گوناگون

گاسپار: در جام جهاني به هدف خود رسيدم

تيم ملي فوتبال ايران با يک تساوي و دو شکست جام بيستم را ترک کرد. دن گاسپار، مربي آمريکايي در کنار کارلوس کي‌روش در تيم ملي ايران انجام وظيفه کرد. او که سرنوشتش در تيم ملي ايران مشخص نيست در گفت‌وگويي با bigapplesoccer درباره حضور در تيم ملي ايران به صحبت پرداخت.

گاسپار درباره جو رختکن تيم ملي ايران در طول بازي‌هاي جام جهاني و استقبال مردم ايران از اين تيم گفت: براي من که مدت‌هاست در فوتبال کار مي‌کنم جو رختکن ايران پس از بازي با بوسني بسيار عجيب و ناراحت کننده بود. وقتي فهميديم که بايد به خانه بازگرديم و از جام جهاني حذف شديم خيلي‌ها در رختکن ناراحت بودند و گريه مي‌کردند. واقعا در آن شرايط بسيار ناراحت شدم اما چيزي که برايم جالب است استقبال باشکوهي بود که از ما در تهران به عمل آمد. ما تقريبا نزديک‌ صبح وارد تهران شديم اما در آن زمان هزاران تن از مردم منتظر ما بودند تا قهرمانان‌شان را ببينند. آن‌ها همگي از عملکرد ما در جام بيستم خوشحال بودند. اين استقبال احترام مردم ايران به فوتبال را نشان مي‌دهد.

تيم ملي فوتبال ايران در اولين ديدار خود در جام جهاني برابر نيجريه به تساوي بدون گل رسيد. سپس در يک بازي نزديک برابر آرژانتين با يک گل شکست خورد و در سومين ديدار خود نيز با نتيجه 3 بر يک برابر بوسني نتيجه را واگذار کرد تا در رده چهارم گروه خود قرار گيرد. اما بازي‌هاي خوب ايران در جام جهاني خصوصا در خط دفاع باعث شد تا خيلي‌ها در ايران به اين تيم افتخار کنند.

گاسپار درباره عملکرد ايران در جام جهاني گفت: قطعا ايران براي قهرماني به جام جهاني نرفته بود. هدف ما از همان ابتدا بازي‌هاي خوب در جام جهاني بود و من فکر مي‌کنم به اين هدف رسيديم. چه کسي فکر مي‌کرد آرژانتين با آن همه ستاره در وقت‌هاي اضافه ما را شکست بدهد آن هم زماني که دروازه‌بان آن‌ها بهترين بازيکن زمين بود. نيازي هم نيست که اشاره کنم داور در اين ديدار مي‌توانست يک پنالتي مشخص براي ايران بگيرد و نتيجه به نفع ما رقم بخورد. پنالتي‌اي که همه مردم دنيا آن را ديدند. در کل فکر مي‌کنم ايران در جام جهاني بازي‌هاي شايسته و خوبي به نمايش گذاشت و در واقع کادر فني به هدف خود رسيد.

گاسپار در تيم متوراستارز آمريکا با کارلوس کي‌روش همکاري مي‌کرد. او سپس در چند جاي ديگر با اين مربي پرتغالي که رابطه خوبي هم با هم دارند فعاليت کرده است.

گاسپار درباره ارتباطش با کارلوس کي‌روش گفت: من قبل از اينکه در تيم ملي ايران با کي‌روش کار کنم، در چند تيم ديگر از جمله مترو استارز با کي‌روش کار کرده بودم. اول از هر چيز فکر مي‌کنم انتخابم به عنوان مربي دروازه‌بان‌هاي ايران نه به خاطر رابطه دوستانه‌ام با کي‌روش که به خاطر توانايي‌هايم و تجربه‌ام در زمينه آموزش دروازه‌بان‌ها بوده است. فکر مي‌کنم براي خوانندگان شما جالب باشد که بدانند اعضاي کادر فني ايران در جام جهاني از چه کشورهايي بودند، پرتغالي، فنلاندي، کيپ‌وردي، اتريشي، برزيلي، آرژانتيني، موزامبيکي و آمريکايي. اين‌ها مليت اعضاي کادر فني ايران در جام جهاني بودند و من فکر نمي‌کنم کشور ديگري غير از ايران چنين شرايطي در جام داشت. از همان اول که کي‌روش به من پيشنهاد حضور در تيم ملي ايران را داد اصلا برايم مهم نبود که من آمريکايي هستم چرا که من در کشورهاي مختلفي کار کرده‌ام. ايران نيز مثل بقيه کشورها بود. در واقع مي‌توانم بگويم ايران يکي از امن‌ترين کشورهايي بوده است که ديدم.

البته شرايط مربي‌گري در ايران خيلي هم آسان نبوده است. کارلوس کي‌روش سرمربي تيم ملي ايران پيش از جام جهاني از تحريم اقتصادي و تاثير آن در فوتبال ايران صحبت کرده بود که باعث شده برنامه‌هاي آماده‌سازي ايران براي جام جهاني برزيل با مشکل مواجه شود. گاسپار درباره اين مشکل گفت: قطعا تحريم‌هاي اقتصادي در کار ما تاثير داشت. در واقع تحريم‌ها باعث شدند تا ما نتوانيم بازي‌هاي دوستانه با تيم‌هاي بزرگ جهان داشته باشيم. علاوه بر آن اخذ ويزا مشکلات زيادي را براي ما ايجاد کرده بود. اين‌ها باعث شده بود تا زمان زيادي را از دست بدهيم. ما با مشکل پرداخت پول براي هتل، حمل و نقل و پيدا کردن حريف تمريني و امکانات تمريني مواجه بوديم. اين‌ها همه قطعا در کار ما براي جام جهاني تاثير داشت اما با وجود همه اين مشکلات بازيکنان ايراني بدون توجه به آن عملکرد بسيار بي‌نظيري در جام جهاني داشتند و واقعا بايد اين عملکرد را ستايش کرد. تنها دو چيز باعث حفظ انگيزه بازيکنان ايراني شده بود: شور و شوق آن‌ها به فوتبال و عشق آنها به مردم‌شان. با وجود همه اين مشکلات، بازيکنان ما تمرکزشان را از دست ندادند و کاملا منظم و برنامه‌ريزي‌ شده تا پايان اردوهاي تمريني کارشان را با جديت پيش بردند.

دن گاسپار 58 ساله که در دانشگاه هارتفورد تحصيل کرده است در جام جهاني برزيل روي نيمکت ايران نشست. البته او در انتخابي جام جهاني 94 نيز در تيم پرتغال حاضر بود و در تيم آفريقاي جنوبي نيز تجربه همکاري با کارلوس کي‌روش را در کارنامه خود داشته است.

گاسپار درباره حضور در جام جهاني و شرايط اين رقابت‌ بزرگ گفت: قطعا هيچ چيز مثل فضاي جام جهاني نيست. آن هم وقتي که کشوري مثل برزيل ميزباني آن را بر عهده داشته باشد. هواداران فوتبال در برزيل به فوتبال عشق مي‌ورزند. اين را قطعا مي‌توانيد در خيابان‌ها، اطراف ورزشگاه شاهد باشيد. نمي‌توانم جو موجود در برزيل را برايتان بگويم. اين جو واقعا فوق‌العاده بود. البته هر کشوري که ميزبان جام جهاني شود شرايط خاص خودش را دارد. 4 سال پيش براي اولين بار جام جهاني در قاره آفريقا برگزار شد و قطعا شرايط ويژه‌اي داشت. اين بار برزيل ميزبان جام جهاني بود و همان طور که مي‌دانيد فوتبال جزوي از فرهنگ برزيلي‌هاست. در واقع مي‌توانم بگويم که فوتبال در خون برزيلي‌ها جاري است. ما در آفريقاي جنوبي با صداي حيوانات در جنگل از خواب بيدار مي‌شديم. در برزيل با صداي سامبا از خواب بيدار مي‌شديم و همين طور هلي‌کوپترهايي که به محل تمرين تيم‌ها مي‌رفتند. از ديگر نکاتي که در جام جهاني توجه من را به خود جلب کرد شرايط امنيتي حاکم بر آن بود. همه اين‌ها بسيار ويژه و فوق‌العاده بود. در واقع مي‌توانم بگويم اينقدر اين جام جهاني برايم خوب بود که توانستم از ووووزلا دل بکنم.

گاسپار در پايان گفت: به نظرم جام جهاني برزيل يکي از بهترين جام‌هاي جهاني تاريخ بود. هواداران فوتبال در برزيل به خوبي با اين ورزش ارتباط دارند و اين دانش زياد هواداران خيلي در جام جهاني کمک کرده بود تا فضاي خوبي در اين جام ايجاد شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا