گوناگون

قلب گلستان همچنان در آتش!

مدیرکل محیط زیست استان گلستان با اشاره به اطفای آتش‌سوزی در جنگلهای گلستان، گفت: آتش به بیش از 800 هکتار از این جنگلها خسارت وارد کرد.

اسماعیل مهاجر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: بیش از 200 نیروی کمکی در منطقه حضور دارند تا در صورت رخ دادن آتش‌سوزی آن را مهار کنند.

به گفته وی منطقه دیوار کجی پارک ملی گلستان از روز 18 مرداد طعمه آتش‌سوزی شده اما آتش زیر خاکستر مهار نشده و همچنان توسط نیروهای کمکی مدیریت می‌شود.

مهاجر افزود: در ششمین حادثه آتش‌سوزی 70 درصد از مراتع و 30 درصد از عرصه‌های جنگلی در آتش سوختند.

وی افزود: در حال حاضر ارتش، لشکر 30 پیاده گرگان، هلال‌احمر با تجهیزات کامل و نیروهای امدادی و کمکی در منطقه حضور دارند.

مدیرکل محیط‌زیست استان گلستان با اشاره به اینکه بالگرد هلال‌احمر در منطقه مستقر است تصریح‌کرد: نیروهای مردمی، منابع‌طبیعی، یگان حفاظت محیط زیست گلستان و خراسان‌شمالی، یگان حفاظت محیط‌زیست گالیکش، مراوه تپه و مینودشت و کلاله حضور دارند تا از این منابع خدادادی و ملی حفاظت کنند.

وی با اشاره به وقوع شش آتش‌سوزی در پارک ملی گلستان ظرف دو ماه اخیر احداث سایت اطفای حریق در این پارک را بسیار ضروری دانست و گفت: در برنامه کوتاه‌مدت می‌توان با ایجاد چادرهای آتشبان و حضور شبانه‌روزی نیروهای محیط بان در آن و تجهیز آن به امکانات اولیه مانند بی‌سیم و تلفن‌همراه در مواقع ضروری با اطلاع بموقع از بروز حریق، از گسترش آن جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه این حریق قطعا توسط شکارچیان غیرمجاز ایجاد شده است، دلیل این امر را آتش‌سوزی در ارتفاعات و قللی که در قلب پارک قرار دارد ذکر کرد و افزود: محل آتش‌سوزی محل رفت و آمد مردم عادی یا مسافران و گردشگران نبوده است.

وی همچنین عبور جاده از داخل پارک ملی گلستان و تردد بالای خودروها را از دیگر عوامل تهدیدکننده این پارک دانست.

به گزارش ایسنا، پارک ملی گلستان با وسعت 91 هزار و 895 هکتار دارای 1362 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری و 149 گونه پرنده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا