گوناگون

ورود هدفمند به حوزه گیاهان دارویی؛ خواست اصلی جهاد دانشگاهی

سرپرست جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی، از گیاهان دارویی به عنوان یک مزیت نسبی استانی یاد کرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود، ورود هدفمند به حوزه گیاهان دارویی، خواست اصلی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان جنوبی، محمد قادر قادری صبح امروز 28 مرداد جاری در دیداری با رئیس پارک علم و فناوری استان اظهارکرد: وجود گونه‌های متنوع گیاهان دارویی در خراسان جنوبی، شرایط مساعدی را برای پژوهش‌های کاربردی در این زمینه فراهم نموده است.

وی بر مدیریت درست منابع تاکید کرد و گفت: در صورت تشخیص صحیح و استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود می‌توان از دانش بومی استان در راستای تولید ثروت استفاده کرد.

سرپرست جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی ضمن تاکید بر عملی شدن تحقیقات کاربردی افزود: در این مسیر باید نگاهی علمی، مبتنی بر پژوهش وجود داشته باشد.

قادری به قابلیت زیاد جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: گیاهان دارویی یکی از حوزه‌های پژوهشی مهم در جهاد دانشگاهی محسوب می‌شود که می‌توان از این ظرفیت خدادادی در راستای توسعه استان بهره برد.

وی با بیان اینکه نگاه مثبت در تعامل دستگاه‌ها می‌تواند نتایج خوبی را رقم بزند، گفت: اعتماد دو جانبه بین دستگاه‌های اجرایی می‌تواند عامل مهم پیشرفت باشد.

توسعه استان در بخش گیاهان دارویی با محوریت جهاددانشگاهی امیدوار کننده است

محمد رضا دوستی رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی نیز از آمادگی برای راه اندازی شرکت های دانش بنیان، بخصوص در زمینه گیاهان دارویی خبر داد و افزود: با توجه به توان جهاد دانشگاهی در این زمینه، بی شک رویکرد دانش بنیان در حوزه گیاهان دارویی می تواند برنامه های موفقی را در خراسان جنوبی رقم بزند.

دوستی ضمن تاکید بر فراهم‌سازی زمینه تجاری شدن دانش گیاهان دارویی خاطر نشان کرد: بهره‌مندی از علم دارو سازی در زمینه محصولات استراتژیک استان همچون زعفران، زرشک، عناب و… می‌تواند پشتوانه اقتصادی قوی برای استان محسوب شود.

وی با اشاره به محجور ماندن علم گیاهان دارویی در خراسان جنوبی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی اهرمی قوی برای ایجاد ارزش افزوده گیاهان دارویی در استان است.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی، کاشت گل محمدی، تولید فرآورده‌های خاص از زرشک، زعفران، عناب، بنه و … را جزو راهکارهای تقویت علم گیاهان دارویی در استان برشمرد.

دوستی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان زمینه مناسب برای تولید و صادرات محصولات را فراهم می‌کنند، گفت: راه اندازی و تقویت این شرکت ها در محیط‌های دانشگاهی می‌تواند منبع درآمد مطمئنی باشد.

وی گستره حوزه فعالیت جهاد دانشگاهی را یک مزیت دانست و افزود: با توجه به سابقه موفقیت‌های این نهاد ارزشمند و انقلابی می توان به آینده گیاهان دارویی و ایجاد شرکت‌های جدید دانش بنیان در خراسان جنوبی با مدیریت جهاد دانشگاهی امیدوار بود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا