گوناگون

آغاز طرح شناسایی معتادان در کارگاه‌های صنعتی

‌مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس آغاز طرح شناسایی معتادان در کارگاه‌های صنعتی استان خبر داد.

به گزارش گروه دریافت خبرخبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه فارس، سهراب مختاری به نقش مهم سلامت کارگران در ارتقای بهره‌وری اشاره و اضافه کرد: یکی از موانع ارتقای فرهنگ کار و تلاش، اعتیاد است.

وی افزود: از خردادماه طرح شیوع‌شناسی در کل کشور به اجرا درآمده و در استان فارس نیز این طرح در قالب پنج گروه کارگاه زیر 50 نفر، از 50 تا 100 نفر، از 100 تا 500 نفر، از 500 تا 1000 نفر و بیشتر از 1000 نفر اجرایی شد و در این طرح کارگاه‌هایی به صورت تصادفی انتخاب و از بین نیروها نیز نفراتی به صورت تصادفی انتخاب می‌شوند.

مختاری با اشاره به چگونگی ارزیابی دیدگاه کارگران در خصوص اعتیاد، ادامه‌داد: این افراد با پرکردن پرسشنامه‌ای به ارائه اطلاعات خود در مورد اعتیاد می‌پردازند که البته این اطلاعات محرمانه و ارزیابی کارشناسان نیز بر اساس پاسخ این پرسشنامه‌ها استوار خواهد بود که این طرح شیوع‌شناسی تا پایان تابستان ادامه خواهد داشت.

وی به ضرورت انعقاد تفاهمنامه بین دستگاه‌ها برای پیشگیری از اعتیاد اشاره و اضافه کرد: برای پیشگیری از اعتیاد در کارگاه‌های استان، تفاهمنامه‌ای با استانداری، ستاد مبارزه با موادمخدر و دستگاه‌های ذی‌ربط و با همکاری شورای عالی کارگری و کارفرمایی و اتاق تعاون در حال تنظیم است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس با اشاره به حوادث کار در کارگاه‌ها، گفت: بخشی از حوادث اتفاق افتاده در کارگاه‌ها به دلیل اعتیاد کارگران است و پیشگیری از اعتیاد به همراه مدیریت بهینه واحدهای تولیدی نقشی اساسی در ارتقای بهره‌وری و تولید ثروت دارد.

مختاری از فراخوانی آیین‌نامه انضباطی از سطح کارگاه‌ها و تجدیدنظر و تنظیم آیین‌نامه انضباطی جدید خبر داد و افزود: در این آیین‌نامه قصد داریم با برخوردهای پیشگیرانه با کارگران دچار معضل اعتیاد، از ایجاد هزینه‌های انسانی و مالی به نیروی کار و کارگاه‌ها جلوگیری کنیم.

وی الزام کارگران معتاد به ترک اعتیاد را از دیگر محورهای بازنگری در آیین‌نامه انضباطی معرفی و خاطرنشان کرد: در مراجع حل اختلاف در زمان بررسی پرونده‌های اختلافی بر سر اعتیاد طوری برنامه‌ریزی‌ می‌شود که خانواده‌های آنها متعهد به ترک دادن کارگر معتاد شود.

مختاری گفت: تلاش این است که با همکاری دانشگاه علوم‌پزشکی، ستاد مبارزه با موادمخدر، استانداری و بهزیستی اعتیاد در واحدهای تولیدی و اقتصادی و نیز کارگاه‌ها و کارخانجات صنعتی استان فارس به حداقل برسانیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس افزود: در حال حاضر 610 هزار نفر از مردم فارس بیمه هستند که با احتساب خانواده آنها حدود 40 درصد از جمعیت استان را تشکیل می‌دهند، بنابراین به حداقل رساندن اعتیاد در بین این قشر جمعیتی می‌تواند آسیب اجتماعی ناشی از این پدیده شوم را در سطح استان به نحو چشمگیری کاهش دهد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا