گوناگون

تولیدات کشاورزی بهار نیاز به فرآوری دارد/سرمایه های سرگردان بهار شناسایی شوند

به گزارش خبرنگار مهر، محسن مرادی پناه پیش از ظهر دوشنبه در کارگروه اقتصادی و سرمایه گذرای بخش کشاروزی شهرستان بهار با بیان اینکه شاخصه های برنامه پنجم توسعه و سند چشم انداز 20 ساله دولت باید مبنای کار بخش کشاورزی شهرستان باشد، اظهار داشت: مدیریت حوزه آب و خاک به عنوان مبنای کار با پیروی از شاخصه های اسناد بالادستی در سطح شهرستان باید در اولویت اقدامات سازمان جهاد کشاورزی قرار گیرد.

مرادی پناه با اشاره به اینکه سالانه نزدیک به 300 میلیون متر مکعب آب در شهرستان بهار از سفره های آب زیر زمینی برداشت می شود، افزود: طبق آخرین آمارها در شهرستان بهار سالانه 220 میلیون متر مکعب آب در بخش کشاروزی، 53 میلیون مترمکعب در حوزه شرب و بیش از 9 میلیون متر مکعب نیز در بخش صنعتی به مصرف می رسد که همگی از سفره های آب زیرزمینی تأمین می شود.

مقدار تزریق آب به سفره های زیر زمینی قادر به جایگزینی آب مصرف شده نبوده است

وی گفت: در سالهای اخیر مقدار تزریق آب به سفره های آب زیر زمینی قادر به جایگزینی آب مصرف شده نبوده لذا عدم مواجهه با کمبود آب در سطح شهرستان به خصوص در بخش کشاورزی، مدیریتی قوی در حوزه آب و خاک شهرستان را می طلبد.

وی با بیان این مطلب که مدیریت حوزه آب و خاک شهرستان بهار نیاز به ارائه راهکار، طرح های جدید و پیشنهادات کارشناسان و خبرگان کشاورزی دارد، اذعان داشت: امروز سهم بخش کشاورزی شهرستان بهار از کل اعتبارات عمرانی استان همدان فقط 10 میلیارد ریال است که مسلما این میزان اعتبار کفاف این حجم برداشت آب، گستردگی تولید، سطح زیر کشت و ارائه طرح های لازم در راستای بهبود و پیشرفت بخش کشاروزی را نخواهد داد.

مرادی پناه عنوان داشت: 83 درصد اعتبارات عمرانی در مرکز کشور متمرکز شده است که از این میزان سهم بری استان همدان هشت و دو دهم درصد است لذا می طلبد برای جذب اعتبارات و تزریق بیشتر به بخش کشاروزی و پروژه های عمرانی، متولیان امر با استفاده از ظرفیت های موجود در شهرستان، تلاشی مضاعف را داشته باشند.

وی با بیان این مطلب که بخش کشاورزی در تحقق شعار سال نقش بسیار تأثیر گذاری را دارد، افزود: در بخش کشاورزی می توان با ارائه طرح هایی جدید بر اساس سیاست های برنامه ای دولت نسبت به اعمال سیاست های اقتصاد مقاومتی اقدام نمود، لذا این مهم نیاز به تعامل، مشارکت و هماهنگی بین بخشی دارد، چراکه اگر هماهنگی بین بخشی مسئولین شهرستان نباشد نمی توان هیچ حرکتی در راستای پیشبرد اهداف دولت و توسعه شهرستان نمود.

مرادی پناه سرمایه گذاری کشاورزان و متمکنین شهرستان را در حوزه صنایع تبدیلی و تولیدی خواستار شد و گفت: در حال حاضر سرمایه های سرگردان در شهرستان بسیار است لذا می طلبد کشاورزان با سرمایه گذاری در بخش های زیر بنایی کشاورزی نسبت به توسعه و پیشرفت شهرستان و اشتغال زایی بیشتر اقدام کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا