گوناگون

آثار گرمایش‌زمین از هم‌اکنون در آمریکا مشهود است

براساس یک گزارش تازه درباره تغییرات آب و هوایی در آمریکا، عواقب جدی گرمایش زمین از هم‌اکنون در زمینه‌های مختلفِ مالی، اکولوژیکی و سلامتی در این کشور مشهود است.

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سومین گزارش موسوم به «ارزیابی ملی آب و هوا» که از سوی کاخ سفید منتشر شده حاکیست که موارد و شدت رویدادهای شدید آب و هوایی در 50 سال گذشته در این کشور افزایش یافته است. دو ارزیابی قبلی در دوره‌های ریاست جمهوری بیل کلینتون و جورج بوش منتشر شدند.

براساس این گزارش، بالا آمدن سطح دریاها، بارندگی شدید و بروز موارد بیشتر موج گرما به تاسیسات زیربنایی کشور آسیب‌زده و این پیامدها در دهه‌های آتی تشدید خواهند شد. این گزارش درست پس از انتشار گزارش‌های سه‌گانه هیات میان دولتی تغییرات آب و هوایی وابسته به سازمان ملل منتشر می‌شود و مؤید این یافته است که تغییرات اقلیمی واقعی و عمدتا ناشی از فعالیت‌های انسانی هستند. یکی از نتایج مهم در این گزارش، مشاهده رویدادهای شدید آب و هوایی مثل باران‌های سیل‌آسا در این کشور است.

این گزارش می‌افزاید: بین سال‌های 1958 تا 2012 میلادی میزان بارندگی در بارش‌های بسیار سنگین در ایالت‌های شمال‌شرقی آمریکا 71 درصد افزایش یافت درحالی‌که در غرب آمریکا که خشک است فقط 5 درصد بیشتر شده است.

پروفسور «گری یوهه» از دانشگاه «وسلیان» گفت: ابهامی در کار نیست. در واقع سرعت مشاهده رویدادهای شدید آب و هوایی است که روشن می‌کند این وضعیت ناشی از نوسان‌های عادی در طبیعت نیست.

بنابراین گزارش، فقط رویدادهای همراه با بارندگی نیستند که در حال افزایش‌اند بلکه مداخله بشر در شرایط اقلیمی احتمال بروز رویدادهای آب و هوایی را که با گرمای شدید همراه است، تقریبا دو برابر کرده است.

نویسندگان گزارش از جمله به شکسته شدن رکورد دما در روزهای تابستان 2011 میلادی در تگزاس و اوکلاهما اشاره می‌کنند که دما حتی در ساعات شب هم افزایش یافت. این گزارش همچنین تهدید آتش‌سوزی‌های طبیعی در غرب آمریکا و اینکه گرمایش چگونه در نهایت به کاهش تولیدات کشاورزی منجر خواهد شد را پررنگ می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از بی‌بی‌سی‌، این گزارش اخطار می‌دهد که همچنین میلیون‌ها انسان و ملک در معرض خطر بالا آمدن سطح دریاها هستند. پنج میلیون نفر در آمریکا در مناطقی زندگی می‌کنند که فقط 1.2 متر بالاتر از سطح آب در زمان جزر هستند.

از سوی دیگر «درو هارول» از دانشگاه کورنل که از دیگر نویسندگان اصلی این گزارش است می‌گوید که اسیدی شدن بیشتر اقیانوس‌ها در اثر گرمایش زمین نیز هم‌اکنون عواقب مالی برای آمریکا به‌جا گذاشته است.

وی می‌گوید که به خصوص در شمال‌غرب آمریکا در سواحل اقیانوس آرام مراکز پرورش ماهی صدفی با مشکل مالی روبرو شده‌اند. به این دلیل که آب اسیدی شده و در نتیجه بعضی از این مراکز پرورش از ناحیه رخت بربسته‌اند.

در ارزیابی تازه هشدار داده شده که تلاش‌های کنونی برای کاهش تصاعد گازهای گلخانه‌ای و تطبیق‌پذیری برای پرهیز از پیامدهای بیش از پیش منفیِ اجتماعی، زیست‌محیطی و اقتصادیِ پدیده گرمایش زمین کافی نیستند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا