گوناگون

آمارهای گردشگری دولت قبل برای چشم ‌و هم‌چشمی بود

مدیرکل آمار و اطلاعات استانداری خراسان رضوی گفت: آمارهای زائران و گردشگران استان در سال‌های گذشته در حالت رقابتی و چشم‌ و هم‌چشمی سایر استان‌ها مطرح می‌شد.

مجید نعمتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، در رابطه با آمار ورود زائران به استان در سال‌های گذشته بیان کرد: در سال‌های گذشته آمارها به صورت رقابتی با سایر استان‌ها تهیه می‌شد، مثلا اگر استانی ورود 10 میلیون گردشگر را اعلام می‌کرد، در استان ما آمار ورود 15 میلیون زائر اعلام می‌شد چرا که خود را قطب ورود زائر و گردشگر می‌دانستند و این کار تنها فریب دادن خودمان بوده است.

وی ادامه داد: با بررسی‌های انجام شده مشخص شد در آمارهای سال‌های گذشته انحراف از معیار زیادی وجود دارد که با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان این اعداد و ارقام بررسی و اصلاح شد ولی هنوز هم به طور کامل دقیق نیستند.

نعمتی در خصوص نحوه آمارگیری در سال‌های گذشته و شیوه‌هایی که هم اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرند، گفت: در سال‌های گذشته نحوه آمارگیری به صورت پراکنده بود. به طور مثال با تعداد محدودی هتل و مهمانپذیر تماس گرفته می‌شد و آمار اشغال اتاق‌ها را می‌پرسیدند و همان اعداد به دست آمده را به کل استان تعمیم می‌دادند و آمارها به صورت تقریبی و تخمینی به دست می‌آمد.

مدیر کل آمار و اطلاعات استانداری خراسان رضوی ادامه داد: در حال حاضر نرم‌افزاری تهیه شده که در هتل‌ها و مهمانپذیرها در مرحله نصب است و حدود 70 درصد هتل‌ها و 50 درصد مهمانپذیرها از آن برخوردار شده‌اند تا از این پس آمارهای ورود و خروج مهمان و زائر را به صورت ثبت شده در اختیار ما قرار بدهند.

وی در رابطه با زائرانی که در مکان‌هایی به غیر از هتل‌ها و مهمانپذیرها اقامت می‌کنند، بیان کرد: در رابطه با افرادی که در خانه‌های شخصی و مهمان‌پذیرهای اداره‌ها سکونت دارند اطلاعات ما درباره خانه‌های کمی که مجوز دریافت کرده‌اند محدود است. اداره‌ها از دادن آمار به ما خودداری می‌کنند که در این مورد سازمان میراث فرهنگی باید ورود پیدا کند و این اطلاعات را به صورت جامع و کامل به دست آورد و در اختیار ما قرار دهد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا