فورد F-150 رپتور ۲۰۲۱ رونمایی شد و این نسخه با نسل قبلی تفاوت زیادی ندارد اما از لحاظ نوآوری پیشرفت های زیادی داشته است. در این مطلب از میهن پست به معرفی و بررسی این خودرو می پردازیم.
این نسخه که در حقیقت نسل سوم سری رپتور محسوب میشود، از نظر ظاهری و فضای داخلی تفاوت چندانی با نسل قبلی ندارد، ولی از لحاظ نوآوری پیشرفتهای زیادی داشته و در زیر پوسته آن اتفاقات زیادی رخ داده است.
با تصمیم فورد، این مدل ۲۰۲۱ روندی تکاملی را طی کرده و تنها به تغییراتی جزئی مثل بهرهگیری از کاپوت جدید و بازنگری در شکل برخی المانها بسنده شده است. در داخل کابین هم وضعیت کمابیش به همین منوال بوده و خبری از تغییرات انقلابی نیست. وجود برخی اجزای نارنجی رنگ، قطعات فیبرکربنی و شیفترهای برگرفته شده از شلبی GT500 جزو معدود موارد قابل ذکر است.
به گفته فورد پیشرانه F-150 رپتور جدید نیز همان موتور ۳٫۵ لیتری V6 اکوبوست نسل قبلی خواهد بود. این موتور توئین توربو در نسل قبلی توانایی تولید ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۹۰ نیوتن متر گشتاور را دارد، ولی فورد تایید کرده که به لطف بروزآوریها خروجی آن بیشتر خواهد بود.
از آنجایی که جدیترین رقیب F-150 رپتور یعنی رم TRX 1500 از پیشرانهای بسیار قدرتمند با بیش از ۷۰۰ اسب بخار سود میبرد، فورد نسخهای ویژه از پیکاپ تنومند خود را با موتور V8 توسعه خواهد داد. این نسخه حامل پسوند R بوده و سال آینده از راه خواهد رسید. گفته میشود موتور رپتور R همان نمونه به کار رفته در ماستنگ شلبی GT500 خواهد بود. این موتور ۵٫۲ لیتری سوپرشارژ در مدل مذکور توانایی تولید ۷۶۰ اسب بخار قدرت را دارد.
سیستم اگزوز جدید یکی از تفاوتهای F-150 رپتور ۲۰۲۱ با نسل قبلی است. برای این سیستم ۴ حالت تعریف شده که عبارتند از ساکت، نرمال، اسپرت و باجا. همانطور که قابل حدس است، با انتخاب هر کدام از این حالتها صدای تولیدی خودرو عوض میشود.
برای رانندگی با فورد F-150 رپتور ۲۰۲۱ هفت حالت رانندگی تعریف شده که با فعال کردن هر یک از آنها نرمی یا سفتی کمک فنرها، واکنش پدال گاز و رفتار گیربکس تغییر پیدا میکند.
فورد میگوید نسل جدید F-150 رپتور با اتکا به سیستم تعلیق پیشرفته خود، از نظر تواناییهای آفرود در سحطی بالاتر از نسل قبلی قرار دارد. بازطراحی کامل سیستم تعلیق عقب، بهرهگیری از ۵ بازوی اتصالی بسیار طولانی و میله تعادلی ساخت Panhard بخشی از ویژگیهای این خودروی جذاب هستند.
فورد برای F-150 رپتور ۲۰۲۱ از ضربهگیرهای ۳٫۱ اینچی ساخت فاکس و فنر لول ۲۴ اینچی در هر چهار چرخ استفاده کرده تا محورهای این خودرو در جلو و عقب به ترتیب فضایی برای ۱۴ و ۱۵ اینچ برای رفت و برگشت داشته باشند.
پیکاپ درشتاندام آمریکاییها در حالت استاندارد روی چرخهای ۳۵ اینچی حرکت میکند، ولی امکان سفارش نمونه ۳۷ اینچی نیز وجود دارد. البته با انتخاب این تایرها، دامنه حرکت عمودی محورهای جلو و عقب به ترتیب به ۱۳ و ۱۴٫۱ اینچ کاهش مییابد. هر دوی این تایرهای مخصوص آفرود از نوع BFGoodrich KO2 هستند.
بر اساس برنامهریزیها فروش F-150 رپتور ۲۰۲۱ از تابستان پیش رو آغاز خواهد شد. در رابطه با قیمت این پیکاپ همهجارو اطلاعاتی منتشر نشده، ولی مدل ۲۰۲۰ آن با قیمت پایه ۵۶,۴۴۰ به فروش میرسید. بنابراین میتوان پیشبینی کرد که رپتور ۲۰۲۱ با پرداخت مبلغی زیر ۶۰ هزار دلار قابل خرید خواهد بود.