محصول با ارزش اشتغال دارند، افزود: نیاز آبی کم، زراعت آسان، اشتغالزایی بالا، سازگاری مناسب آن با شرایط آب و هوایی منطقه و در نهایت توجیه اقتصادی خوب و ارزش اقتصادی بالای محصول سبب شده این طرح به عنوان طرحی ارزشمند و قابل توسعه در استان مطرح باشد.

وی تصریح کرد‌: شهرستان‌های اردبیل، خلخال، نمین، گرمی و سرعین به ترتیب بیشترین سطح کشت زعفران در استان را دارا هستند.

نوراللهی خاطرنشان کرد‌: با توجه به وجود سابقه زعفران کاری در شهرستان سرعین، پایلوت اولیه طرح در سال 1387 در روستای ویند کلخوران این شهرستان با موفقیت اجرا شد و در حال حاضر در کلیه شهرستان‌های استان در حال اجراست.

مسئول امور زنان روستایی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود‌: به لحاظ اینکه کشت زعفران نیاز به ماشین آلات و ادوات پیچیده کشاورزی ندارد و عموماً بصورت دستی کشت و کار می‌شود، لذا اعضای خانوار روستایی می‌توانند در کلیه مراحل کاشت، داشت و بویژه برداشت و فرآوری محصول مشارکت نمایند.

وی تصریح کرد‌: مدیریت هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بمنظور حمایت از طرح و ترویج توسعه زعفران، اقدامات زیادی از جمله تامین حدود 30 تن پیاز زعفران بصورت رایگان، آموزش کشت و کار زعفران، آموزش پیوسته بهره برداران و مجریان طرح، خرید 5 دستگاه خشک کن مخصوص فرآوری زعفران و نظارت بر اجرای طرح انجام داده است.

کارشناس رسمی دادگستری در امور کشاورزی با بیان اینکه متوسط عملکرد تولید زعفران در استان اردبیل 1.8 کیلوگرم در هکتار است، افزود‌: بیشترین عملکرد در سال 1392 از منطقه کلور شهرستان خالخال و همچنین شهرستان نمین به میزان 3.8 کیلوگرم زعفران سرگل در هکتار گزارش شده است.

نوراللهی خاطرنشان کرد‌: در مقایسه با سایر استان‌ها، استان اردبیل عملکرد قابل توجهی دارد و در لیست استان‌هایی که این محصول ارزشمند در آنها امکان کشت و توسعه دارد، جای گرفته است.

‌در حال حاضر شرکت تعاونی آذران زعفران شهرستان نمین در زمینه کشت زعفران فعال بوده و دارای مجوز بسته بندی از سازمان جهاد کشاورزی استان است.

انتهای پیام/م

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا