گوناگون

گیاهانی که خوردن آنها در زمستان توصیه می شود

درمانگران تمامی مکاتب درمانی سنتی در جهان از زنجبیل به عنوان یکی از مفیدترین گیاهان دارویی مناسب برای فصل های سرد سال یاد می کنند. این درمانگران بر این باورند که این گیاه علاوه بر طعم و مزه خوبی که به موادغذایی می بخشد خواص درمانی متعددی دارد که از میان آن ها می توان به خاصیت ضد سرفه، ضد باکتری، کنترل کننده کلسترول، پیشگیری کننده از سرطان روده، درمان بی اشتهایی، بهبود دردهای مفصلی و روماتیسم اشاره کرد. با مطالعه این مطلب با برخی از خواص درمانی و نسخه های خانگی این داروی گیاهی آشنا می شوید.

 

 

ضد سرطان

زنجبیل موثرترین گیاه دارویی در پیشگیری از ابتلا به بیماری سرطان به خصوص سرطان روده است. ریشه گیاه زنجبیل به دلیل داشتن ماده ای موثر به نام «zing beren» مانع از رشد و نمو سلول های سرطانی در بدن شده و علاوه بر پیشگیری از ابتلا به بیماری سرطان، به پیشرفت درمان افراد مبتلا به سرطان نیز کمک می کند. علاوه بر درمانگران طب سنتی در کشورهای هند، چین و ایران بسیاری از متخصصان و درمانگران طب رایج نیز از خواص درمانی زنجبیل و همین طور تاثیر آن در پیشگیری و بهبود تهوع ناشی از عمل های جراحی و شیمی درمانی آگاهند و این گیاه دارویی را به بیماران خود تجویز می کنند. بسیاری از مردم کشورهای شرقی از جمله هند و چین از زنجبیل در رژیم غذایی روزانه خود استفاده می کنند زیرا از خواص درمانی این گیاه که یکی از بهترین خوراکی ها برای فصل های سرد سال است، آگاهی دارند.

 

 

این نکته را جدی بگیرید

درمانگران طب سنتی در سراسر جهان همواره به بیماران و مراجعان خود توصیه می کنند که در مصرف خوراکی زنجبیل زیاده روی نکنند. زیرا مصرف بیش از اندازه آن موجب بروز اختلال در عملکرد دستگاه گوارش به ویژه روده ها می شود. علاوه براین، افراط در خوردن زنجبیل و افزودن بیش از اندازه آن به رژیم غذایی تاثیرات مخربی بر سیستم عصبی بدن دارد و اختلالاتی را در بدن به وجود می آورد. از طرفی استفاده از روغن این گیاه به دلیل طبع گرمی که دارد در افراد گرم مزاج نیز ممکن است با حساسیت و برون ریزی پوست همراه باشد.

 

 

برگ بجوید گلودرد نگیرید

به گفته درمانگران طب سنتی زنجبیل خواص منحصر به فردی در کنترل و پیشگیری از سرماخوردگی در فصل های سرد سال دارد. به اعتقاد درمانگران گیاه درمانی، استفاده از عصاره یا برگ های تازه گیاه زنجبیل در تسکین التهاب و تورم گلو نیز بسیار موثر است. برای استفاده از این خاصیت برگ زنجبیل کافی است هنگام ابتلا به سرماخوردگی یا زکام چند برگ تازه زنجبیل را بجوید و تفاله آن را بعد از جویدن دور بیندازید. یک روش دیگر نیز این است که ۱۰ گرم برگ خشک شده بید را در ۲ لیوان آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا یک لیوان آب بجوشد و یک لیوان باقی بماند. سپس عصاره خنک شده را از صافی عبور دهید و از آن برای قرقره کردن دهان و گلو کمک بگیرید.

 

 

معجون چینی برای سرماخوردگی شما

در طب سنتی چین افراد مبتلا به سرماخوردگی معجونی گیاهی از ترکیب زنجبیل، آبلیمو، عسل و آب مصرف می کنند که استفاده از آن تاثیر زیادی در کنترل بیماری سرماخوردگی و کاهش دردهای مفصلی ناشی از این بیماری دارد. استفاده از خمیری که از همین ترکیب با دوزی متفاوت تهیه می شود نیز توسط درمانگران چینی برای تسکین دردها و کوفتگی های فصل زمستان که ناشی از سردی هوا و گرفتگی عضلات است به بیماران توصیه می شود که مصرف آن با مشاوره درمانگر طب سنتی به عموم مردم توصیه می شود.

 

 

نسخه ای برای دردهای مفصلی

برخی از درمانگران طب سنتی برای درمان دردهای مفصلی ناشی از آب و هوای سرد در فصل های سرد سال استفاده از نسخه زنجبیل و روغن زیتون را به بیماران خود توصیه می کنند. برای تهیه این مرهم کافی است برشی کوچک از زنجبیل را درون نصف استکان روغن زیتون رنده کنید و اجازه دهید این ترکیب به مدت ۷ روز باقی بماند. سپس از آن برای ماساژ مفاصل آرنج، زانو، مچ دست و پا که در فصل های سرد سال دردناک و خشک می شوند استفاده کنید. توصیه شده که برای استفاده از این نسخه حتما با درمانگر طب سنتی مشاوره کنید زیرا پوست برخی از مردم ممکن است به دلیل طبع گرمی که دارند نسبت به این ترکیب واکنش نشان دهد.

منبع » آفتاب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا