گوناگون

آیا پرتقال میوه ی مناسبی برای صبحانه است؟

 از این میوه پرخاصیت امروز ۱۵ نوع در جهان دیده می شود. مردم سرزمین های شرقی از قبیل چین و تبت این میوه را از آن جهت که به خورشید شباهت دارد سمبل جاودانگی می دانند و بر این باورند، با مصرف پرتقال می توان سلامت و تندرستی جسم و روح را برای همیشه حفظ کرد. دکتر رضا حشمت، درمانگر طب سنتی چین در این شماره از خواص درمانی پرتقال، این میوه زمستانی بیشتر برای مخاطبان سیب سبز می گوید.

 

 

پاکسازی بدن با پرتقال

پرتقال به دلیل خاصیت ادرارآوری که دارد در گروه میوه هایی قرار می گیرد که برای پاکسازی درونی توصیه می شود. این میوه از آن رو که مزه ملایم و طبیعی خنک دارد علاوه بر آن که موجب رفع تشنگی می شود به دلیل خاصیت مدر بودنش موجب دفع مواد زائد و سموم به واسطه ادرار از بدن می شود. به اعتقاد بسیاری از درمانگران طب چینی مصرف پرتقال تازه در فصل زمستان یکی از بهترین روش ها برای حفظ سلامت و شادابی عمومی بدن است.

 

 

این نکته را جدی بگیرید

شما می توانید پرتقال را هم به صورت میوه و هم به صورت آبمیوه میل کنید و از خواص درمانی آن بهره مند شوید. اگر در گروه افرادی هستید که مصرف آب میوه پرتقال را به میوه آن ترجیح می دهید به شما توصیه می کنیم پیش از آن که آب پرتقال را بگیرید آن را کمی روی سطح صاف میز قل بدهید. این کار باعث می شود تا میزان آب دریافتی شما از میوه پرتقال بیشتر شود. این شیوه ای است که بسیاری از مردم سرزمین چین برای گرفتن آب پرتقال از آن استفاده می کنند.

 

 

رفع عطش و خشکی گلو با پرتقال

درمانگران طب سنتی چین برای مراجعان خود که از خشکی دهان، زبان و گلو شکایت دارند نوشیدن آب پرتقال یا خوردن این میوه را توصیه می کنند. آن ها معتقدند، نوشیدن آب پرتقال در افرادی که در طول روز و با انجام فعالیت های روزمره خیلی زود دچار خشکی دهان و گلو می شوند، بسیار مناسب است.

 

 

چرا با صبحانه پرتقال نخورید؟

بسیاری از ما بر این باوریم که نوشیدن آب پرتقال به همراه صبحانه تاثیر زیادی در حفظ سلامت، شادابی و تندرستی ما دارد، اما درمانگران طب سنتی چین اینگونه فکر نمی کنند. آن ها معتقدند، نوشیدن یا خوردن پرتقال به همراه وعده غذایی مناسب نیست و بهتر است این میوه را یک ساعت بعد از وعده غذایی میل کرد، زیرا همزمانی خوردن آب پرتقال یا پرتقال با وعده صبحانه موجب جذب نشدن مناسب مواد غذایی می شود زیرا اسید بالای این میوه موجب هضم زودهنگام غذا و دریافت نکردن مواد و ویتامین های لازم از وعده صبحانه یا دیگر وعده های غذایی می شود. همیشه آب پرتقال را یک ساعت پس از آن میل کنید.

 

 

چه افرادی در مصرف پرتقال پرهیز کنند؟

پرتقال اگر چه یکی از پرفایده ترین میوه های طبیعی محسوب می شود که مصرف روزانه آن موجب افزایش مقاومت بدن به ویژه در روزهای زمستانی می شود اما برخی از ویژگی های منحصربه فرد این میوه موجب می شود تا مصرف آن برای برخی از افراد توصیه نشود.

افرادی که به هر دلیل دچار اسهال هستند، بهتر است آب پرتقال میل نکنند. نوشیدن این آبمیوه موجب افزایش عملکرد روده ها و تشدید اسهال می شود.

به اعتقاد درمانگران طب سنتی چین کودکانی که دچار گوش درد هستند بهتر است آب پرتقال ننوشند.

افراد مبتلا به برونشیت و افرادی که مبتلا به سینوزیت هستند در شرایطی که بیماری در آن ها عود کرده، بهتر است آب پرتقال ننوشند و از میوه آن مصرف نکنند.

درمانگران طب سنتی چین،بیماران مبتلا به دیابت را نیز از مصرف پرتقال و آب آن منع می کنند. آن ها بر این باورند که این میوه به دلیل قند زیادی که در خود دارد برای مبتلایان به دیابت مضر است و آن ها با مشاوره پزشک شان باید از این میوه مصرف کنند.

 

منبع : آفتاب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا