گوناگون

یزدی‌ها خون کم نمی‌آورند

مدیرعامل انتقال خون استان یزد گفت: خوشبختانه استان یزد هیچگاه با کمبود خون مواجه نشده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، دکتر نقی تقوایی در نشست با خبرنگاران، از مصرف 85 درصد از فرآورده‎های خونی که در استان اهدا می‎شود، در بیمارستان‎ها و مراکز درمانی استان خبر داد و افزود: 10 درصد از خون استان به استان‌های دیگر ارسال می شود و مابقی نیز جزء ضایعات است. در سال گذشته 2400 کیسه خونی استان یزد به استان‏‎های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی ارسال شده است و تنها دغدغه استان مواجه شدن با کمبود پلاکت به دلیل مدت زمان اندک نگهداری آن است.

وی با اعلام اینکه در سال گذشته 38 هزار و 811 خونگیری در استان یزد انجام شده است، افزود: در سال گذشته 21 هزار واحد پلاکت و 28 هزار واحد پلاسما در استان تهیه شده است.

تقوایی، مشارکت مردم استان یزد در امر اهدای خون را خوب و 38.5 به ازای هر هزار نفر اعلام کرد و گفت: میانگین کشوری اهدای خون 27 نفر به ازای هر هزار نفر است و این نشان از مشارکت بالای یزدی‏ها در امر اهدای خون است.

وی با اعلام اینکه 55.5 درصد از اهداکنندگان خون استان یزد، اهدا‎کننده مستمر هستند، افزود: البته در حالیکه آقایان 4 بار در سال و خانم‏ها 3 بار در سال توانایی اهدای خون دارند، نزدیک به 97 درصد از اهداکنندگان خون استان مرد هستند و مشارکت زنان یزدی، پایین و در حال حاضر حدود 3.6 درصد است.

این مسئول، دلیل پایین بودن استقبال بانوان از اهدای خون را باورهای غلطی از جمله کم خون بودن بانوان یزدی اعلام کرد و خواستار افزایش این میزان مشارکت شد چرا که خون زنان اصولاً از اقایان سالم‎تر است و از طرفی میانگین مشارکت کشوری زنان در امر اهدای خون نیز نزدیک به 5 درصد است.

وی در مجموع خون یزدی‎ها را خونی سالم معرفی کرد و افزود: خون‏هایی که در استان یزد اهدا می‌‏شود، کمترین آلودگی را در مقایسه با نقاط دیگر کشور دارد.

به گفته دکتر تقوایی، 34.1 درصد از گروه‎های خونی استان یزد گروه خونی O است.

وی، تبلیغات گسترده برای حجامت کردن به جای خون دادن را تایید نکرد و افزود: حجامت کردن به باور خروج خون‏های آلوده و کثیف از بدن، باور غلطی است چرا که اگر آلودگی مطرح باشد، همه خون را در برمی‎گیرد.

وی توضیح داد: اینکه عنوان می‏‌شود خون‎های آلوده بدن در نقطه‎ای جمع می‏‌شوند نیز باور غلطی است چرا که جزیره خونی در بدن وجود ندارد و اگر خون در بدن جریان نداشته باشد، منجر به ایست قلبی می‏شود.

این مسئول، دلایلی از جمله خون‏ساز شدن بدن به دنبال استمرار در اهدای خون را دلایل بیهوده‎ای عنوان کرد و افزود: اصرار ما افزایش تعداد اهداکنندگان مستمر خون است و کسی که برای یک بار خون می‎دهد، قطعا به این امر راغب خواهد شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا