گوناگون

کلیشه‌ای شدن اخبار، آشکارترین ویژگی رسانه‌ها در جامعه امروز

نخستین فرماندار اصفهان پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: کلیشه‌ای شدن عنوان اخبار و پرداختن رسانه‌ها به مسائلی مانند برپایی نمایشگاه، برگزاری مسابقات ورزشی سرگرم کننده و اخبار جاری شهرداری‌ها و استانداری‌ها بدون اظهار هیچ گونه انتقاد تشکیلاتی و سازمانی آشکارترین ویژگی رسانه‌ها در جامعه امروز ما شده است.

فضل الله صلواتی در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، در توصیف حرفه خبرنگاری و لزوم تعهد خبرنگاران اظهار کرد: تیزهوشی، فداکاری، تلاشگری و استعداد بالا از ویژگی‌های یک خبرنگار متعهد و حرفه‌ای است به طوری که وی باید با بهره گیری از استعدادهای ذاتی و اکتسابی خود از همه اصول صحیح، علمی و قانونی این حرفه برای بیان واقعیت‌ها استفاده کند.

وی تصریح کرد: روابط عمومی بالا و اشراف کامل به همه اتفاقات روز جامعه و جهان ویژگی دیگری است که یک خبرنگار برای استفاده از عینک نقادی خود به آن نیازمند است چرا که اگر نماینده یک رسانه مکتوب یا مجازی از قوانین، مقررات و ضوابط اجرایی یک نهاد، یک دستگاه یا یک مجموعه اطلاعات کافی نداشته باشد از پیمودن مسیر روشنگری و انتقاد ناکام می‌ماند.

مدیر مسئول روزنامه توقیف شده نوید اصفهان خاطرنشان‌کرد: آنچه امروز رسانه‌های اصفهان از آن رنج می‌برند نبود نقد منصفانه در جامعه است، یک روحیه جهادی لازم است که بتواند اقدامات نابخردانه شهرداری‌ها و فقدان برنامه استانداری‌ها برای اشتغال زایی را زیر سوال ببرد.

نخستین فرماندار اصفهان پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: با وجود اینکه خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های استانی گزارش‌های هفتگی و اخبار متنوعی در زمینه‌های مختلف اقتصادی، علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به مردم ارایه می‌دهند، اما این گزارش‌ها کمتر عمیق، علمی و تاثیرگذار است به طوری که رسانه‌های اصفهانی در عصر ارتباطات به دلیل برخی جهت‌گیری‌های سیاسی درون رسانه‌ای نمی‌توانند برنامه‌هایی مانند جلسات احزاب، سخنرانی‌های سیاسی، برنامه‌های شورای اصلاحات و دیگر احزاب را پوشش دهند.

نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی افزود: تا زمانی که یک رسانه برای ارتزاق کارکنان خود نیازمند تسهیلات مالی یک نهاد دولتی یا سازمانی است استقلال رسانه محقق نمی‌شود چرا که در نهایت آن رسانه مجبور است برای جلب نظر مدیران مالی خود در گزینش خبر و نگارش آن به طور سلیقه‌ای عمل کند.

صلواتی اظهار کرد: رسالت یک خبرنگار بیان همه حقایق جامعه است، شاید یک خبرنگار مشی سیاسی نیز داشته باشد، اما حرفه خبرنگاری یک شغل فراجناحی است به این معنی که یک خبرنگار یا روزنامه نگار باید اخبار همه سلایق و دیدگاه‌های سیاسی را در رسانه سراسری یا محلی خود درج کند مگر اینکه یک رسانه به طور رسمی اعلام کند که ارگان رسمی یک سازمان مشخص یا یک نهاد دولتی یا غیر دولتی است و مجبور است بر اساس آیین نامه‌های ویژه خود رفتار کند.

وی تصریح کرد: فقدان ثبات شغلی در حرفه خبرنگاری از یک سو و نبود اعتماد درون رسانه‌ای در زمینه کسب حمایت سایر مدیران رسانه در صورت بروز مشکلات قضایی برای خبرنگاران از سوی دیگر در کنار عواملی مانند سیاست خاص برخی رسانه‌ها، اهالی رسانه را مجبور به خود سانسوری کرده است.

رییس انجمن صنفی روزنامه نگاران اصفهان خاطرنشان‌کرد: بسیاری از روزنامه نگارانی که در زندان به سر می‌برند تنها برای بیان عقاید و حقیقت‌های جامعه گرفتار حبس و حصر شده‌اند جریانی که از زمان دولت دهم آغاز شد و منجر به بسته شدن فله‌ای 18 نشریه کشوری شد هنوز از خاطر اهالی رسانه پاک نشده است، بنابراین سکوت و کوتاه آمدن مدیران مسئول رسانه‌ها در برابر برخی کاستی‌های موجود جامعه منطقی به نظر می‌رسد.

نخستین فرماندار اصفهان با مد نظر قرار دادن ویژگی رسانه‌ها در یک جامعه امنیتی گفت: کلیشه‌ای شدن عنوان اخبار و پرداختن رسانه‌ها به مسائلی مانند برپایی نمایشگاه‌ها، برگزاری مسابقات ورزشی سرگرم کننده و اخبار جاری شهرداری‌ها و استانداری‌ها بدون اظهار هیچ گونه انتقاد تشکیلاتی و سازمانی آشکارترین ویژگی رسانه‌ها در یک جامعه امنیتی شده است مسئله‌ای که در 8 سال گذشته رسانه ایرانی نیز از آن رنج می‌برد.

صلواتی در خصوص توقیف روزنامه نوید اصفهان در سال 1377 افزود: این روزنامه به مدت 11 سال تمام مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اصفهان را به بوته نقد منصفانه و بازنگری مصلحانه کشاند و هرگز نیز از چارچوب‌های خیرخواهانه جامعه خارج نشد، اما چون انتقادی بود بسته شد.

وی اظهار کرد: این تصور که رسانه انتقادگر در جامعه مردم را به شورش وادار می‌کند تفکر غلطی است چرا که آنچه باعث بسته شدن روزنامه نوید اصفهان شد شورش گروه‌های خود سر و مرموزی بود که شبانه بر روی دیوار منزل شخصی من شعارهای ضد اخلاقی می‌نوشتند و روزها جلوی دفتر روزنامه تجمع می‌کردند نه چیز دیگر!

این فعال مطبوعاتی تصریح‌کرد: در تاریخ ایران هیچ گاه موافقان حق و حقیقت، شهر را به آشوب نکشیدند، به مقبره بزرگان فرهنگ و هنر جهان رنگ نپاشیدند، از ابزارهای غیرقانونی در متفرق کردن مردم استفاده نکردند و با اقدامات متعصبانه و یک طرفه خود باعث ایجاد تفرقه نشدند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا