گوناگون

«گلاویژ» کاهنده‌ی دمای هوای کردستان

مدیرکل هواشناسی استان کردستان با بیان اینکه در 15 مردادماه ستاره‌ی «گلاویژ» ظاهر شده که بر روند تغییر و کاهش دما تأثیرگذار است، گفت: موج گرمای روزانه تا پایان هفته‌ی جاری در استان هم‌چنان ماندگار است و کاهش دمایی چشم‌گیری در این هفته انجام می‌شود.

«محمدطالب حیدری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کردستان، با اشاره به اینکه، این هفته تک آخر گرما در استان است، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده به سرعت از تابش خورشید کم شود و در نتیجه شب‌های خنک و روزهای به نسبت گرم داشته باشیم.

وی افزود: در 15 مردادماه ستاره‌ی «گلاویژ» ظاهر شده که بر روند تغییر دما تأثیرگذار است و در هواشناسی «گلاویژ» به معنای تغییر آهنگ تراز تابش زمین و خورشید است.

مدیرکل هواشناسی استان کردستان تصریح کرد: براین اساس از 15 مرداد تا اواخر شهریورماه بصورت مرتب از سرعت تابش خورشید کم و میزان خروجی زمین افزایش می‌یابد، طوری‌که در اوایل مهرماه این دو برابر می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه از اول تابستان تا پایان مردادماه آهنگ تغییرات تابش خورشید نسبت به زمین کند است، خاطرنشان کرد: از این زمان به بعد آهنگ تغییرات سرعت می‌گیرد و تغییرات هوا محسوس است.

وی در ادامه سخنانش حداکثر دمای سنندج طی یک روز گذشته را 40 و حداقل آن را 15 درجه‌ی سانتی‌گراد دانست و گفت: تاکنون تغییرات دمایی محسوسی در کردستان روی نداده و موج گرما به‌ویژه در روزها هم‌چنان ماندگار است.

مدیرکل هواشناسی استان کردستان خاطرنشان کرد: حداقل دمای استان طی یک روزه گذشته در «قاملو» شش درجه‌ی سانتی‌گراد گزارش شده است و در گردنه‌ی مروارید، رزینه، مریوان، هزار کانیان و سقز حداقل دمای هوا به ترتیب 13، 12، 13،11 و 12 درجه سانتی‌گراد بوده است.

وی یادآور شد: از 15 مردادماه و هم‌زمان با ظهور ستاره‌ای با نام «گلاویژ» هوای روزانه به نسبت گرم و هوای شبانه خنک می‌شود.

براساس این گزارش، دومین ماه تابستان یا مردادماه که در پانزدهمین روز از آن ستاره «گلاویژ» در آسمان ظهور می‌کند در زبان کردی «گلاویژ» نامیده می‌شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا